

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Publication	Date Complaint Received	Title of Article	Complainant	Clause Relied On	Details of Complaint	Action Taken	IPSO Decision
Express Website	10/08/15	"Climate Change Shock: Ice sheet melt caused by heat from the earth's core not global warming"	Vince Wilkinson	1	The complainant said that the headline was misleading.	The headline was amended.	The matter was resolved.
Express Website	11/08/15	"Climate Change Shock: Ice sheet melt caused by heat from the earth's core not global warming"	[REDACTED]	1	The complainant said that the headline was sensationalist and the article reached conclusions that the report, upon which it was based, did not.	The headline and article were amended and a correction added to the article.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	29/10/15	"Children told to cook and clean for migrants" & "School forces children to cook and clean for asylum seekers for work experience"	Paul Clarke	1 & 12	The complainant said that it was inaccurate in breach of Clause 1 for the headlines to suggest that the children had been made to carry out work at the asylum centre. He said that the children involved had come up with the idea of working at the centre themselves, after a pupil who was a refugee had joined a class. The complainant was concerned that the omission of this information rendered the article misleading in breach of Clause 1. He also said that the article was misleading to the point of "inspiring racial hatred against refugees".	Our position was that the scheme had been organised by the school and had attracted some controversy from parents after they had been asked for consent to let their children take part. The focus of both articles had been the reaction of these parents to the scheme. The ministry of education for the town had said that pupils were "encouraged" to take part. We did not accept that it was significantly misleading for the print article to report that the pupils had been "told" to take part, and this did not suggest that they had been "made" to do so. However, we accepted that it was inaccurate to report online that the children had been "forced" to take part. The online article was amended, a clarification was added to the article and a correction published on the home page.	In respect of the online article, the complaint under clause 1 was upheld, but the remedial action taken was sufficient. In respect of the print version, the complaint was not upheld. Clause 12 was not engaged.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	29/10/15	"Gas explosion RIPS right through house leaving utter destruction"	Susan House	2	The complainant said that the photographs were taken on her land at the rear of the house, and that no one had approached her about taking them. She said that her bedroom, bathroom and stairs were clearly visible in the photographs, and that this aspect of the property had not been visible to members of the public. She said that the contents of her home are private, and that the photographs were intrusive. She noted that a member of public has commented on the fact that she had no cover on her duvet, and that jokes had been made about her bath, which was shown hanging off the side of the building. She said that her house was looted, which the police warned her would happen after the pictures were published.	The publication said that the gas explosion not only affected the complainant, but also her neighbours and the local community. It said that the story was of obvious interest to the public; the photographs did not show any private information about the complainant, but simply recorded the fact that damage had been caused to the property.	The complaint was not upheld.
Daily Star Website	29/10/15	"Lucky homeowners avoid being BLOWN UP when house explodes while they're out"	Susan House	2	The complainant said that the photographs were taken on her land at the rear of the house, and that no one had approached her about taking them. She said that her bedroom, bathroom and stairs were clearly visible in the photographs, and that this aspect of the property had not been visible to members of the public. She said that the contents of her home are private, and that the photographs were intrusive. She noted that a member of public has commented on the fact that she had no cover on her duvet, and that jokes had been made about her bath, which was shown hanging off the side of the building. She said that her house was looted, which the police warned her would happen after the pictures were published.	The publication said that the gas explosion not only affected the complainant, but also her neighbours and the local community. It said that the story was of obvious interest to the public; the photographs did not show any private information about the complainant, but simply recorded the fact that damage had been caused to the property.	The complaint was not upheld.
Express Website	30/10/15	"Christians in Syria support Putin's bombing campaign, claims a church leader"	Jim Curry	1	The complainant said that some of the quotes in the article had been wrongly attributed to a Catholic Archbishop and also wrongly reported that he had called on the British government to intervene militarily.	The article was amended and a footnote added to it.	The complaint was upheld, but the remedial action taken was sufficient.
Sunday Express & Website	27/11/15	"Warning as 31 babies killed by car seats"	[REDACTED]	1, 2 & 4	The complainant said that the story was misleading because [REDACTED] which was not true, and that [REDACTED] had been published [REDACTED].	The [REDACTED] had been provided by [REDACTED] and it was assumed that [REDACTED] [REDACTED] removed from the online version of the article and an apology and correction was published.	The matter was resolved.
Daily Star Website	27/11/15	"One in five Muslims sympathise with British fighters in Syria"	[REDACTED]	1 & 12	The complainant said that the article incorrectly reported the statistics of a poll and was dangerous and irresponsible.	The article was amended.	The complaint was not pursued further.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Daily Star Website	27/11/15	"One in five Muslims sympathise with British fighters in Syria"	[REDACTED]	1 & 12	The complainant said that the article incorrectly reported the statistics of a poll and was dangerous and irresponsible.	The complainant had not provided enough information to enable a response, but the article had already been corrected as a result of a previous complaint.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	08/12/15	"75% of new jobs go to EU migrants in 1 year" & "Shocking figures reveal three out of four British jobs go to EU Migrants"	Jonathan Portes	1	The complainant said that the article was inaccurate because it reported that 75% of new jobs went to EU migrants in the last year.	The article was incorrect. The Office for National Statistics' published data was based on net changes in employment and not on the number of people entering new jobs. The figures showed that the number of UK nationals in employment had increased by 122,000 compared to an increase of 324,000 in non-UK EU nationals. A correction was published in print and online.	The complaint was upheld but the remedial action taken was sufficient.
Express Website	14/12/15	"Why we need to get out of EU: More than 1 million illegal migrants flood EU this year alone".	Shoaib Khan	1	The complainant said that it was not illegal to enter another country to claim asylum. He said that the vast majority of the migrants referred to in the article were refugees, and it had referred to "asylum" throughout. It was therefore inaccurate to describe the migrants or their actions as "illegal".	The article was based on a report by Frontex, the European Union border agency, which stated that "illegal border crossings at the EU's external borders between January and October stood at an unprecedented 1.2 million". We accepted that it was wrong to use the term "illegal" to describe refugees, and the online article had referred to a "refugee crisis" in error. The article was amended to read "migrant crisis".	The complaint was not upheld.
Daily Star and Website	15/12/15	"Harry and Pippa secret romance" and "Prince Harry in secret romance with Kate's sister Pippa"	Harbottle and Lewis on behalf of HRH Prince Henry of Wales	1, 2 & 3	The complainant said the claims about him and Pippa were untrue. In addition, the claim that Clarence House had been contacted for comment was also untrue. The complainant also complained that he had not been given the opportunity to comment, and that the article was a breach of his privacy.	The article was removed from the website.	The complaint under clause 1 was upheld and an adjudication was published. The complaints under clauses 2 & 3 were not upheld.
Express Website	14/1/16	"Almost 100,000 migrants stopped at UK border this year"	Jonathan Portes	1	The complainant said that there was no source for the numbers quoted because they were wrong.	The article was amended and a footnote added to it.	The complaint was upheld but the remedial action taken was sufficient.
Scottish Daily Star	12/01/16	[REDACTED]	[REDACTED]	1 & 9	[REDACTED] complained that he had been mentioned by name in a report of court proceedings and his picture had been published. He had not been referred to in court and therefore he should not have been mentioned.	We accepted that the complainant had not been named in the evidence heard in court, and that we had not approached the complainant for a response prior to publication. An apology was made to the complainant in a private letter.	The matter was resolved.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Scottish Daily Express	12/01/16	[REDACTED]	[REDACTED]	1 & 9	[REDACTED] complained that he had been mentioned by name in a report of court proceedings and his picture had been published. He had not been referred to in court and therefore he should not have been mentioned.	We accepted that the complainant had not been named in the evidence heard in court, and that we had not approached the complainant for a response prior to publication. An apology was made to the complainant in a private letter.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	21/1/16	"Europe's leaders have no plan to cut immigration"	Jonathan Portes	1	The complainant said that a figure used in the article was inaccurate as it quoted the total number of non-EU migrants who use EU passports to gain access to Britain as an annual figure.	We did not accept that this was a significant inaccuracy, but corrected the online article and added a footnote to it.	The complaint was upheld and whilst the online version had been corrected, the print version had not which was a further breach of the Code. A print correction had to be published.
Daily Star Sunday & Website	26/1/16	"UK mosques fundraising for terror"	Miqdaad Versi	1	The complainant said that the headline was inaccurate because it gave the impression that mosques were funding terror when the correct position was that individuals were collecting at mosques.	We offered to publish a correction in the clarifications and corrections column and the online version was amended.	The complaint was upheld but the correction that had been proposed was sufficient to remedy the breach.
Express Website	26/1/16	"Recycling con. Painstakingly sorted by you, dumped in landfill by councils"	[REDACTED]	1	[REDACTED] complained that various elements of the article were inaccurate because they were based on a misconception in respect of what "contaminated" meant in the context of recycling. The article had claimed that 280,000 tonnes of recyclable material had been rejected for being contaminated, but this figure included waste that was not recyclable material. Also no context was given in respect of the percentage of waste that the 280,000 tonnes amounted to.	We accepted that the article contained some inaccuracies and the article was removed.	The matter was resolved.
Daily Star Website	27/01/16	[REDACTED]	[REDACTED]	1	The complainant pointed out that this article had been copied from the Daily Mash, a satirical website which publishes spoof articles. So to report the content of the article as a fact was inaccurate.	The complainant was quite right. The article was removed.	The matter was resolved.
Express Website	05/02/16	"Regain border control to improve workers' lives"	Jonathan Portes	1	The complainant expressed concern that the article had reported that people from overseas were getting new jobs at 10 times the rate of British-born workers. He said that the reference to "new jobs" was inaccurate, as the figures relied upon showed net changes in employment, and not new jobs. The figures did not provide any information about the proportion of job hunters who found work in a given period.	The article was amended and a footnote added to the article.	The matter was resolved.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Daily Express Website	05/02/16	"Now European Union bureaucrats could make Britons put out seven bins every week"	Peter Jones	1	The complainant said that the article was inaccurate because there were no plans to change the current position in respect of recycling.	We did not accept that there had been a breach of the Code, but agreed to remove the article from the website.	The matter was resolved.
Sunday Express	02/03/16	"Jeremy Corbyn faces showdown with trade unions over EU in stance"	[REDACTED]	1	[REDACTED]	We offered to publish a clarification.	The matter was not pursued further.
Sunday Express & Website	08/03/16	"EU seeks to control our coasts" & "EU to steal our coastline: Brussels to bring in new super coastguard to overrule UK"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the European coastguard only applied to EU countries.	The article was based on fears that the UK could join because this is what the EU wanted and the UK had not made a final decision on the UK's involvement. We accepted that the headline of the online article was inaccurate and it was amended.	The matter was resolved.
Express Website	08/03/16	"Germany bans sausages so as not to offend refugees"	[REDACTED]	1	It was not correct that sausages has been banned in Germany.	We accepted that the headline was inaccurate and it was amended.	The matter was resolved.
Daily Star and Website	17/03/16	"Like blind date ... only naked"	Gabriella Hadji	1 & 2	The complainant said that it was not true that she was going to appear on a new television show called Naked Attraction, and that the publication of her picture from her private Twitter account, without her consent, was a breach of her privacy.	The article stated that some named individuals had been approached to appear on the show, which was correct. The picture was taken from the complainant's Twitter account when it was still public. The account had been made private after the publication of the article. This was evidenced by the fact that we had been able to see the Tweet posted by the production company on to her Twitter feed. The photograph of her was publicly available and so was the Tweet from the production company. No breach of the Code was accepted, but the complainant's picture was removed as a courtesy.	Complaint not upheld.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	17/3/16	"Germany bans sausages so as not to offend refugees"	[REDACTED]	1	The complainant said that it was not correct that sausages had been banned in Germany.	We accepted that the headline was inaccurate and it was amended.	The matter was resolved.
Sunday Express & Website	04/04/16	"EU declares war on drivers: Now Brussels meddlers want congestion charge in every town"	[REDACTED]	1	[REDACTED] complained that the article was misleading and inaccurate because it suggested that the Handbook, issued in 2012, was new and because local authorities do not have the power to introduce road or bin pricing.	The guidance was drawn up in 2012, but was still current. The article did not state anywhere that the guidance was new. In respect of local authorities not having the power to introduce road and bin taxes, it was made abundantly clear that it was guidance. We did not accept that it was significantly misleading but agreed to make some changes in order to clarify the article.	The matter was resolved.
Express Website	04/05/16	"It's official: Britain's EU membership will leave us all £20,000 poorer by 2020"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was not based on a report, but on a note from a CEO, and therefore it was not an official position of anyone and inaccurate.	The article was based on an actual report, undertaken by Andrew Amolis who has 10 years experience as an economic and statistical analyst so could rightly be described as an expert. The term "official" was used as an adjective and when considered with the text of the article, its meaning was that the position the author suspected to be true, had been confirmed. It was not inaccurate.	The complainant did not pursue the matter further.
Express Website	05/04/16	"Graphic content: British tourist dies after being stabbed in the head during sick mugging"	[REDACTED]	2,3 & 4	[REDACTED] complained on behalf of the Tam family that the publication of a video, showing the stabbing of Paul Tam, was a breach of clauses 2, 3 & 4 because it was exceptionally graphic and published the day after Mr Tam died making the grieving process very difficult. It was also alleged that the video had been used as "click bait".	The use of video to tell a story is now common place. The video in question had been released by the US authorities. It had no sound and was in black and white. It did not show Mr Tam's face or the weapon used in the attack. It was very grainy and nothing was clear. If the video had not been used, we would have been entitled to describe the attack in words. The video should not be judged more harshly than the written word. The video was used by almost every other regulated publisher and by a number of broadcasters.	The complaint was not upheld.
Express Website	12/04/16	"Bombshell Brussels admission: EU chief drops huge gaffe which shows why we need a Brexit"	[REDACTED]	1	The article was inaccurate because the politician quoted is not an EU chief but a German domestic politician.	The politician mentioned was the German Economy Minister and a member of the ECOFIN Council that sets EU economic policy, taxation issues and the regulation of financial services. The comments in the article were specifically about EU economic policy which was one of his main areas of responsibility. We did not accept that the article was inaccurate, but changed the headline.	The matter was resolved.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	18/04/16	[REDACTED]	[REDACTED]	1	[REDACTED]	[REDACTED]	The complainant did not pursue the matter further.
Daily Star Website	26/04/16	"Helen Wood exposes Harry Amelia's lies to Nick Henderson: She said she had no womb"	Harry Amelia Martin	1	The complainant expressed concern about comments in the article relating to a conversation the writer, Helen Wood, had had with the father of the complainant's child. The complainant said that she had not made such claims to her former partner, and that the claims were untrue.	We initially stood by the accuracy, but the former partner of the complainant then confirmed that he had lied. The article was amended and a correction published.	The matter was resolved.
Daily Star Sunday	10/05/16	"Shoreham crash fury"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it reported that the relatives of the victims of the Shoreham air crash had written to the police complaining about the amount of time the investigation was taking. [REDACTED]	[REDACTED]	The matter was resolved.
Express Website	13/05/16	"New Zealand says quit EU. PM says future will be exciting if Britain votes for Brexit."	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the person that made the comment about the UK Brexit was not the PM.	The article was amended and a footnote added to it.	The matter was resolved.
Express Website	20/05/16	"New Zealand says quit EU. PM says future will be exciting if Britain votes for Brexit."	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the person that made the comment about the UK Brexit was not the PM but the former deputy PM.	The article was amended and a footnote added to it.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	23/05/16	"Doctors union is risking lives just to make a point"	Benjamin Millette	1	The complainant said that several claims made in the article were inaccurate, namely that doctors no longer receive annual pay rises or final salary pensions and the bonuses referred to were not bonuses but backdated pay.	We did not accept that there had been a breach of the Code, but agreed to publish a clarification online in respect of the pension and bonus points.	The matter was resolved.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Sunday Express & Website	23/05/16	"12M Turks say they'll come to UK" & "Exclusive Poll: 12m Turks say they'll come to the UK once EU deal signed"	Various	1	Several complaints were received about this poll, mainly complaining that the figures were wrong, that the poll did not find that the Turks would come and that the poll size was inadequate.	It transpired that the question that had been asked in the poll was flawed and therefore the data extracted was inaccurate. A correction was published in the paper and on the home page of the website.	The complaint was upheld but the remedial action taken was sufficient.
Sunday Express & Website	25/05/16	"EU seeks control of our coasts"	[REDACTED]	1	The complainant said that the EU proposal only applied to Schengen countries and as Britain is not part of the Schengen zone, it was inaccurate to state that the EU had plans to control British coasts and its coastguard service. In addition, to suggest that the European Border and Coast Guard could "intervene directly" on the British coastline - without Britain's approval was misleading.	The article had been written after we had been contacted by the UK Chamber of Shipping which had expressed concerns about the proposal for a common EU coastguard. While the UK normally opts out of provisions relating to a common EU coastguard, there was a procedure by which it could opt back in, and no final decision had been made. MEPs confirmed they the UK had yet to make a final decision, and the Home Office also confirmed that negotiations were ongoing. However we accepted that the EU Coast Guard could not intervene without UK approval and this was corrected it in print and online.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	25/05/16	"Now EU wants asylum control"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the UK had the option to opt out of the EU Commission's proposal.	We did not accept that the article was inaccurate. The EU obviously wanted the UK to be part of the new asylum policy. The article referred to "plans" and it was made clear that the UK would opt out.	The complaint was not upheld.
Daily Express and Website	25/05/16	"Britain's 1.5 million hidden migrants"	[REDACTED]	1	The complainant said that it was inaccurate to describe short term visitors, that had since left the UK, as hidden. He said it was also incorrect to add five years' worth of short term visitors to the ONS estimate of long term migrants because they leave after one year. It was alleged that the ONS figures had been quoted inaccurately.	The term "hidden migrants" was not inaccurate because it was clear from the article that it referred to the difference between the official immigration figures and the number of National Insurance numbers that had been allocated. The five year example shows the number of people - both short and long term - who CAME to Britain over a five year period and it was made very clear that this included short term migrants who by definition, stayed less than a year. The ONS figures had been rounded up. They were not inaccurate.	The complaint was not upheld.
Express Website	25/05/16	"EU free movement has allowed ISIS sleeper cells into the UK, warns security chief"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it drew a link between EU free movement and ISIS sleeper cells in the UK.	The article reported a summary of the comments made by security chief James Clapper and was not significantly misleading. We offered to amend the headline and publish a clarification, but the complainant wanted a correction.	The complaint was not upheld, but we made the amendment and published the clarification in any event.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	26/05/16	"EU migrants convicted of 700 crimes each week, but only thousands of them are deported"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it misinterpreted figures released by the National Police Chiefs' Council.	The article was amended.	The matter was resolved.
Express Website	26/05/16	"Mummy I'm a big boy now! Kate beams as cute George enjoys a thrilling ride on a police bike"	Harbottle and Lewis on behalf of HRH the Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge	2	The complainants said that the photographs, showing Prince George playing on a police motorbike whilst his mother looked on, were a breach of the royal's privacy.	The complainants did not have a reasonable expectation of privacy when they were clearly visible. It was also denied that the images showed a private interaction, as the police officers were on duty and it was important for the public to see how the young royal interacted with public servants.	The complaint was upheld and an adjudication was published.
Daily Star Website	02/06/16	"It's criminal. 100s of cops being paid to do nothing"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because no Civil Nuclear Constabulary officers of any rank were suspended for being drunk on New Year's Eve.	Whilst it was correct that several Civil Nuclear Constabulary officers were currently suspended on full pay, they were not suspended as a result of being drunk on New Year's Eve. The article was amended and an apology added.	The matter was resolved.
Daily Express Website	03/06/16	"Amazing things we get back if we leave the EU"	[REDACTED]	1	The complainant said that a gallery listing 11 things we would get back if we left the EU, listed 11 things that were not true.	We accepted that 4 out of the 11 images and captions in the gallery were inaccurate and the gallery was removed and a correction published on the home page.	The matter was resolved.
Express Website	08/06/16	"NHS will be £10 billion in the red in three years time - creaking under weight of migrants"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it incorrectly stated that the NHS deficit was caused by migrants.	The headline was amended and a footnote correction added to the article.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	08/06/16	"Soaring cost of teaching migrant children"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it described children born in Britain (with parents from another EU country) and children with one parent from another EU country as 'migrant children from the EU'.	We accepted that there had been a breach and corrections were published online and in print.	The matter was resolved.

IPSC COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	09/06/16	"Gang of Romanian migrants evicted after sleeping rough in abandoned cars for eight years"	[REDACTED]	1	The complainant objected to the use of an image which showed a stream of Syrian refugees but had been captioned, "Romanian migrants have agreed to return home"	The image was changed.	The matter was resolved.
Express Website	10/06/16	"EU chiefs to waste £1 million on luxury gym for pampered MEPs and you're paying"	Marjory Van den Broeke	1	The article attributed quotes to the complainant that she did not make, and she complained that this was inaccurate.	The article was amended and a footnote correction added.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	22/06/16	"NHS will be 'killed off' if Britain remains in the UK" & "Major leak from Brussels reveals NHS will be 'killed off' if Britain remains in the EU"	[REDACTED]	1	The complainant said that the story was inaccurate because it dressed opinion as fact, because the NHS was not mentioned in the leaked document, and because it has been agreed between the USA and the EU that there would be no agreement where rules conflicted.	The article was not inaccurate. The term "killed off" was the writer's opinion as was made clear. The document made reference to state owned enterprises, which includes the NHS, and the issue was not whether there was agreement or not, but whether the NHS as a state owned entity would be safe, as some parts have already been privatised.	The matter was not pursued further.
Express Website	28/06/16	"European superstate to be unveiled: EU nations 'to be morphed into one' post Brexit"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article entirely misrepresented the Europa report.	The complainant had quoted from an article in her complaint, but it was not the one published on the Express website.	We did not hear further from the complainant.
Express Website	29/06/16	"European superstate to be unveiled: EU nations 'to be morphed into one' post Brexit"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it made the superstate sound like a done deal.	The story was based on a report made by the Polish broadcaster TVP info, based on a nine page report that set out the proposals mentioned in the article. The article made it very clear that it was a proposal.	The complaint was not pursued further.
Daily Star Website	01/07/16	"Big Brother star's vile attack on Page 3 beauty 'How did you get so fat?'"	[REDACTED]	1 & 2	[REDACTED]	[REDACTED]	[REDACTED] the complaint was not pursued further by him.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Daily Star Website	04/07/16	"Cops called over pen-gate as voters camp outside polling stations handing them out"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article incorrectly reported that [REDACTED]	The article was amended and a correction added to it.	The matter was resolved.
Daily Star Website	08/07/16	"Euro 2016: swingers hosting couples sex parties to bunk while watching England"	Lynn Pearce	2	The complainant said that the publication of her profile picture from a swingers website was a breach of her privacy.	The picture was publicly available and the complainant commented on a public forum. The information that was published was no different to that which was already in the public domain.	The complaint was not upheld.
Daily Express and Website	13/07/16	"May will stop migrant crisis"	[REDACTED]	1, 3 & 12	The complainant said the article was wrong because it conflated EU migration with non EU migration and refugees. It was also perpetuating a false narrative and would make hate crimes worse and it was discriminatory because it was overtly racist.	The article was very clearly only about the free movement of workers and therefore only about EU migrants. It did not mention refugees. Clauses 3 & 12 were not engaged.	The complaint was not pursued further.
Daily Express and Website	14/07/16	"May will stop migrant crisis"	[REDACTED]	1 & 12	The complainant said the article was wrong because it conflated EU migration with non EU migration. It was also discriminatory against foreign nationals.	The article was very clearly only about the free movement of workers and therefore only about EU migrants. Clause 12 was not engaged.	The complaint was not pursued further.
Daily Express and Website	14/07/16	"May will stop migrant crisis"	[REDACTED]	1	The complainant said that the refugee migrant crisis was not the same as free movement of EU citizens so the article was inaccurate.	The article explained that the crisis referred to the EU free movement of people and not to refugees which is an entirely different thing.	The complaint was not pursued further.
Daily Express and Website	14/07/16	"May will stop migrant crisis"	[REDACTED]	1	The complainant said the article was wrong because it conflated EU migration with non EU migration.	The article was very clearly only about the free movement of workers and therefore only about EU migrants	The complaint was not pursued further.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Daily Express and Website	14/07/16	"May will stop migrant crisis"	[REDACTED]	1 & 12	The complainant said the article was wrong because it associated a migrant crisis with our EU membership and was discriminatory against migrants.	The article explained that the crisis referred to the EU free movement of people and why it was referred to as a crisis. Clause 12 was not engaged.	The complaint was not pursued further.
Daily Express and Website	14/07/16	"May will stop migrant crisis"	[REDACTED]	1	The complainant said the article was wrong because it implied that there was a link between Syria and the EU.	The article did not mention refugees from Syria or make a link between refugees and the free movement of people from the EU.	The complaint was not pursued further.
Daily Express and Website	15/07/16	"May will stop migrant crisis"	Jennifer Young	1 & 12	The complainant said it was wrong to report that there was a migrant crisis from the EU and it was discriminatory to refer to EU migrants as creating a crisis.	The article explained why the term "crisis" was used to describe free movement from the EU. Clause 12 not engaged.	The complaint was not upheld.
Daily Star	15/07/16	"Labour MP dead after attack by Brexit nut"	Numerous	1	The complaint was that the headline and article were inaccurate as there was no evidence to suggest that the gunman was a Brexit supporter or that the attack was Brexit motivated.	The article had to be considered in context. The attack happened in the week before the referendum vote. Mrs Cox was a passionate supporter of the EU and a campaigner for refugees. Witnesses heard her attacker shout "Britain first". The editor believed that the attack was politically motivated. The term Brexit nut comes from the attacker being hard right, and a person that would use violence to further their cause. The article was a summary of what was known at the time.	The complaint was not upheld.
Daily Star Website	01/08/16	"Hundreds of Syrians arrested for rape and child abuse in UK"	Dr Elizabeth Hubbard	1	The complainant said that the headline was inaccurate and not supported by the text of the article.	We accepted that the headline was inaccurate. The headline was amended and a correction added to the article.	The matter was resolved.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	03/08/16	"Missing Brillou, 19, sparks international man hunt after failing to get flight"	John Jarvis	1 & 4	The complainant said that the article was inaccurate because it reported that Connor Jarvis, who was later found dead, had been out drinking Jaggerbombs shortly before disappearing which gave the impression that he had been drunk when he went missing. Mr Jarvis also believed that the article was an intrusion into grief and shock, because the inaccuracy further upset the family.	An error had been made with the dates on which Connor was out drinking Jaggerbombs and a correction and apology was published. We accepted that there had been a breach of clause 1, but not of clause 4.	The complaint under clause 1 was upheld, but sufficient remedial action had been taken. The complaint under clause 4 was not upheld.
Express Website	17/08/16	"Met Office says Britain is in for a 33c sizzler"	[REDACTED]	1	The complainant said that the headline was inaccurate because it was not based on the Met Office's prediction.	We accepted that the headline was inaccurate. The headline was amended and a correction added to the article.	The matter was resolved.
Daily Star Website	01/08/16	"Hundreds of Syrians arrested for rape and child abuse in UK"	[REDACTED]	1 & 12	The complainant said that the headline was inaccurate and not supported by the text of the article and that it was discriminatory because it spread hate.	The article had already been corrected when we received this complaint. Clause 12 was not engaged.	We did not hear further from the complainant.
Express Website	26/08/16	"Why bother? Britons painstakingly sort recycling only for councils to send it to landfill"	Peter Jones	1	Mr Jones complained that various elements of the article were inaccurate.	We accepted some of the inaccuracies and a correction was added to the amended article.	The matter was resolved.
Daily Express and Website	07/09/16	"Is recycling waste nothing more than a waste of time?"	Peter Jones	1	Mr Jones complained that various elements of the article were inaccurate, namely that; the system of recycling was not working; that waste sent to China was not being recycled; most waste not recycled went to landfill; the Blair government decided the "hierarchy of waste"; re-use is not part of the Government recycling policy; and waste was not being recycled because of home owners' confusion.	It was not accepted that the article was inaccurate. It was a comment piece and contained opinion and conjecture and no significant inaccuracies.	The complaint was not upheld.
Express Website	09/09/16	"Bonkers council destroys playground as fat children might get stuck in this fun tunnel"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the fun tunnel was removed because it was damaged and dangerous.	The article was provided to us by an agency. Having made enquiries of the agency, it was clear that there was no basis for the claim that the council removed the tunnel because it posed a risk to fat children. The article was amended and a correction added to it.	The matter was resolved.

JPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	04/10/16	"Austerity now? Nicola Sturgeon hands over £12m of taxpayer funds for golf prize"	[REDACTED]	1	The complainant pointed out that the wrong golf course had been mentioned.	The article was amended.	The matter was resolved.
Express Website	10/10/16	"Milly Dowler's killer Levi Bellfield in Muslim death threats after converting to Islam"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because Levi Bellfield had not been threatened and no extra security had been provided.	A correction was published and the article removed.	The matter was resolved.
Express Website	12/10/16	"Free speech crackdown: EU orders British press not to reveal when terrorists are Muslim"	[REDACTED]	1	The complainant said that it was not accurate to report that the EU was telling the UK what to do because it was a recommendation from the European Commission on Racism and Intolerance (ECRI) the human rights arm of the Council of Europe.	We accepted that the headline and subheading were inaccurate and they were amended and a correction added to the article.	The matter was resolved.
Express Website	12/10/16	"TV debate turns violent ..."	[REDACTED]	1	[REDACTED]	The article was amended and a footnote correction added to it.	The matter was resolved.
Daily Express	17/10/16	"Lizzie launches racy lecy line"	[REDACTED]	1	The complainant said that it was inaccurate to report that Lizzie Cundy had launched her new lingerie line as she was simply a guest at the show.	We were advised that the complainant wanted to withdraw the complaint.	The matter was not pursued further.
Daily Star	17/10/16	"Lizzie looks ace in lace"	[REDACTED]	1	The complainant said that it was inaccurate to report that Lizzie Cundy had launched her new lingerie line as she was simply a guest at the show.	We were advised that the complainant wanted to withdraw the complaint.	The matter was not pursued further.

IPSO COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	20/10/16	"German car chief prepared to turn back on UK to save EU despite job loss fears"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it said that the EU has a shrinking economy.	The article was amended to say "shrinking economic growth" rather than "shrinking economy".	The matter was resolved.
Daily Star and Website	31/10/16	"Tragic Pete skin"	[REDACTED]	1 & 4	[REDACTED]	[REDACTED]	The complainant did not pursue the matter further.
Express Website	18/11/16	"UK school children stranded in Calais as armed cops swoop on coach with migrants among bags"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the children were in Paris, were not stranded, there were no armed police swooping or otherwise and there were no stowaways on the coach at any time.	The article was removed as it was inaccurate.	The matter was resolved.
Express Website	22/11/16	"Britain could take 20,000 migrants from Italy as packed migrant centres face closure"	Rebecca Lozza	1	The complainant said that the headline was inaccurate and not supported by the text of the article.	Whilst it was correct that Italian migrant centres were facing budget constraints, the article did not say that Britain would end up taking them as a result. The article was amended and a footnote correction added to it.	The matter was resolved.

IPSO COMPLAINTS
OK1

Publication	Date Complaint Received	Title of Article	Complainant	Clause Relied On	Details of Complaint	Action Taken	IPSO Decision
OK! Website	26/05/16	"Mummy I'm a big boy now! Kate beams as cute George enjoys a thrilling ride on a police bike"	Harbottle and Lewis on behalf of HRH the Duchess of Cambridge and HRH Prince George of Cambridge	2	The complainants said that the photographs, showing Prince George playing on a police motorbike whilst his mother looked on, were a breach of the royal's privacy.	The complainants did not have a reasonable expectation of privacy when they were clearly visible. It was also denied that the images showed a private interaction, as the police officers were on duty and it was important for the public to see how the young royal interacted with public servants.	The complaint was upheld and an adjudication was published.
OK! Website	01/07/16	"Big Brother star's vile attack on Page 3 beauty 'How did you get so fat?'"	[REDACTED]	1 & 2	[REDACTED]	[REDACTED]	[REDACTED] the complaint was not pursued [REDACTED]

INTERNAL EDITORS' CODE COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Publication	Date Complaint Received	Title of Article	Complainant	Clause Relled On	Details of Complaint	Action Taken
Express Website	07/01/16	"School advises pupils not to come to school with their Christmas present designer handbags"	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because the students were not sent home as reported.	The article was amended.
Daily Star Website	08/01/16	"Bikini bodybuilder who weighed herself six times a day hates her perfect figure"	[REDACTED]	1	The article stated that the bodybuilder had bulimia which was incorrect.	Article amended.
Daily Star and Website	11/01/16	"Lotto bosses pocket £60m in jackpot face"	[REDACTED]	1	[REDACTED] complained that the article was inaccurate because it said that it made a profit of £60m in 2 months which was inaccurate.	The article did not say that a profit of £60m had been made, just that this was the amount that had been taken in 2 months, which was correct. [REDACTED]
Daily Star Website	13/1/16	"Peeping President! Bill Clinton caught taking cheeky peek at women's cleavage"	[REDACTED]	3, 4, 5 & 11	[REDACTED]	[REDACTED]
Daily Star Website	15/01/16	"CBB Jeremy exposed: Housemate was never actually Mr Ireland"	[REDACTED]	1	The complainant said that Jeremy had not claimed to be Mr Ireland. He was in fact Mr Dublin and a finalist in the Mr Ireland competition.	The article was amended.
Express Website	29/1/16	"Fury as self-appointed EU quango launches attack on way Britain treats migrants' rights"	[REDACTED]	1	The article was inaccurate because it referred to the Council of Europe as an EU institution which is incorrect.	The article was amended and a correction added as a footnote.
Daily Star Website	30/1/16	"It's back! Benefits Street set for return but this time in Liverpool"	[REDACTED]	1	The article was inaccurate because Birkenhead is not in Liverpool.	The article was over 12 months old, and the complaint was therefore rejected. In any event it was not significantly inaccurate as the article made it clear that the series would be in Birkenhead.
Express Website	17/05/16	"Puppy suffered painful broken hip and ribs after savage beating"	[REDACTED]	1	[REDACTED]	[REDACTED]
Daily Express and website	25/05/16	"Health and safety jokers! Barmy council bans strimmers in one of the UK's wealthiest"	[REDACTED]	1	[REDACTED] said that the article was inaccurate because there was no ban on staff using strimmers.	The complainant accepted that the workforce had been told not to use strimmers in urban areas as there was a risk of flying stones. The headline was not therefore inaccurate.

INTERNAL EDITORS' CODE COMPLAINTS
EXPRESS NEWSPAPERS

Express Website	13/06/16	"A Pro-Caribbean Society charity savaged after mocking white girls at African themed festival"	[REDACTED]	1,2,3 & 12	The complainant said that the article was a misrepresentation of what happened and the person responsible for the tweet that mocked two white women for wearing traditional African attire had removed it.	The article was correct so the complaint pursuant to Clause 1 was rejected. The other complaints were rejected as the complainant was not the subject of the article and did not represent the subject of the article.
Daily Star Website	30/08/16	"Jeremy McConnell ogles girl on girl kiss on wild night out"	[REDACTED]	1, 2 & 3	[REDACTED] She also complained that the article was poorly written and contained spelling mistakes.	The complainant had not specified which parts of the article were inaccurate. Clause 3 was not engaged. [REDACTED] [REDACTED]
Daily Star Website	31/08/16	"BBC iPlayer police could spy on your internet use to enforce TV licence rules, say experts"	[REDACTED]	1	[REDACTED]	The article was amended.
Daily Star Website	31/08/16	"BBC iPlayer is no longer free to watch - here's everything you need to know"	[REDACTED]	1	[REDACTED]	The article was amended.
Express Website	02/09/16	"Miss Universe bodybuilder revealed as a 40k benefit cheat who claimed she couldn't walk"	[REDACTED]	2 & 4	[REDACTED]	Clauses 2 and 4 were not engaged. [REDACTED]
Express Website	13/09/16	"Britain will keep booming: Fear Mongering experts admit UK will thrive outside of the EU"	[REDACTED]	1	The complainant said that it was inaccurate to describe the forecasts as booming.	The article indicated an improved outlook from 0.5 to 0.7 which we were entitled to describe as a boom. Complaint rejected.
Daily Star Website	17/11/16	"Caterer dishes it out to Jamie Oliver"	[REDACTED]	1	[REDACTED]	Whilst the article was accurate at the time of publication, we agreed to remove it now the situation had changed.
Express Website	02/12/16	"Muslims ordered to leave Christmas market after setting up Islam information stall."	[REDACTED]	1	The complainant said that the article was inaccurate because it gave the impression that the Muslim stall was anti-Christian.	Complaint rejected.
Express Website	09/12/16	"Mistresses always lose"	[REDACTED]	1	[REDACTED]	Article removed.
Express Website	17/12/16	"Wife who poisoned husband with glass of cherry lambini spiked with anti-freeze jailed"	[REDACTED]	1, 2 & 9	[REDACTED]	Clauses 1 & 9 had not been breached. [REDACTED] [REDACTED]