
IPSO Paper No. 247 
 
MINUTES 
 
Complaints Committee, Independent Press Standards Organisation 
 
Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 
18 March 2015 at 15:30 
 
Present: Sir Alan Moses (Chairman) 
  Richard Best (Deputy Chairman)  
  Lara Fielden 
  Gill Hudson 
  David Jessel 
  Matthew Lohn 
  Jill May 
  Elisabeth Ribbans 
  Neil Watts 
  Peter Wright 
  Nina Wrightson 
 
Attending: Matt Tee, Chief Executive 
  Charlotte Dewar, Director of Operations 
  Ben Gallop, Senior Complaints Officer 
  Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer 
 
The following members of the Executive were also in attendance: Xavier Bastin, James 
Garmston, Robyn Kelly, Holly Pick, and Hugo Wallis. 
 

1. Apologies 

Apologies were received from Janette Harkess. 
 

2. Update by the Chairman  

The Chairman noted that IPSO’s move to its premises had been a great success, 
in large part due to the superb work of Tonia Milton and Michelle Kuhler. The 
Committee recorded its thanks to both of them and noted that the new offices 
were a great improvement. 
 
The Chairman updated the Committee on events since the previous meeting, 
including his testimony (with Matt Tee) before the House of Commons Select 
Committee on Culture, Media and Sport, and his lecture at the LSE on IPSO and 
the Future of Press Regulation.  
 

3. Update by the Chief Executive  

The Chief Executive noted that Paul Vickers had resigned as Chair of the 
Regulatory Funding Company. He informed the Committee that IPSO’s budget 



for 2015 had received formal sign-off. He noted that progress was good on 
negotiations over changes to IPSO’s rules and regulations and the recruitment 
of a new Director of External Affairs. 
 

4. Minutes – February 2015 meeting 

The Committee approved the minutes for its meeting of 18 February 2015. 
 

5. Declaration of interests 

Peter Wright declared an interest in the complaint by Clementine Bobin against 
The Times: Ms Bobin had made a parallel complaint against the Daily Mail, 
which had been resolved following IPSO’s referral of the complaint to the 
publication’s internal complaints process. The Committee agreed that he would 
not participate in the discussion on the complaint. 
 

6. Complaints 01592-14 / 00794-15 McMillan v Daily Record / Dumfries and 

Galloway Standard  

The Committee discussed these complaints and ruled that they were not upheld. 
A copy of their rulings appears in Appendix A. 
 

7. Complaint 01657-14 Bobin v The Times  

Following his declaration of interest, Peter Wright left the room and did not 
participate in the discussion on the complaint. The remainder of the Committee 
discussed this complaint and ruled that it was upheld. A copy of its ruling appears 
in Appendix B. 
 

8. Complaint 00256-15 A woman v Lancashire Evening Post  

Peter Wright who returned to the room. The Committee discussed this complaint 
and ruled that it was upheld.  
 
[Post-meeting note: The Committee issued a decision to the parties. This was 
revised following representations from one of the parties regarding the accuracy 
of the decision. A copy of the final ruling appears in Appendix C.] 
 

9. Matters arising 

a. Sunday Mirror and Brooks Newmark MP 

The Committee considered the issues raised by this matter further. IPSO 
subsequently issued a statement setting out its findings, a copy of which 
appears in Appendix D. 

 
10. Complaint 01780-14 Turner v The Sun on Sunday  

 
The Committee discussed this complaint and ruled that it was upheld in part. A 
copy of its ruling appears in Appendix E. 
 



11. Complaint 02167-15 McAllister v Daily Record  

The Committee discussed this complaint and ruled that it was not upheld. A copy 
of its ruling appears in Appendix F. 
 

12. Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 
The Committee confirmed its formal approval of IPSO complaints listed in 
Appendix G, all of which had been previously circulated to the Complaints 
Committee. 
 

13. Any other business  

There was none. 

 

Next meeting: 22 April 2015 at 10.30am. 

  



Appendix A 
 
Decision of the Complaints Committee  
01592-14 McMillan v The Daily Record 
 

Summary of Complaint  

1. Elaine McMillan complained to the Independent Press Standards Organisation 
that the Daily Record had breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 5 (Intrusion 
into Grief or Shock) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined 
“We’re numb with shock”, published on 31 October 2014. 
 

2. The article reported that Angela Laskey – the complainant’s sister-in-law – had 
been murdered in Santa Barbara, California. A journalist from the newspaper 
had contacted the complainant by telephone on the day before the article was 
published.  The article reported that the complainant had said that “we’re numb 
with shock. We are sitting by the phone waiting for news”.  
 

3. The complainant said that the telephone conversation began with the journalist 
addressing her by her first name, and offering her condolences; only then did 
the journalist introduce herself. She then told the journalist that Ms Laskey’s name 
had not been released publicly, and enquired as to how the journalist knew 
about her death. She told the journalist that the newspaper should not report on 
Ms Laskey’s death until her name had been officially released, at which point 
she would speak to the journalist.  
 

4. The complainant said that when the journalist had asked whether she and her 
husband were “numb with shock”, or if they “were sitting by the phone waiting 
for news”, she responded “yes”; the article’s presentation of these as direct 
quotations was therefore inaccurate. In circumstances where the name had not 
been released, and only family and close friends were aware of the death, she 
had not expected a call from a journalist, and it took her by surprise. Had she 
been aware of the journalist’s identity immediately, she said that she would not 
have said anything.   
 

5. The newspaper said that the journalist introduced herself immediately, and 
informed the complainant that she was phoning in relation to the death of 
Angela Laskey. It said that during the conversation about Ms Laskey and her 
family, the journalist asked “Do you feel numb with shock at what’s happened?”, 
to which the complainant responded “Yes. We are sitting by the phone waiting 
for news”.  
 

6. The newspaper said that it had received a tip-off from a confidential source 
regarding her death, and had then contacted the Santa Barbara Police 



Department, which had stated that Ms Laskey’s name had not been officially 
released but confirmed that her family had been informed. The newspaper then 
checked the complainant’s husband’s Facebook page, from which it was clear 
that he was aware that Ms Laskey had died; it provided screen grabs of the page 
as it had appeared at the time. It said that in these circumstances, it decided that 
it was appropriate to approach the family. (The complainant denied that the 
postings amounted to an acknowledgment of Ms Laskey’s death.)  
 

7. The newspaper offered to remove the complainant’s quotations from the online 
article, but maintained that the manner in which they were presented was a 
traditional journalistic convention. It said that as the complainant had accepted 
that the words were true, there was no breach of the Code.  

Relevant Code Provisions  

8. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised must 
be corrected, promptly and with due prominence, and - where appropriate - an 
apology published. In cases involving the Regulator, prominence should be 
agreed with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between comment, 
conjecture and fact. 

 

Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 

i) In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be 
made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. This 
should not restrict the right to report legal proceedings, such as inquests. 

 

Findings of the Committee 

9. The Committee recognised that in transcribing spoken remarks for print 
publication, it may be necessary to adapt a verbatim transcript to ensure that an 
individual’s meaning is clear. The complainant accepted that, during the 
conversation, she had agreed that she was “numb with shock”, and “sitting by 
the phone waiting for news”. She was aware in doing so that she was in a 
conversation with a journalist who was preparing to publish an article reporting 
on Ms Laskey’s death. The particular phrases in question were innocuous; the 
complainant had confirmed that they were an accurate summary of her feelings; 
and no particular significance was attached to the fact that they were presented 
as a direct quotation. The Committee noted that, had the words not been 
innocuous, their publication in this form might have raised issued under Clause 



1. In this instance, however, it concluded that their publication was not 
significantly misleading. There was no breach of Clause 1.  
 

10. The Committee turned to the complaint under Clause 5. Whilst it acknowledged 
that the call from the journalist may have been unexpected, the conversation 
which followed did not suggest that the journalist, by telephoning the 
complainant, had acted in a manner that was insensitive or unsympathetic. On 
the complainant’s account of the conversation, the journalist had introduced 
herself immediately after offering condolences and confirming to whom she was 
speaking. The complainant’s account of the telephone conversation, and the 
timing of the call, did not demonstrate that there had been a lack of sympathy 
or discretion in the newspaper’s approach to the complainant. Whilst the 
Committee expressed its sympathy to the complainant, there was no breach of 
Clause 5.   
 

Conclusions 

11. The complaint was not upheld.  

  



Decision of the Complaints Committee  
00794-15 McMillan v Dumfries and Galloway Standard 
 
Summary of Complaint  

1. Elaine McMillan complained to the Independent Press Standards Organisation 
that Dumfries and Galloway Standard had breached Clause 1 (Accuracy) and 
Clause 5 (Intrusion into Grief or Shock) of the Editors’ Code of Practice in an 
article headlined “Dumfries woman is murdered in USA”, published on 31 
October 2014. 
 

2. The article reported that Angela Laskey (referred to as Angela McMillan in the 
article) – the complainant’s sister in law - had been murdered in in Santa 
Barbara, California. A journalist from the newspaper had contacted the 
complainant by telephone on the day before the article was published. The sub-
headline of the article stated that “Family ‘numb with shock’”. The article went 
on to report that “Angela’s brother Paul and his wife Elaine…said the news of 
her death had left the family ‘numb with shock’. Elaine said: ‘…We are sitting 
by the phone waiting for news’”.  
 

3. The complainant said that the telephone conversation began with the journalist 
addressing her by her first name, and offering her condolences; only then did 
the journalist introduce herself. She then told the journalist that Ms Laskey’s name 
had not been released publicly, and enquired as to how the journalist knew 
about her death. She told the journalist that the newspaper should not report on 
Ms Laskey’s death until her name had been officially released, at which point 
she would speak to the journalist.  
 

4. The complainant said that when the journalist had asked whether she and her 
husband were “numb with shock”, or if they “were sitting by the phone waiting 
for news”, she responded “yes”; the article’s presentation of these as direct 
quotations was therefore inaccurate. In circumstances where the name had not 
been released, and only family and close friends were aware of the death, she 
had not expected a call from a journalist, and it took her by surprise Had she 
been aware of the journalist’s identity immediately, she said that she would not 
have said anything.   
 

5. The newspaper said that the journalist introduced herself immediately, and 
informed the complainant that she was phoning in relation to the death of 
Angela Laskey. It said that during the conversation about Ms Laskey and her 
family, the journalist asked “Do you feel numb with shock at what’s happened?”, 
to which the complainant responded “Yes. We are sitting by the phone waiting 
for news”.  



6. The newspaper said that it had received a tip-off from a confidential source 
regarding her death, and had then contacted the Santa Barbara Police 
Department, which had stated that Ms Laskey’s name had not been officially 
released but confirmed that her family had been informed. The newspaper then 
checked the complainant’s husband’s Facebook page, from which it was clear 
that he was aware that Ms Laskey had died; it provided screen grabs of the page 
as it had appeared at the time. It said that in these circumstances, it decided that 
it was appropriate to approach the family. (The complainant denied that the 
postings amounted to an acknowledgment of Ms Laskey’s death.)  
 

7. The newspaper offered to remove the complainant’s quotations from the online 
article, but maintained that the manner in which they were presented was a 
traditional journalistic convention. It said that as the complainant had accepted 
that the words were true, there was no breach of the Code.  

Relevant Code Provisions  

8. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and - where 
appropriate - an apology published. In cases involving the Regulator, 
prominence should be agreed with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 

Clause 5 (Intrusion into grief or shock) 

ii) In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must 
be made with sympathy and discretion and publication handled sensitively. 
This should not restrict the right to report legal proceedings, such as 
inquests. 

 

Findings of the Committee 

9. The Committee recognised that in transcribing spoken remarks for print 
publication, it may be necessary to adapt a verbatim transcript to ensure that an 
individual’s meaning is clear. The complainant accepted that, during the 
conversation, she had agreed that she was “numb with shock”, and “sitting by 
the phone waiting for news”. She was aware in doing so that she was in a 
conversation with a journalist who was preparing to publish an article reporting 
on Ms Laskey’s death. The particular phrases in question were innocuous; the 
complainant had confirmed that they were an accurate summary of her feelings; 



and no particular significance was attached to the fact that they were presented 
as a direct quotation. The Committee noted that, had the words not been 
innocuous, their publication in this form might have raised issued under Clause 
1. In this instance, however, it concluded that their publication was not 
significantly misleading. There was no breach of Clause 1.  
 

10. The Committee turned to the complaint under Clause 5. Whilst it acknowledged 
that the call from the journalist may have been unexpected, the conversation 
which followed did not suggest that the journalist, by telephoning the 
complainant, had acted in a manner that was insensitive or unsympathetic. On 
the complainant’s account of the conversation, the journalist had introduced 
herself immediately after offering condolences and confirming to whom she was 
speaking. The complainant’s account of the telephone conversation, and the 
timing of the call, did not demonstrate that there had been a lack of sympathy 
or discretion in the newspaper’s approach to the complainant. Whilst the 
Committee expressed its sympathy to the complainant, there was no breach of 
Clause 5.   
 

Conclusions 

11. The complaint was not upheld.  

 
  



Appendix B 
 
Decision of the Complaints Committee 
01657-14 Bobin v The Times 
 

1. Clémentine Bobin complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Times had breached Clause 3 (Privacy) and Clause 9 (Reporting of 
crime) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Banker left 
glamour model for new life”, published on 5 November 2014.  
 

2. The article contrasted the student days in England of Rurik Jutting with the 
circumstances of his recent arrest for murder in Hong Kong. It was accompanied 
by three photographs, the largest of which depicted Mr Jutting standing next to 
the complainant with his arm around her, captioned as “Rurik Jutting as a 
Cambridge student at 21, with a friend”. The other photographs showed one of 
his alleged victims and a former girlfriend. 
 

3. The complainant said that the photograph had been taken in 2006, when she 
was a young co-worker of Mr Jutting, after which period she had had no contact 
with him. Although it had not named her, it had clearly identified her to friends, 
family and colleagues, which was intrusive and upsetting. In addition, she was 
concerned that its relative prominence and size suggested that she was the 
glamour model mentioned in the headline.  
 

4. The complainant argued that the photograph had been taken in circumstances 
where she had a reasonable expectation of privacy, at a private event in the 
enclosed grounds of a college. While it appeared to have been taken from a 
publicly-accessible Facebook page, she had never consented to its circulation; 
the page belonged to a friend, who had been unaware that no privacy settings 
protected it. This did not mean it was in the “public domain”. 
 

5. The newspaper argued that in light of the allegations against Mr Jutting, there 
was a public interest in examining his life; the photograph served to illustrate the 
apparent transformation of his circumstances. The caption referred to the 
complainant’s past connection to Mr Jutting, but she did not remain his “friend”, 
and Clause 9 should therefore not apply. In its view, those who would recognise 
the complainant would be aware that she had had no continued association with 
the accused.  
 

6. It did not dispute the complainant’s account of the circumstances in which the 
photograph was taken. In its view, however, the individuals pictured had a 
limited expectation of privacy, and the content of the photograph was innocuous. 
Given this, and the fact that the Facebook album from which it had been 



obtained was publicly accessible, the newspaper did not accept any breach of 
Clause 3.  
 

7. The newspaper removed the photograph from its website as soon as it was aware 
of the complainant’s concerns, and apologised for having distressed her. It later 
removed the photograph from its editorial systems as well, and confirmed that 
there were no circumstances in which it imagined republishing it. 

Relevant Code Provisions  

8. Clause 3 (Privacy) 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, 
home, health and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private 
life without consent. Account will be taken of the complainant's own 
public disclosures of information. 

Claude 9 (Reporting of crime) 

i) Relatives or friends of persons convicted or accused of crime should 
not generally be identified without their consent, unless they are 
genuinely relevant to the story. 

The Public interest 

i) The Regulator will consider the extent to which material is already in 
the public domain, or will become so. 

 

Findings of the Committee 

9. Regardless of the true nature of their connection, the caption to the large and 
prominent photograph described the complainant as a “friend” of Mr Jutting. 
While the article, taken as a whole, made clear that the complainant was not the 
“glamour model” cited in the headline, it nevertheless asserted a direct 
association between the complainant and Mr Jutting, in a manner that squarely 
engaged the terms of Clause 9.  
 

10. In order to avoid a breach of the Code, the newspaper was therefore required 
to show it was justified in identifying the complainant, either because the 
complainant was genuinely relevant to the story, or because – regardless of her 
relevance – there was a public interest which justified publication.  
 

11. The article had made no reference to the complainant, and she was plainly not 
personally relevant to the story. No public interest could reasonably be regarded 
as justifying the intrusion into the complainant’s life caused by so prominently 
and publicly associating her with an alleged criminal. The Committee upheld the 
complaint under Clause 9. 



 
12. The Committee did not separately uphold the complaint under Clause 3 

(Privacy). Although the Committee noted the complainant’s concern that the 
photograph had been taken without consent from a Facebook page, it conveyed 
only the fact of the complainant’s association with Mr Jutting around 8 years 
ago, when they were at university. This was not in itself private, and it raised no 
additional issues for the Committee to consider beyond those which gave rise to 
the breach of Clause 9.  
 

Conclusions  
 

13. The complaint was upheld in part.  

 
Remedial Action 

 
14. Having upheld the complaint under Clause 9 (Reporting of crime) of the Code, 

the Committee considered what remedial action should be required. The 
Committee has the power to require the publication of a correction and/or 
adjudication, the nature, extent and placement of which is to be determined by 
IPSO. It may also inform the publication that further remedial action is required 
to ensure that the requirements of the Code are met. 
 

15. The Committee required that in order to remedy the breach of the Editors’ Code, 
the newspaper should publish the Committee’s adjudication upholding the 
complaint. The article under complaint had been published on page 9 of the 
newspaper; the adjudication should also be published on this page or further 
forward, with a headline to be agreed in advance. 
 

16. The terms of the adjudication, which the newspaper should publish without 
addition or alteration, are as follows:  
 

17. Clémentine Bobin complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Times had breached Clause 9 (Reporting of crime) of the Editors’ Code 
of Practice in an article headlined “Banker left glamour model for new life”, 
published on 5 November 2014. IPSO upheld the complaint as a breach of the 
Editors’ Code and required The Times to publish this decision by its Complaints 
Committee as a remedy to the breach.  
 
The article contrasted the student days in England of Rurik Jutting with the 
circumstances of his recent arrest for murder in Hong Kong. It was accompanied 
by three photographs, the largest of which depicted Mr Jutting standing next to 
the complainant with his arm around her, captioned as “Rurik Jutting as a 



Cambridge student at 21, with a friend”. The other photographs showed one of 
his alleged victims and a former girlfriend. 
 
The complainant said that the photograph had been taken in 2006, when she 
was a young co-worker of Mr Jutting, after which period she had had no contact 
with him. Although it had not named her, it had clearly identified her to friends, 
family and colleagues, which was intrusive and upsetting.  
 
The newspaper argued that in light of the allegations against Mr Jutting, there 
was a public interest in examining his life; the photograph served to illustrate the 
apparent transformation of his circumstances. The caption referred to the 
complainant’s past connection to Mr Jutting, but she did not remain his “friend”, 
and Clause 9 should therefore not apply. In its view, those who would recognise 
the complainant would be aware that she had had no continued association with 
the accused.  
 
The newspaper removed the photograph from its website as soon as it was aware 
of the complainant’s concerns, and apologised for having distressed her. It later 
removed the photograph from its editorial systems as well, and confirmed that 
there were no circumstances in which it imagined republishing it. 
 
Regardless of the true nature of their connection, the caption to the large and 
prominent photograph described the complainant as a “friend” of Mr Jutting; this 
asserted a direct association between the two, in a manner that squarely engaged 
the terms of Clause 9.  
 
In order to avoid a breach of the Code, the newspaper was therefore required to 
show that it was justified in identifying the complainant in making this link, either 
because the complainant was genuinely relevant to the story, or because – 
regardless of the complainant’s relevance – there was a public interest which 
justified publication.  
 
The article had made no reference to the complainant, and she was plainly not 
personally relevant to the story. No public interest could reasonably be regarded 
as justifying the intrusion into the complainant’s life caused by so prominently 
and publicly associating her with an alleged criminal. The Committee upheld the 
complaint. 
 

 
 
  



Appendix C 
 
Decision of the Complaints Committee  
00256-15 A woman v Lancashire Evening Post 
 
Summary of complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Lancashire Evening Post had breached Clause 3 (Privacy) and Clause 7 (Children 
in sex cases) of the Editors’ Code of Practice in an article published in January 
2015. 
 

2. The article reported that photographs of children from Lancashire had been 
found on a file sharing website which the newspaper described variously as a 
“Russian pervert website” and a “paedophile website”.  The article reported that 
most of the pictures were accompanied by sexually suggestive comments from 
users across the world which suggested that they were being used for sexual 
gratification.  
 

3. The article was illustrated with five pixelated photographs of local children which 
had been hosted on the Russian site. 
 

4. The complainant said that two of these images were of her young child. They 
had originally been published on her Facebook profile, and recognised from the 
newspaper by friends who had alerted her to the article. She said that – given 
the content of the website – publishing photographs in which her child was 
identifiable intruded into her child’s privacy in breach of Clause 3 and Clause 7, 
as they had been reproduced from a website where they had been used for 
sexual gratification.  
 

5. The newspaper defended its use of the photographs as an important element of 
a public-interest story, which made clear the nature of the material on the 
website. While it had been unable to contact the parents of the children involved 
before publication because it did not know their identities, it had alerted local 
schools to give them a chance to implement child protection procedures. The 
newspaper said that it had been contacted by other parents who were grateful 
that they had been alerted to the possible use of images of their children in this 
way. Following its coverage, the link to photographs of children from Lancashire 
had been removed from the website, and a local MP had become involved in 
the issue. 
 

6. While the photographs were not pornographic, they were sensitive, and it had 
therefore chosen to publish them heavily pixelated and in a small size (smaller 
than a postage stamp), in its print edition only. It strongly denied that the child 
was identifiable from the photographs. Nonetheless, it apologised to the 



complainant for the distress caused by their publication, and removed the 
images from a planned follow-up article after being contacted by her directly. 
As the article did not relate to a court case, it did not agree that the terms of 
Clause 7 were engaged. 

Relevant Code provisions 
 

7. Clause 3 (Privacy) 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 

health and correspondence, including digital communications. 
(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private 

life without consent. Account will be taken of the complainant’s own public 
disclosures of information. 

Clause 7 (Children in sex cases) 
(i) The press must not, even if legally free to do so, identify children under 

16 who are victims or witnesses in cases involving sex offences.  

The Public Interest 
5.  In cases involving children under 16, editors must demonstrate an 

exceptional public interest to over-ride the normally paramount interest of 
the child.  

 
Findings of the Committee 
 

8. The article under complaint had led to the removal of the photographs of local 
children from the website, new child protection procedures at local schools, and 
the involvement of a local MP. The right of the newspaper to publish the story 
was not in doubt, and indeed it had performed a valuable public service by 
publicising the issue. 
  

9. The pixelation of the images had evidently been insufficient to prevent the child 
from being identified by those who were familiar with them. The newspaper knew 
that the images had been sourced from publicly accessible social media profiles; 
it should therefore have recognised the risk that the child could be identified in 
this way.  
 

10. The photographs had previously been published by the complainant on social 
media, in innocuous circumstances. However, the fact that the child had featured 
on the Russian website constituted significant and deeply personal new 
information, with the clear potential to cause significant trauma and disruption. 
Notwithstanding the public interest in the story itself, there was no public interest 
which justified the publication of identifiable photographs of the child in this 
context. Publication, in this form, represented a failure to respect the child’s 
family life and a breach of Clause 3.  
 



11. On this occasion, given that it was not suggested that the child in question had 
been the victim in a case involving a sex offence, the Committee did not establish 
a separate breach of Clause 7. 
 

Conclusions 
 

12. The complaint was upheld under Clause 3 (Privacy). 
 

Remedial action required 
 

13. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. The Committee has the power to require the publication of 
a correction and/or adjudication, the nature, extent and placement of which is 
to be determined by IPSO. It may also inform the publication that further 
remedial action is required to ensure that the requirements of the Code are met. 
 

14. The Committee required the newspaper to publish the Committee’s ruling 
upholding the complaint. The article had been published on the front page of 
the newspaper, and continued on page 9. The adjudication should be published 
in full on page 9, with a front page reference directing readers to this page, 
which should include the headline of the adjudication. The headline should make 
clear that IPSO has upheld the complaint, and refer to its subject matter; it must 
be agreed in advance.  
 

15.  The terms of the adjudication to be published are as follows: 
 
Following an article published in the Lancashire Evening Post in January 2015, a 
woman complained to the Independent Press Standards Organisation (IPSO) that 
the Post had intruded into her child’s privacy, in breach of Clause 3 (Privacy) of 
the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and established a 
breach of the Editors’ Code. IPSO required the Post to publish this decision by its 
Complaints Committee as a remedy to the breach.  
 
The article reported that photographs of children from Lancashire had been found 
on a file sharing website which the newspaper described variously as a “Russian 
pervert website” and a “paedophile website”.  The article reported that most of 
the pictures were accompanied by sexually suggestive comments from users 
across the world which suggested that they were being used for sexual 
gratification.  
 
The article was illustrated with five pixelated photographs of local children which 
had been hosted on the Russian site. 
 
The complainant said that two of these images were of her young child. They had 
originally been published on her Facebook profile, and recognised from the 
newspaper by friends who had alerted her to the article. She said that – given the 



content of the website – publishing photographs in which her child was 
identifiable intruded into her child’s privacy in breach of Clause 3, as they had 
been reproduced from a website where they had been used for sexual 
gratification.  
 
The newspaper defended its use of the photographs as an important element of 
a public-interest story, which made clear the nature of the material on the website. 
While it had been unable to contact the parents of the children involved before 
publication because it did not know their identities, it had alerted local schools to 
give them a chance to implement child protection procedures. The newspaper 
said that it had been contacted by other parents who were grateful that they had 
been alerted to the possible use of images of their children in this way. Following 
its coverage, the link to photographs of children from Lancashire had been 
removed from the website, and a local MP had become involved in the issue. 
 
While the photographs were not pornographic, they were sensitive, and it had 
therefore chosen to publish them heavily pixelated and in a small size (smaller 
than a postage stamp), in its print edition only. It strongly denied that the child 
was identifiable from the photographs. Nonetheless, it apologised to the 
complainant for the distress caused by their publication, and removed the images 
from a planned follow-up article after being contacted by her directly.  
 
IPSO’s Complaints Committee understood that the article under complaint had 
led to the removal of the photographs of local children from the website, new 
child protection procedures at local schools, and the involvement of a local MP. 
The right of the newspaper to publish the story was not in doubt, and indeed it 
had done a valuable public service by publicising the issue. 
  
The pixelation of the images had evidently been insufficient to prevent the child 
from being identified by those who were familiar with them. The newspaper knew 
that the images had been sourced from publicly accessible social media profiles; 
it should therefore have recognised the risk that the child could be identified in 
this way.  
 
The photographs had previously been published by the complainant on social 
media, in innocuous circumstances. However, the fact that the child had featured 
on the Russian website constituted significant and deeply personal new 
information, with the clear potential to cause significant trauma and disruption. 
Notwithstanding the public interest in the story itself, there was no public interest 
which justified the publication of identifiable photographs of the child in this 
context. Publication, in this form, represented a failure to respect the child’s family 
life and a breach of Clause 3.  

 
  



Appendix D 
 
Decision by the Complaints Committee 
Brooks Newmark MP and the Sunday Mirror 
 
Background to these inquiries 

1. On 28 September 2014, the Sunday Mirror published an article headlined “Tory 
Minister quits over sex photo”. The article reported that Brooks Newmark MP had 
resigned as Minister for Civil Society the previous day, after the newspaper had 
informed him it intended to report that he had sent an explicit image of himself 
to an undercover reporter posing as a female Conservative Party activist.  
 

2. The article was based on material obtained by a journalist, Alex Wickham, who 
worked for the Guido Fawkes blog, which was subsequently offered to the 
newspaper for publication.  
 

3. Mr Wickham set up a Twitter account under the false name ‘Sophie Wittams’, 
described as a “twentysomething Tory PR girl”. The ‘Sophie’ account followed 88 
Twitter users, including MPs, political organisations, celebrities and newspapers.  
 

4. The initial phase of his investigation was limited to following other Twitter users, 
retweeting messages and commenting on tweets published by others. Mr 
Newmark subsequently initiated private contact with ‘Sophie’ via direct 
messages, which culminated in an exchange of explicit images. This exchange 
was the subject of the article. 
 

5. Mr Newmark made no complaint to IPSO, but the article and the newsgathering 
techniques used to obtain it raised issues under the Editors’ Code of Practice and 
were a matter of public concern. IPSO decided to make inquiries of the Sunday 
Mirror to ensure that it had complied with its obligations under the Editors’ Code. 
Mr Newmark was invited to cooperate with these inquiries but declined to do so. 
  

6. The Sunday Mirror maintains that IPSO does not have the power to make formal 
inquiries, leading to an adjudication, about this matter, in the absence of a 
complaint from a directly involved party. It emphasised, however, that it did not 
seek to avoid addressing IPSO’s concerns. The newspaper cooperated with the 
investigation, making full submissions. IPSO does not accept the newspaper’s 
contention, but does acknowledge that this power needs to be more explicitly 
stated in its regulations. Accordingly, this is the determination of the Committee 
and is not an adjudication under the existing rules. 

Relevant Code provisions 

Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
(ii) Engaging in misrepresentation and subterfuge, including by agents and 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
where the material cannot be obtained by other means. 
 



Public interest 
1. The public interest includes, but is not confined to: 

(i) Detecting or exposing serious impropriety 
(ii) Preventing the public from being misled by an action or statement of 

an individual or organisation. 
 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 
 

3. Whenever the public interest is invoked, the Regulator will require editors to 
demonstrate fully that they reasonably believed that publication, or 
journalistic activity undertaken with a view to publication, would be in the 
public interest and how, and with whom, that was established at the time. 

The issues 

7. In considering whether there had been a breach of Clause 10 of the Editors’ 
Code, IPSO examined the following questions: 
 

a. Was there misrepresentation and subterfuge when the ‘Sophie Wittams’ 
Twitter account was set up, followed other accounts, tweeted and re-
tweeted? 
 

b. If there was misrepresentation or subterfuge, was the decision to launch 
the investigation using such methods based on pre-existing credible 
information? 
 

c. Was there misrepresentation and subterfuge after Mr Newmark contacted 
‘Sophie’ privately with a direct message? 

 
d. If there was misrepresentation and subterfuge, had the editor of the 

Sunday Mirror demonstrated fully that she had grounds for a reasonable 
belief that (i) both the investigation and publication of its outcome were 
in the public interest and how, and with whom, that was established at 
the time; and (ii) that the material could not have been obtained by other 
means?  

 
e. Did a sufficient public interest justify the investigation and publication?  

The setting up of the Twitter account 

8. The ‘Sophie Wittams’ Twitter account was set up by Mr Wickham. A confidential 
source had told him that they had spoken to a number of women who claimed 
to have been approached on social media by members of Parliament, including 
Mr Newmark. The women alleged that the MPs acted on the pretext that the 
contacts were professional, but in fact were attempting to initiate inappropriate 
relationships. Based on conversations with other sources, Mr Wickham believed 
that there were grounds to suspect a pattern. 
 



9. Mr Wickham considered that there was a significant public interest in 
investigating this further, given the imbalance of power between an MP at the 
top of the political ladder, and a woman involved at a low level in party politics. 
None of the sources was willing to speak on the record, and Mr Wickham 
therefore concluded that it would not be possible to corroborate the allegations 
without using subterfuge. He elected to set up the Twitter account to test whether 
it would receive contacts of the kind that his sources had described.  
 

10. The Sunday Mirror says that the 88 accounts followed by ‘Sophie’ included some, 
but not all, of the MPs about whom he had received information about 
inappropriate contacts with women, including Mr Newmark. This activity was 
open and visible to other users, and was intended to ensure that the profile 
appeared credible. The newspaper asserts that the account did not initiate 
private correspondence. While Mr Wickham had received information about 
several individuals, the focus of the investigation, from the start, according to the 
Sunday Mirror, was Mr Newmark. 
 

11. The Sunday Mirror contends that the subterfuge and misrepresentation at this 
stage, if indeed it amounted to subterfuge and misrepresentation, was minimal 
– because Mr Wickham did not initiate private communication with any other 
user – and necessary to establish the credibility of the Twitter account. 
 

12. The decision to launch an investigation using clandestine means must be based 
on credible information that the person or persons to be investigated have 
previously behaved in the manner suspected, or that there are specific reasons 
to believe they would do so. Those who decide to cast a net that involves 
misrepresentation or subterfuge for the purposes of initiating an investigation 
must be in possession of such information before they do so, if they are to comply 
with Clause 10.  
 

13.  Mr Wickham said that he had a confidential source who had spoken to several 
women who had been approached on social media by MPs, including Mr 
Newmark. The Editor of the Sunday Mirror has provided a statement to IPSO as 
part of the newspaper’s response to IPSO’s inquiries in which she describes a 
meeting she held with the newspaper’s political editor to discuss the 
investigation. She says in her statement that, following this meeting, she resolved 
to double check the validity of the source and to “put more detail around who 
the source was and the validity of previous tips.” She probed the strength of this 
source and was convinced that the source was sufficiently credible to have 
justified initiating the investigation.  
 
Conclusion 
 

14. Although many people set up Twitter accounts under false names, when 
journalists conceal their identities in an attempt to obtain information which 
would not otherwise be provided, they are engaged in misrepresentation and 
subterfuge.  The purpose of setting up the account was to see whether a Tory MP 
or Minister would be tempted into improper communication. Accordingly, the 



setting up and use of the Twitter account was within the scope of Clause 10 and 
required a public interest justification. 
 

15. Under the terms of the Editors’ Code, subterfuge can only be justified if it is 
deployed to obtain information which cannot be obtained by other means. The 
nature of the justification required depends on the nature of the subterfuge to be 
used.  In relation to the setting up of the Twitter account and the public 
exchanges, IPSO considered that the subterfuge was only slight; there was no 
direct enticement, nor was there any direct contact. At this stage, accordingly, 
the information relied upon did not need to have been as substantial as it would 
have needed to be, had Mr Wickham directed any inducement to act indiscreetly 
against a particular individual. Given that Mr Wickham’s source was not 
prepared to go on the record, IPSO accepts that there was no alternative to 
subterfuge to investigate the story, and the initial phase of the investigation did 
not breach Clause 10. 

Misrepresentation and subterfuge after Brooks Newmark initiated private 
communication 

16. Mr Newmark initiated the private, direct message contact with ‘Sophie’. He had 
tweeted about Wimbledon tennis, in reply to which she had tweeted “Ha Ha”. 
He had then sent her a private message: “Glad you appreciate my sense of 
humour and how seriously I take my sport! :-)”. 
 

17. After a number of messages had been exchanged, including a suggestion by Mr 
Newmark that they meet, he had asked ‘Sophie’ to send a photograph of herself. 
Following an exchange of several pictures, ‘Sophie’ suggested that they “take it 
to the next level”. Mr Newmark agreed and, having received an explicit image, 
requested a further image in a different pose in exchange for “something in 
return”. The newspaper says that he later sent an explicit image of himself.  
 
Conclusion 
 

18. Mr Newmark’s decision to send a private message triggered an escalation of the 
degree of subterfuge and misrepresentation.  Thereafter, it was he who decided 
to ask for a photograph in circumstances where, so far as any journalist might 
reasonably believe, there was no reason to do so other than to intensify the 
exchange. It was only after an exchange of pictures that ‘Sophie’ suggested they 
“take it to the next level”. 
 

19. IPSO has considered whether this suggestion amounted to an acceleration of the 
subterfuge, unjustified by the previous exchanges.  In the context of the messages 
as a whole, and, in particular the unnecessary request for and exchange of 
photographs which preceded this acceleration, it has concluded that the 
suggestion was justified by the preceding events. The level of subterfuge and 
misrepresentation used at each point of the investigation was justified and did 
not represent a breach of Clause 10.  
 



20. During IPSO’s inquiries, the Sunday Mirror declined to provide full details of the 
messages exchanged between the reporter and Mr Newmark, without Mr 
Newmark’s consent. It did provide a redacted version of the exchange which 
supported the chronology of the messages published in the article, including 
those quoted above. Given its own duty of confidentiality, IPSO questions the 
need for the full exchange to have been withheld or redacted, but appreciates 
the need to take into account Mr Newmark’s privacy. Nonetheless, IPSO had 
sufficient information about the exchange of direct messages to reach the above 
conclusion.  

The Editor of the Sunday Mirror’s belief that the investigation and the publication of 
its outcome were in the public interest 

21. The question whether there was credible information justifying the launch of the 
investigation is distinct from the question as to whether there is a public interest 
in pursuing the investigation and publishing its outcome.  The following 
paragraphs cover the Editor’s treatment of these discrete issues. 
 

22. The Editor of the Sunday Mirror said in her statement that she was aware of the 
requirements of the Editors’ Code, particularly Clause 10, and understood that 
the Sunday Mirror was responsible under the Code for the way the investigation 
was carried out by the freelance journalist. 
 

23. The Sunday Mirror told IPSO that Mr Wickham had a primary source that had 
been involved in discussions with several young women who had received private 
messages on social media which made them feel deeply uncomfortable and 
under pressure to agree to meet them. There were specific allegations about 
individual MPs, including Mr Newmark. 
 

24. The newspaper said that, although this amounted to solid grounds to investigate, 
Mr Wickham spoke to other sources, including a senior political journalist, who 
corroborated some of Mr Wickham’s information. 
 

25. The newspaper said that there was clearly a continuing and consistent pattern of 
behaviour that had been causing concern and had provided solid grounds for 
the investigation. As a result of these initial conversations with contacts, Mr 
Newmark had become the main focus of the investigation. 
 

26. The Editor of the Sunday Mirror says that, following an internal meeting, she 
resolved to double check the validity of the source and to put more detail around 
who the source was and the validity of previous tips. She believed that the 
credibility of the original source justified the investigation. She had been satisfied 
that the alleged behaviour had warranted investigation in the public interest, and 
that the allegations made to the journalist by the source were “credible and more 
than just repeated gossip”. 
 

27. The Sunday Mirror did not provide evidence to IPSO to substantiate these claims 
on the grounds that to do so might reveal who the sources were, contrary to 



Clause 14 of the Editors’ Code, which states that “Journalists have a moral 
obligation to protect confidential sources of information”. It is also in the nature 
of story-gathering, especially at Westminster, that such contacts between 
journalists and contacts are not always recorded. 
 

28. The Editor believed that the credibility of the original source justified the 
investigation. She had discussed with the newspaper’s Political Editor Mr 
Newmark’s position as a cabinet minister and a co-founder of Women2Win, a 
campaigning group that aims to increase the number of Conservative women in 
Parliament. She had been satisfied that his behaviour had warranted 
investigation in the public interest, and that the allegations made to the journalist 
by the source were “credible and more than just repeated gossip”.  The journalist 
had spoken directly to some women making allegations about their own 
experiences in relation to Mr Newmark and other MPs, and had spoken to a 
regular source who was “relaying the concerns of several other women”. 
 

29. The Editor said that she had satisfied herself that there had been no alternative 
means by which the story could be obtained. The source was not prepared to go 
on the record and had the journalist approached MPs openly about the 
allegations, they would have been denied. She felt that the subterfuge at each 
stage was a justifiable and proportionate development in the investigation. 
 

30. The Sunday Mirror noted that following publication, other newspapers had 
published claims about Mr Newmark sending a series of explicit images to a 
woman via social media and allegations that he had had an affair with a woman 
he met on Facebook. The newspaper further asserts that Mr Newmark had 
accepted publicly that he had been involved in “a series of flirtations in response 
to approaches from women on social media” and that the exchange with the 
journalist was only “one of these episodes”. He had stood down as an MP. This 
supported the original source’s claim that Mr Newmark had engaged in a 
pattern of behaviour. 

Conclusion 

31. It is important to underline the responsibilities of the Editor when approached by 
Guido Fawkes and Mr Wickham with their story. By then the whole investigation 
had been completed. It was not the newspaper’s investigation, but the Sunday 
Mirror Editor was as responsible for ensuring that the investigation complied with 
the requirements of Clause 10 as if she had initiated it herself.  The Editor rightly 
accepts this obligation. 
 

32. There is always a danger that a newspaper relying on confidential sources will 
not convince the regulator that it had sufficient grounds for the investigation it 
conducted. In this case, however, IPSO found that the description of the 
exchanges between the journalist and his contacts was credible and the 
processes the Editor used to confirm the credibility of the sources were those IPSO 
would have expected. 

  



IPSO’s view of the Editor’s judgement 

33. In cases involving subterfuge, IPSO will have regard to the strength of any 
evidence which would justify deploying this tactic in the first place; evidence that 
escalation of the deception was justified at every stage by the actions and 
reactions of the subject of the investigation; and evidence that at the outset and 
at all key stages of the subterfuge the newspaper, or its agents, reviewed and 
gave heed to whether or not it was reasonable to continue the subterfuge.  
 

34. The investigation cannot be justified by its outcome.  Clause 10 deals with 
journalistic practices and prohibits the use of clandestine methods save in the 
circumstances identified. For those reasons, the mere fact that the investigation 
leads to a story the publication of which is in the public interest does not provide 
justification after the event.   The events following Mr Newmark’s resignation and 
events after publication are not material to the question of whether the 
investigation was justified and cannot be relied upon by the Editor. 
 

35. The matter of whether the evidence could not be obtained by means other than 
the subterfuge used in this investigation is not just for the judgement of the Editor; 
after the fact, it is for IPSO to judge whether the process was consistent with 
Clause 10. Any existing or aspirant worker in the political field would be highly 
unlikely to jeopardise their future careers by disclosure. IPSO is satisfied that the 
Editor was correct in her judgment that this information could not be obtained 
openly. 
 

36. The public interest is a separate question.  Again, the matter is not merely for the 
Editor, even if she demonstrates that she reasonably believed the investigation 
and publication to be in the public interest. These are also matters, after the fact, 
for the judgement of IPSO.  IPSO accepts that the Editor had given proper 
consideration to the requirements of the Code in deciding to proceed with 
publication of the story. The material obtained showed that a Government 
Minister who had made public his commitment to promoting a positive role for 
women in politics and was subject to a duty to uphold the highest standards in 
public life had engaged in an exchange of messages of a sexual nature with a 
woman he believed to be a junior party activist. IPSO is satisfied that both the 
investigation and publication were in the public interest. 

Conclusion 
The use of subterfuge in the investigation was justified at each stage, and the 
investigation and article were in the public interest. 

Subterfuge was found to be justified as: 

 there was sufficiently credible evidence of a story in the public interest,  
 there were no alternative means of pursuing the story,  
 it was proportionate to the initial evidence and then to the escalating 

behaviour of Mr Newmark,  
 it was compliant with the obligations placed on editors.  



Publication was found to be justified by the public interest in the material 
obtained under: 
 public interest test i) exposing serious impropriety by an MP 
 public interest test iii) preventing the public from being misled by: 
 Mr Newmark’s purported commitment to the “highest” standards of 

behaviour for a Minister; 
 Mr Newmark’s purported commitment to promoting, at a very senior level, 

an environment in which Conservative women can be appropriately 
encouraged and supported in achieving political success. 
 

37. There was no breach of the Editors’ Code. 

 

 

 

  



Appendix E 

Decision of the Complaints Committee 
01780-14 Turner v The Sun on Sunday 
 
Summary of complaint 
 

1. Richard Turner complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Sun on Sunday had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code 
of Practice in an article headlined “Milly killer tormented Sarah’s dad”, published 
on 2 November 2014. 
 

2. The complainant is the brother of convicted multiple murderer Levi Bellfield. The 
article reported that, before his crimes had been exposed, Mr Bellfield had been 
a neighbour of Michael Payne, the father of murdered schoolgirl Sarah Payne, 
and had deliberately befriended him. It said that Mr Bellfield had “targeted” Mr 
Payne during weekly drinking sessions in their local pub, and that Mr Payne had 
been “devastated” and “tormented” when Mr Bellfield was arrested, and he 
realised by whom he had been befriended. It was accompanied by a short article 
written by former Detective Chief Inspector Colin Sutton, the police officer who 
led the investigation which ultimately led to Mr Bellfield’s convictions. He stated 
that police had found newspaper cuttings about Sarah Payne’s murder in Mr 
Bellfield’s house.  
 

3. The complainant said that his brother had never met, socialised with or been a 
neighbour of Mr Payne; it followed that he had not “targeted” or “stalked” him, 
as the article claimed. While both men had at one time lived in Collingwood 
Place in Walton, his brother had left in March 2002, and Mr Payne had not 
moved in until 2004. The complainant provided an article published in The Sun, 
the newspaper’s sister publication, in 2008, which had stated that Mr Bellfield 
had left his flat in Collingwood Place in 2002 “and never returned”. Further, his 
brother had not drunk in the pub where the meetings had allegedly taken place. 
The newspaper had reported that the pair had met in 2003, but neither man 
was living in the street at that time. 
 

4. The complainant said that no newspaper cuttings about Sarah Payne had been 
found in his brother’s flat in Collingwood Place or in the house to which he 
subsequently moved, where he had been living at the time of his arrest. His 
brother had moved out of Collingwood Place years before it was searched by 
police, and no personal effects had been found there. The complainant provided 
a witness statement from a police officer which said that there was only one 
newspaper cutting, which related to Amelie Delagrange. This was contradicted, 
however, by another part of the witness statement: a list of items which had been 
taken as evidence, which included two newspaper cuttings. The complainant 



stated that the additional cutting related to car clamping. His brother had not 
been questioned about cuttings relating to Sarah Payne during the police 
interview with Det Ch Insp Sutton, and there had been no mention of them during 
the trial. 
 

5. The newspaper said that its report was based on the recollections by Keith Payne, 
the late Mr Payne’s brother, and Cynthia Payne, his mother; they had been 
quoted at length. While it accepted that the dates of the two men’s residencies 
in Collingwood Place had been incorrect, it maintained that the two men had 
been drinking companions, and noted that the complainant had provided no 
evidence to prove otherwise. Both men had lived in Collingwood Place; if it was 
not at the same time, this was not a significant error. Mr Bellfield’s new residence 
was less than 15 miles away, and it was not impossible that he had continued to 
drink at the pub. It noted that it had published a report in 2009 claiming that Mr 
Bellfield had said that he would attack Sarah Payne’s killer because he knew the 
family; it had received no complaint about that article.  
 

6. The newspaper provided an email from Det Ch Insp Sutton, in which he had 
confirmed that at least one cutting or newspaper relating to Sarah Payne was 
found at a property to which Mr Bellfield had had access. He did not recall if the 
cutting had been retained by the police, as it had little evidential value. 
 

7. Nonetheless, in light of the complainant’s position that Mr Bellfield and Mr Payne 
had not lived in the block of flats at the same time, the newspaper offered to 
publish the following correction on page 2 of a forthcoming edition: 
 
In a story “Milly killer tormented Sarah’s dad”, 2 November 2014, we stated that 
the late Michael Payne, father of Sarah Payne, drank in the same pub and “lived 
next door” to serial killer Levi Bellfield. Mr Bellfield’s family, who dispute that 
Bellfield and Michael Payne knew each other, would like us to clarify that the two 
men did not live in the same block of flats at the same time.” 
 

8. The complainant said that the proposed correction only addressed a small part 
of the complaint. He considered that its placement on page 2 was insufficient to 
remedy a factually inaccurate front-page article.  

Relevant Code provisions 

9. Clause 1 (Accuracy) 
(i) The press must take care not to publish inaccurate, misleading or 

distorted information, including pictures. 
(ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once 

recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and – 
where appropriate – an apology published. 



Findings of the Committee 

10. The article’s central claim rested heavily on the assertion that Michael Payne and 
Mr Bellfield had been neighbours in Collingwood Place. The newspaper’s sister 
publication had reported in 2008 that Mr Bellfield had left Collingwood Place in 
2002, and it was aware – and had reported in the article under complaint – that 
Mr Payne had not arrived until 2004. In these circumstances, the newspaper’s 
prominent report that the two men “lived next door” to one another and were 
“neighbours” – a central part of its account of how the two men had met – 
constituted a failure to take care not to publish inaccurate information.  
 

11. The Committee did not agree with the complainant’s position, however, that the 
inaccuracy on this point effectively disproved the account of events set out by the 
Payne family, and in particular, Keith Payne. Keith Payne had confirmed, on the 
record, that Mr Payne and Mr Bellfield had drunk together in the pub, and that 
he was later “tormented” to learn of Mr Bellfield’s crimes. The newspaper had 
been entitled to rely on his recollections of his conversations with the late Mr 
Payne, and to include his comments on those events. The complainant could not 
show that the two men had not drunk together or known one another. The 
Committee did not establish a significant inaccuracy in this regard, such that a 
correction was required under the terms of Clause 1 (ii).  
 

12. While it appeared to be accepted that a newspaper cutting relating to Sarah 
Payne had not been found at Mr Bellfield’s former flat in Collingwood Place, Det 
Ch Insp Sutton was confident that cuttings had been found at a premises where 
Mr Bellfield lived. The newspaper had been entitled to rely on his evidence, and 
the witness statement provided by the complainant had not contradicted Det Ch 
Insp Sutton’s account. There was no failure to take care over the accuracy of this 
element of the article, and the Committee found that any misattribution of the 
location at which these cuttings had been found would in any case not be a 
significant inaccuracy in the context of the article as a whole. 

Conclusions 

13. The complaint was upheld in part. 

Remedial action required 

 
14. Having upheld the complaint under Clause 1 (i), the Committee considered what 

remedial action should be required. The Committee has the power to require the 
publication of a correction and/or adjudication, the nature, extent and 
placement of which is to be determined by IPSO. It may also inform the 
publication that further remedial action is required to ensure that the 
requirements of the Editors’ Code are met.  
 



15. The newspaper had offered to publish an appropriate correction, which made 
clear that Michael Payne and Mr Bellfield had not lived in the same block of flats 
at the same time, and further acknowledged the complainant’s denial that they 
had known each other. In light of the Committee’s decision, this correction 
should now be published both in print and online. 

  



Appendix F 
 
Decision of the Complaints Committee  
02167-14 McAllister v The Daily Record 
 

Summary of Complaint  

1. Billy McAllister complained to the Independent Press Standards Organisation that 
the Daily Record breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 12 (Discrimination) 
of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Anti-gay row Nat is 
suspended”, published on 25 October 2014. 
 

2. The article, sub-headlined “Councillor who abused disabled man is accused of 
rant against black rival”, reported that the complainant, a Glasgow City 
Councillor, had been suspended from the Scottish National Party following an 
alleged “anti-gay outburst” directed at Graham Campbell, a political consultant. 
It noted that “another man has also been reported for an alleged assault”, and 
quoted a police spokesman: “we can confirm that a 47 year-old man was 
reported to the procurator fiscal for an alleged assault and a sixty-year-old man 
for an alleged homophobic breach of the peace during an incident in Maryhill 
Road on August 26”. It also reported that the complainant had previously 
pleaded guilty to acting in a threatening and abusive manner towards John Park, 
a member of the Solidarity Party, and quoted a Labour councillor who referred 
to Mr Park as disabled. 
 

3. The complainant explained that he had been victim of this alleged assault, and 
that the allegation was against Mr Campbell. He said that the omission of this 
information suggested to readers that he was the protagonist during the incident; 
in reality he had been a victim of violence. Further, the complainant said that the 
use of the word “disabled” to describe Mr Park was inaccurate; it was wrong to 
use the word “disabled” simply because an individual considered themselves to 
be disabled.   
 

4. The complainant said that the reference to Mr Campbell’s skin colour in the sub-
headline breached Clause 12 because there was no racial element to the 
incident, and it was therefore not genuinely relevant to the story.  
 

5. The newspaper said that at the time of publication, it was not aware that there 
had been an allegation that Mr Campbell had assaulted the complainant; the 
Police Scotland Press Office had declined to identify the accused assailant when 
asked by its reporter. A journalist from the newspaper had emailed the 
complainant at 5pm on the day before publication to ask if he would like to 
comment on a story being run the next day. The newspaper said that the 



journalist had also tried to call the complainant. The complainant had responded 
to the email at 8:30pm with a short account of the incident, in which he alleged 
that Mr Campbell had assaulted him. The journalist had by that time finished his 
shift, and only received the email the next morning. The newspaper offered to 
resolve the complaint by updating the online article to make clear that 
proceedings against the complainant and Mr Campbell were not being pursued. 

 

Relevant Code Provisions  

6. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information, including pictures. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion once recognised 
must be corrected, promptly and with due prominence, and – where 
appropriate – an apology published. In cases involving the Regulator, 
prominence should be agreed with the Regulator in advance. 

iii) The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

 

Clause 12 (Discrimination) 

ii) Details of an individual's race, colour, religion, sexual orientation, 
physical or mental illness or disability must be avoided unless genuinely 
relevant to the story. 

 

Findings of the Committee 

7. The complainant contended that by referring to the alleged assault without 
identifying the individuals concerned as himself and Mr Campbell, the article 
was not an accurate or fair report of the incident. The focus of the article was the 
complainant’s action and his subsequent suspension from the SNP, based on 
information provided to the newspaper by the police. It was not suggested that 
Mr Campbell’s actions had provoked or provided justification for the behaviour 
which led to the complainant’s being reported to the procurator fiscal. In these 
circumstances, the omission of the allegation against Mr Campbell did not distort 
or misrepresent the nature of the complainant’s actions. Whilst the Committee 
expressed concern about the extent of the newspaper’s attempts to contact the 
complainant prior to publication, the article was not significantly misleading, and 
there was no breach of Clause 1 on this point. 
 

8. The Committee considered that the term “disabled” has a broad meaning and 
that its application was therefore open to interpretation. The article described Mr 



Park’s physical impairment by stating that “Park, 48, walks with the aid of a stick 
as he has metal plates in his legs”, and by doing so, it made clear the basis on 
which Mr Park had been described as “disabled”. In these circumstances, the 
article was not significantly misleading, and there was no breach of Clause 1 on 
this point.  
 

9. The complainant had not raised a concern that the article had discriminated 
against Mr Campbell; rather, he was concerned that the reference to a “black 
rival” suggested that there was a racial motive to his actions. This did not raise 
a breach of Clause 12.  
 

10. Although the complaint was framed under Clause 12, the Committee considered 
the question of whether the reference to Mr Campbell’s skin colour was 
misleading and inaccurate, contrary to Clause 1. The article stated that the 
allegations against the complainant related to homophobia, and not to racism. 
In this context, the reference to Mr Campbell’s skin colour was not significantly 
misleading in the manner contended by the complainant. 
 
 

Conclusions 

11. The complaint was not upheld. 

  



APPENDIX G 

 

Paper No. File Number Name v Publication 
142 02071-14 A woman v Bridlington Free Press 
143 01765-14 Wishart v Daily Express 
146 00260-15 Holmes v Mail Online 
147  IPSO Complaints - Third party 
148 0210.14 Ward v The Mail on Sunday 
149 02077-14 Harley v Daily Mirror 
150 02298-14 Harley v Mail Online 
151 02297-14 Harley v Wales Online 
152 01573-15 Elzenga v The Sun 
153 141020 A woman v Sunday Mirror 
154 01933-14 Kiely v Daily Mail 
156 02185-14 Byrne v Mail Online 
157 01566-14 Hall v Sunday Post 
160  IPSO Complaints – Request for review 
161  IPSO Complaints – Third party 
169 03108-14 Aston v Belfast Telegraph 
176 03105-14 Allen v Worcester News 
177  IPSO Complaints – Request for review 
178  PCC Complaint – No breach 
180 01207-14 A woman v Cornish Guardian  
181 01733-14 Sattar v The Sunday Telegraph 
182 01840-14 Sattar v The Daily Telegraph 
184 00884-14 /  

00777-15 
Wheeler v Daily Mail / Mail Online 

196 02471-14 Baird v Motherwell Times & Bellshill Speaker 
197  IPSO Complaints – Third party 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	18 March 2015 at 15:30
	Present: Sir Alan Moses (Chairman)
	Richard Best (Deputy Chairman)
	Lara Fielden
	Gill Hudson
	David Jessel
	Matthew Lohn
	Jill May
	Elisabeth Ribbans
	Neil Watts
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	Attending: Matt Tee, Chief Executive
	Charlotte Dewar, Director of Operations
	Ben Gallop, Senior Complaints Officer
	Bianca Strohmann, Senior Complaints Officer
	The following members of the Executive were also in attendance: Xavier Bastin, James Garmston, Robyn Kelly, Holly Pick, and Hugo Wallis.

