
 
Paper No. 1440 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 13 June 2018 at 10.30 am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present  Alan Moses (Chairman) 
   Nazir Afzal 

Richard Best 
Janette Harkess  
Gill Hudson 
David Jessel 
Helyn Mensah 
Andrew Pettie 
Neil Watts 
Miranda Winram 
Peter Wright  
Nina Wrightson 

     
 
 
In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations 
   Michelle Kuhler, PA and minute taker 

Bianca Strohmann, Head of Complaints 
Charlotte Urwin, Head of Standards 
 

 
Also present:  Members of the Executive:  

 
John Buckingham 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Madeline Palacz 
Lauren Sloan 
Hugo Wallis  
 
 
 

Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee 
      
    
   
   

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Matt Tee. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright item 6 and Andrew Pettie item 9 (iii) 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 25 April. 
 

4.  Update by the Chairman – oral 
 

The Chairman updated the Committee on recent events, including the meeting of 
the Board subcommittee convened to discuss Clause 12 (Discrimination) of the 
Editors’ Code.  
 

5.      Matters arising 
 

     There were no matters arising.  
 

6. Complaint 20864-17 Hindley v The Mail on Sunday 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld in part. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 20850-17 Opik v The Sun 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 
 

8.      Complaint 02804-18 A Woman v Sunday People  
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld in part. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

9.      Any other business  
 

(i) Complaint 20360-17 A Woman v The Northern Echo  
 
The Committee discussed the complaint, and ruled that it should be upheld in 
part. A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 

(ii) Complaint 01444-18 The Department for Health & Social Care v Daily Mirror  
 

The Committee discussed the complaint, and ruled that it should be upheld. A 
copy of its ruling appears in Appendix E. 
 

(iii) Complaint 13405-16 Allardyce v The Daily Telegraph  
 



    Item                                  3 

The Committee discussed further correspondence, and agreed its response.  
 

10.     Liaison Committee Minutes 18 April 
 

The Committee noted the minutes of the recent meeting of the Liaison Committee.  
 

11.    Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix F. 
 
12.   Date of next meeting  

 
   The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 25 July 2018. 

 
  
 
 
 The meeting ended at 12:40 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

  



    Item                                  3 

APPENDIX A 

Decision of the Complaints Committee  
20864-17 Hindley v The Mail on Sunday 

  
Summary of complaint 
 

1. Danielle Hindley complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in 
an article headlined “You've got so many lines you'll end up like Gordon Ramsay”, 
published 31 January 2017. 
 

2. Under the subheadline the “curse of the cosmetic cowboys”, the article reported 
on an investigation conducted by the newspaper into treatments administered to 
members of the public by a number of beauticians. The first paragraph of the 
article explained that “rogue beauticians” were carrying out “dangerous and 
illegal procedures” and that the investigation followed a “shocking rise in cases of 
botched treatments”. The article reported concern from a variety of sources, 
including doctors and beauty campaigners, that procedures which are illegal in 
other countries can be legally administered in the UK.  
 

3. In a separate box under the heading “Case Study 1”, the article reported that an 
undercover journalist had booked a 45 minute “plasma skin tightening” 
appointment with the complainant, who is a beautician. The article explained that 
there had been an increase in complaints about this treatment, which is a non-
surgical procedure which stimulates and contracts the skin in order to cause 
tightening and lifting, and said that experts had said that it is a procedure which 
should only be given by qualified medics. The article reported that the complainant 
had assured the journalist that “nothing could go wrong, saying it was ‘one of the 
easiest treatments I have ever learnt to do’”. In the box, the article also explained 
that a former client of the complainant had approached the newspaper 
complaining of “swollen eyes” and an “array of burn marks” after receiving 
plasma skin tightening treatment. The article was illustrated with a photograph of 
the woman’s eyes which had been taken 48 hours after receiving the treatment 
from the complainant, which showed visible red marks and swelling. The article 
reported the complainant’s denial of “any wrongdoing” in relation to this 
individual, and said that the complainant had told the newspaper: “the possibility 
of swelling, ‘was discussed in great detail, not only verbally but in the consultation 
form signed by the client.’” 
 

4. The article reported that the complainant had received two days’ training on 
plasma skin tightening. It also reported that she has a conviction for a financial 
crime. 
 

5. The article appeared in substantially the same form online, under the same 
headline, and was published on 30 January 2017. In the online article, the 
information about the complainant was not presented in a separate box under the 



    Item                                  3 

heading “case study 1”. The photograph of the complainant’s former client was 
captioned: “’Depressed’: One client of ‘plasma’ skin lightening 48 hours later”.  
 

6. The complainant denied that she was a “rogue beautician”, or that she was a 
“cosmetic cowboy”. She said that the article had identified her by name, had 
published her photograph, and had presented the information relating to her as 
a “case study”, in the context of an article about beauticians performing treatments 
in an illegal or careless manner. She said that the inclusion of her details in that 
context was damaging to her professional reputation and significantly misleading. 
She said she was acting within the law and denied any wrongdoing in relation to 
her former client, or the service she provided to the undercover reporter: she said 
that the risks involved in the treatment were explained to them both by following 
proper procedures, both verbally during the consultation, and in writing through 
use of a consent form. The complainant said that she was fully qualified, trained, 
licensed and insured to carry out plasma skin tightening; she said that the article 
had created a distorted impression of her qualifications, the quality of the service 
which she provides to members of the public, and her legal right to carry out the 
procedure. 
 

7. The complainant also raised concern about the caption below the photograph of 
her former client in the online article: she did not perform any treatment involving 
“skin lightening”. She also said it was misleading to report that she had received 
two days training on plasma skin tightening, when she had been required to 
undertake 30 hours home study. She also said that she had told the reporter that 
she had also been required to have a Level 4 qualification in the beauty industry 
before being able to carry out plasma skin tightening.  
 

8. The complainant said that the journalist had entered her home where she runs her 
business, and had recorded a video of her without her knowledge or permission. 
The complainant said that she had a reasonable expectation of privacy in her own 
home and in relation to the activities which took place there. She did not accept 
that the newspaper’s intrusion into her private life and the use of subterfuge and 
a hidden camera, to obtain and publish the material, was justified in the public 
interest.  
 

9. The complainant also said that she had a reasonable expectation of privacy over 
her conviction, which she said was spent. She also said that she had not been 
convicted for a financial crime; she had pleaded guilty to aiding and abetting her 
former husband who was convicted of being concerned in the management of a 
company while bankrupt. 
 

10. The newspaper did not accept a breach of the Code. It said that there was no 
suggestion that every one of the allegations about beauticians mentioned in the 
main article related to the complainant. It said that the information relating to the 
complainant had been distinguished in a separate box, which had made clear that 
it is not illegal for non-medical practitioners to undertake plasma skin tightening. 
It said that the case study was used to illustrate one aspect of the story about 
medically unqualified practitioners performing potentially harmful procedures.  



    Item                                  3 

 
11. In an attempt to resolve the complaint, the newspaper offered to publish the 

following wording in the section of the online article which referred to the 
complainant, as well as in its established Corrections and Clarifications column: 
 
“Since publication of this article we have been asked to confirm that Ms Hindley is 
a trained beautician who is legally entitled to carry out the plasma treatment 
described. The general references to “cosmetic cowboys”, “rogue beauticians” and 
“illegal procedures” do not apply to Ms Hindley and we are happy to make that 
clear.” 
 

12. The newspaper said that the piece had accurately reported the complaint of one 
of the complainant’s customers and the article had included the complainant’s 
response to the swelling and discomfort she had experienced.  
 

13. In relation to the caption in the online article, the newspaper said that the 
publication of “skin lightening” was an error that occurred when the article was 
re-edited for posting online. It amended the caption accordingly. The newspaper 
said that the error was not significant, particularly since in the online version of the 
article, the picture was published in the main article and was not linked to the 
separate panel about the complainant; it said that readers would not necessarily 
have known that the picture was of her client. 
 

14. The newspaper said that it had reported the complainant’s spent conviction 
accurately. It said that the complainant had been convicted of aiding and abetting 
her then husband in a £150,000 fraud for which she was given a 12 month 
community order and was required to pay costs.  
 

15. The newspaper accepted that it had engaged in subterfuge when the journalist 
had posed as a client and had used a hidden camera, in order to obtain material 
about the service provided by the complainant. It said that while the terms of 
Clause 10 were engaged, its actions were justified in the public interest. 
 

16. The newspaper said that it had been informed, generally, that unlicensed 
beauticians were offering potentially dangerous and sometimes illegal treatments 
that could leave clients suffering or even permanently disfigured. It said that a 
campaign group had informed the newspaper that they were concerned by the 
case of the complainant’s former client, whose experience of plasma treatment 
had been set out in the article.  
 

17. The newspaper said that during a meeting with the reporter and senior editorial 
staff, it had been decided that it was important to visit the complainant’s salon in 
order to verify the woman’s claim that the complainant had failed to offer proper 
warnings about the possible risks of undertaking plasma skin tightening treatment. 
It said that it was agreed that some subterfuge was justified both because of the 
great public interest in exposing dangers and also because the level of subterfuge 



    Item                                  3 

was relatively low and was required in order to observe the complainant’s 
explanation of the treatment just as she would do to any other customer. 
 

18. The newspaper said that the only information which was published that was 
obtained through subterfuge was the fact that the complainant had assured the 
reporter that nothing could go wrong. It said that this was important information 
since it revealed that the complainant may have been failing in a duty to protect 
her clients by fully informing them of the risks involved. It said that the further 
information relating to the complainant was obtained from interviewing her former 
client, talking to experts and interviewing the complainant herself after the reporter 
had revealed their identity. It noted that the undercover video footage was not 
published in the article.  
 

19. The newspaper did not accept that the journalist’s conduct amounted to an 
intrusion into the complainant’s private life. It said that the complainant ran her 
business from her home and the journalist did not venture into any parts of her 
house which would not also be accessible to her other customers. It said that it did 
not publish any pictures from the complainant’s home or salon, nor did it publish 
anything that compromised her personal privacy. It noted that the report was 
entirely concerned with the complainant’s professional activity.  
 

20. The newspaper said that the complainant did not have a reasonable expectation 
of privacy over information relating to her spent conviction. It said that details of 
the conviction were in the public domain, having been reported on at the time. 
The newspaper noted that prior to publication, the complainant had published a 
video on YouTube in which she had talked openly about the conviction and offered 
an explanation of it.  

Relevant Code Provisions 
 

21. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
 
(i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 



    Item                                  3 

(ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual’s private life 
without consent. Account will be taken of the complainant’s own public disclosures 
of information. 
(iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge)* 
 
(i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents 
or photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 
(ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 
 
The public interest 
 
There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated 
to be in the public interest. 
 
The public interest includes, but is not confined to: 
 
i. Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
ii. Protecting public health or safety. 
iii. Protecting the public from being misled by an action or statement of an 
individual or organisation. 
iv. Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 
obligation to which they are subject. 
v. Disclosing a miscarriage of justice. 
vi. Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 
vii. Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
viii. There is a public interest in freedom of expression itself. 
ix. The regulator will consider the extent to which material is already in the public 
domain or will or will become so. 
x. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 
 
Findings of the Committee 
 
22. The complainant was pictured and identified as a “case study” in a spread of 
coverage reporting on “cosmetic cowboys”. As the article explained, the 
newspaper’s definition of “rogue” behaviour was broad, and included people 



    Item                                  3 

carrying out “dangerous and illegal procedures”, as well as those who had 
“botched” treatments.  
23. Given the range of issues discussed in the coverage, the Committee considered 
first the nature of the allegation against the complainant. Having reviewed the 
coverage and the text of the “case study” relating to the complainant, it concluded 
that there was no allegation that she had acted illegally or had carried out 
procedures for which she was not qualified. The suggestion, therefore, was that 
she was a “rogue” because she had “botched” treatments. This suggestion was 
strengthened by the inclusion of the complaints from her former client about the 
impact of the treatment. The newspaper was entitled to criticise the regulatory 
regime surrounding the treatments on offer. However, the newspaper had not 
provided, in the article or in its response to the complaint, sufficient basis for the 
allegation that the complainant had acted improperly or recklessly. There was a 
failure to take care over the accuracy of the article, in breach of Clause 1(i) and 
the article gave a significantly misleading impression of the complainant’s conduct, 
because it suggested that she was guilty of wrongdoing. 
 
24. The Committee welcomed that the newspaper had offered to publish a 
correction, making clear that the general terms “cosmetic cowboy”, and “rogue 
beautician” did not apply to the complainant. However, its wording had not made 
clear that the complainant was not guilty of “botching” treatments, as the article 
had implied. On balance, there was a breach of Clause 1 (ii).  
 
 25.  In the online article, the caption to the photograph of the complainant’s 
former client had claimed that she had received “skin lightening” treatment. The 
Committee were concerned by this error, which clearly represented a failure not to 
publish inaccurate information. This typographical error gave rise to the 
significantly misleading impression that the complainant administers a treatment 
which lightens a person’s skin. Such a claim required correction, under the terms 
of Clause 1(ii).  
 
26. The complainant had been convicted of aiding and abetting her then husband 
in a £150,000 fraud; it was accurate to describe her spent conviction as a 
“financial crime” in those circumstances. Further, while the Committee noted the 
complainant’s position that she had undertaken home study and had been 
required to have a Level 4 entry qualification in order to administer the treatment, 
it was accurate to report that the training which she had obtained had taken two 
days. There was no further breach of Clause 1 on these points.  
27. The journalist had posed as a client and had filmed the complainant through 
use of a hidden camera: the terms of Clause 10 were engaged. 
 
28. The newspaper had been informed of specific concerns relating to the 
complainant and her administration of the plasma skin tightening treatment. The 
Committee noted that the decision to conduct an investigation into the service 
provided by her, had only been made after the reporter had consulted with senior 
members of the editorial staff. There was a public interest in conducting an 



    Item                                  3 

investigation in order to establish the veracity of the claims made by the 
complainant’s former client, who had alleged that she had failed to provide 
adequate warnings of the risks involved in the treatment. It was reasonable to 
presume that an open approach to the complainant would not achieve this: an 
undercover investigation was justified in order to experience the service provided 
by the complainant in the way that any other client would do.   
 
29. The Committee noted that the level of subterfuge was limited; the undercover 
reporter had simply discussed plasma skin tightening while in the complainant’s 
treatment room and did not actually go through with the procedure. The 
misrepresentation involved the reporter posing as one of the complainant’s clients; 
her experience of the service provided by the complainant did not differ from that 
of any other potential client, unknown to the complainant, who was invited into 
her home.  
 
30. There was a public interest in investigating whether the complainant was 
providing sufficient warnings of the risks involved with the treatment, given the 
concerns raised about plasma skin tightening from medical professionals and 
campaigners. The newspaper’s actions had been proportionate to the public 
interest in undertaking the investigation. 
 
31. The Committee noted that the published material obtained through the use of 
subterfuge was limited: the article had only disclosed only a brief comment which 
the complainant had made to the reporter that “nothing could go wrong” and the 
treatment was “easy”. The publication of this comment was proportionate to, and 
served the public interest identified by the newspaper because it related to 
campaigners concerns that beauticians were not giving sufficient warnings of the 
risks involved. The publication of this comment was justified in the public interest 
identified by the newspaper. There was no breach of Clause 10.  
 
32. The Committee then turned to consider the complaint under Clause 2. The 
Committee noted that the conversation with the journalist had taken place at the 
complainant’s home. However, the complainant’s home had a dual purpose: it 
was also a location where she operated her business. There may be circumstances 
where an individual has a reasonable expectation of privacy in a location which is 
both their home, and their business premises. Whether privacy may reasonably be 
expected will depend on all the factors relevant to a particular case.  
 
33. In this instance, the reporter did not enter an area of the complainant’s home 
which would not ordinarily be accessible to her clients. Further, the video footage 
had captured the complainant’s professional life; it captured her in her place of 
work, and discussing the services which she provides there. There was no 
reasonable expectation of privacy in those circumstances. Further, the published 
comments made by the complainant did not reveal any private information about 
her; her comments related to her profession and simply expressed her view that 
plasma skin tightening was a straightforward treatment, and were an attempt to 



    Item                                  3 

assuage the reporter’s concerns. Conducting an undercover investigation in the 
complainant’s home and reporting on the comments which she had made, did not 
represent a breach of Clause 2. 
 
34. Prior to publication, the complainant had posted a video on YouTube and had 
discussed her recollection of the undercover reporter’s visit to her home. In the 
video, the complainant had had also talked openly and at length about her spent 
conviction and had also offered an explanation for it. In circumstances where the 
complainant had freely disclosed this information herself on a social media 
platform, the newspaper’s disclosure of the fact that the complainant had a spent 
conviction in the article under complaint did not represent an intrusion into her 
privacy. The complaint under Clause 2 was not upheld.  
 
Conclusion 
 
35. The complaint was upheld under Clause 1. 
 
Remedial Action Required 

36. Having upheld the complaint in part, the Committee considered what remedial 
action should be required. 

37. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication, the 
nature, extent and placement of which is determined by IPSO. 

38. In this case, the newspaper had taken steps to address the concerns raised by 
the complainant, and had offered a correction, making clear that “cosmetic 
cowboys” and “rogue beauticians” did not apply to the complainant.  This 
correction mitigated the seriousness of the breach of the Code. However, the 
wording had not made clear that the complainant had not been guilty of 
“botching” treatments, as suggested by the article. Nor had the online correction 
dealt with the inaccuracy about skin lightening. The Committee therefore 
considered that the appropriate remedy was the publication of a further correction. 
This correction should appear on page two of the newspaper, and at the top of 
the article as it appears online. The wording should be agreed with IPSO in 
advance. It should address the further inaccuracies identified by the Committee, 
and make clear that it has been published following an upheld ruling by IPSO. 

 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX B 
Decision of the Complaints Committee 

20850-17 Opik v The Sun  
Summary of complaint 
 

1. Lembit Opik complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Sun breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in an article 
headlined “Rat Opik nuzzles lover’s Lembits”, published on 18 November 2017. 
 

2. The article reported that a former partner of the complainant had “revealed” to 
the newspaper that in August 2016, he had “accidentally sent her pictures of him 
nuzzling [named woman’s] boobs as she lay on a sun lounger in a bikini”. The 
article was illustrated with the photographs which the complainant had allegedly 
sent; it described one of the photographs as a “saucy snap” and suggested that it 
showed that the complainant and the woman were “more than ‘just good friends’”.   
 

3. The article explained that the complainant’s former partner had approached the 
newspaper with the photographs several days after she had published the 
following tweet: “Just ended the relationship with @lembitopik – the woman with 
whom he spent Monday night can have him now all to herself”. The Sun and other 
publications had published coverage which interpreted this tweet as her ending 
the relationship. The article said that the complainant’s former partner had told 
the journalist: “He’s always claimed they were just friends but I have had my 
suspicions. This picture has shows their friendship has crossed a line”. The article 
reported that the complainant was unavailable for comment.  
 

4. The complainant said that the photographs were private and had been published 
in the article without his consent. He said that they had been taken while he and 
the other woman had been on a private holiday together, at a location they had 
specifically selected because it was private. There had been no other reporting of 
the holiday and they had done nothing to publicise it. He explained that at the 
time the photographs were taken, he had been joking with his friend and several 
other holidaymakers, one of whom took the photograph. They were within a closed 
courtyard with no visual access from outside of it. He said that there was no public 
interest justification for publishing this photograph, which had caused severe 
intrusion into his life, and his relationships with his former partner and their very 
young child. 
 

5. The complainant further said that the newspaper had used the photograph in 
order to create an inaccurate story about the nature of his relationship with the 
other woman; she was not his “lover”, nor was he a “rat”. The complaint said that 
the newspaper’s characterisation of him in that way was misleading because it 
implied that he had been engaged in a sexual relationship with the woman, while 
also in a relationship with his former partner. He also said that it was inaccurate 
to report that he was “unavailable to comment” on his former partner’s revelations, 
given that he had put the newspaper on notice in the early hours of 18th November, 
that he did not consent to the publication of the photographs.  



    Item                                  3 

 
6. The complainant said that contrary to the article’s claim, he did not send the 

pictures to his former partner, accidentally or otherwise; he did not know how they 
had come to be sent but said it was extremely unlikely that it had been an accident 
as they had been transmitted as attachments in three separate emails, minutes 
apart. He speculated that they had been sent to her from his email account by a 
third party, or that they were stolen from him. He said that in those circumstances 
the newspaper, via an agent, had published material acquired by accessing 
digitally-held information without his consent.  
 

7. The newspaper did not accept that the publication of the photograph represented 
an intrusion into the complainant’s private life. It said that the location in which 
the complainant’s photograph had been taken were, in was case, irrelevant. It said 
that he had consented to it being taken by a relative stranger, and as far as it was 
aware, at the time of publication, had sent the photograph to his former partner, 
which limited his expectation of privacy. To find that the location was relevant 
would be similar to asserting that newspapers cannot publish photographs which 
are publicly viewable on people’s Facebook profiles, if those photographs were 
taken inside people’s homes. It said that the salient point under Clause 2 was what 
the photograph showed. The newspaper noted that the complainant had argued 
that the alleged “private information” revealed about him was that he was having 
a private holiday with a friend; it said that the fact of being on holiday with 
someone is not private. The complainant denied that it showed any sexual activity, 
and the photograph had been taken by an acquaintance, which suggested he did 
not regard the activity he had been engaged in as private.  
 

8. While the newspaper did not accept that the publication of the photograph was 
intrusive, it said that the complainant’s former partner had a right to freedom of 
expression, and was entitled to talk about the break-down of her relationship. It 
noted that the complainant had previously spoken publicly about his relationships 
and said that she was entitled to do the same.  
 

9. The newspaper said that its characterisation of the complainant as a “love rat” was 
based on his former partner’s belief that he had been unfaithful to her, and not 
exclusively on the understanding that he had sent her the photographs. It said that 
the article’s characterisation of the complainant as the woman’s “lover” was not 
misleading: the article had clearly reported his former partner’s concerns that he 
was in a sexual relationship with another woman.  
 

10. The newspaper said that it was accurate to report that the complainant was 
unavailable for comment in relation to the allegations contained in the article 
under complaint. It said that after interviewing the complainant’s former partner 
and having learned that the complainant had sent her the photographs, the 
journalist had attempted to contact the complainant several times. It said that on 
the 17th November, the journalist contacted the complainant over the phone at 
around 5.45, and then again half an hour later; the newspaper said that having 
received no response, the reporter sent an email at 8.45pm.  The newspaper said 
that the reporter received two emails from the complainant at 11.22pm, and again 



    Item                                  3 

at 11.54pm; it said that these emails were received after the newspaper had gone 
to print.  
 

11. The complainant said that he would be prepared to contact the individual who had 
taken the photographs, who he expected would confirm that the photographs had 
been taken for a private purpose.  
 
Relevant Code Provisions 
 

12. Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 
Clause 2 (Privacy)* 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge)* 
i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents 
or photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 
ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 
 
The public interest 
 
The public interest includes, but is not confined to: 
 

 Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
 Protecting public health or safety. 
 Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual 

or organisation. 
 Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any 

obligation to which they are subject. 
 Disclosing a miscarriage of justice. 



    Item                                  3 

 Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of 
impropriety, unethical conduct or incompetence concerning the public. 

 Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 
 There is a public interest in freedom of expression itself. 
 The regulator will consider the extent to which material is already in the public 

domain or will or will become so. 
 Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 

believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – 
would both serve, and be proportionate to, the public interest and explain how 
they reached that decision at the time. 

 An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the 
normally paramount interests of children under 16. 
 
Findings of the Committee 
 

13. The newspaper had been aware at the time of publication that the complainant 
had not consented to the sharing of the photographs either with his former partner 
or with a wider audience; this was apparent from the fact that it had reported that 
he had forwarded the photographs “accidentally”, notwithstanding the complaint’s 
position that he had not in fact done so. He had not placed the photographs in 
the public domain otherwise.  
 

14. The questions for the Committee were therefore whether the article, including the 
photographs, was intrusive into the complainant’s private life such that justification 
for its publication was required under the terms of Clause 2 – and whether, if so, 
it had provided a sufficient justification.  
 

15. The photograph had captured a moment which would have only been seen by a 
small number of people, and had been taken while the complainant had been 
enjoying a private holiday. Notwithstanding the complainant’s position that he was 
joking around with a friend and the fact that the photographs had been taken by 
a third party, they showed an intimate moment with a close friend, which had 
taken place in a closed courtyard within a private hotel with limited access to the 
wider public. The newspaper had suggested in the article that the photographs 
provided grounds to question the complainant’s position that they were “just good 
friends”, speculating about aspects of his private life.  
 

16. The complainant was entitled to expect that photographs showing an intimate 
moment with a close friend in a private place, would not be published without his 
consent. The publication of the photographs clearly had the potential to intrude 
into his private life. 
 

17. The complainant’s former partner had approached the newspaper in order to 
speak about the breakdown of her relationship; as enshrined in the Code, she had 
a right to exercise her freedom of expression. However, the story was focussed on 
the photograph of the complainant and the woman, and what the newspaper said 
the photograph showed. The complainant’s former partner had not been present 
on the holiday, and the photograph had been disclosed to her without the 
complainant’s consent. The publication of photographs have the potential to be 



    Item                                  3 

particularly intrusive, and the newspaper had not identified a public interest that 
would justify the publication of a photograph of the complainant sharing an 
intimate moment, and the extensive speculation and discussion of this moment. 
The complaint under Clause 2 was upheld.  
 

18. The Committee then turned to consider the complaint under Clause 1. The 
Committee noted the complainant’s denial that he was in a sexual relationship 
with the woman named in the article. The Committee’s role was not to determine 
the truth or otherwise of the claim that he was the woman’s “lover” or that he was 
a “love rat”; the question for the Committee was whether the newspaper had taken 
care over the reporting of the nature of complainant’s relationship with her.  
 

19. In this case, the newspaper had taken care to be clear throughout that the basis 
for the allegations relating to the complainant’s conduct, were the claims made by 
his former partner, who, via a social media platform, had suggested that the 
complainant had been unfaithful to her. The newspaper had further taken care to 
view the photographs, prior to publication, and to publish the complainant’s denial 
to the claim of infidelity. His former partner had spoken to the journalist, and had 
told them that the photographs showed that the friendship had “crossed a line”. 
The claim that the complainant was the woman’s “lover” or a “love rat”, were 
presented in that context; the newspaper has taken care to present these claims as 
that of his former partners. The Committee were concerned at the short amount of 
time which the newspaper had granted to the complainant to respond to his former 
partner’s claims. The newspaper’s first approach had been a telephone call at 
5.45pm, on the eve of publication, and it had only contacted the complainant in 
writing later, at 8.45pm. However, in circumstances where the article had 
contained the complainant’s denial of the general claim of infidelity, and the focus 
of the article was on the photographs, the existence of which was not in dispute, 
the Committee did not establish that there had been a failure to take care over the 
accuracy of the article, and there was no misleading impression, such that a 
correction was required.  
 

20. It was accurate to report that the complainant had been unavailable to comment 
on the allegations contained in the article under complaint in circumstances where 
the newspaper had only received communications from him after the newspaper 
had gone to print. The complaint under Clause 1 was not upheld.  
 

21. The email chain provided by the newspaper had shown that an email which 
enclosed the photograph, had been sent from the complainant’s email address to 
his former partner. The Committee did not find any grounds to establish that the 
newspaper had engaged in subterfuge in order to obtain this material. The terms 
of Clause 10 were not engaged. 
 
Remedial action required 
 

22. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action 
should be required. 
 



    Item                                  3 

23. The newspaper had published private information in breach of Clause 2. In those 
circumstances, the publication of the Committee’s adjudication was appropriate. 
 

24. The Committee considered the placement of the adjudication. As the photograph 
had appeared on p. 7 of the print edition, the Committee decided that the 
adjudication should be published on p. 7 or further forward. The headline to the 
adjudication should make clear that IPSO has upheld the complaint, give the title 
of the newspaper, and refer to the complaint’s subject matter. The headline of the 
adjudication must be agreed with IPSO in advance. 
 

25. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with a link 
to the full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 hours; 
it should then be archived in the usual way. The publication should contact IPSO 
to confirm the amendments it now intends to make to the article to avoid the 
continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice.  
 

26. The terms of the adjudication for publication are as follows: 
 
Following an article published on 18 November 2017 in The Sun, headlined ”Rat 
Opik nuzzles lover’s Lembits”, Lembit Opik complained to the Independent Press 
Standards Organisation that the newspaper had breached Clause 2 (Privacy) of 
the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint and has required The Sun 
to publish this decision as a remedy to the breach. 
 
The article reported that a former partner of the complainant had “revealed” to the 
newspaper that in August 2016, he had “accidentally sent her pictures of him 
nuzzling [named woman’s] boobs as she lay on a sun lounger in a bikini”. The 
article was illustrated with the photographs which the complainant had allegedly 
sent.   
 
The complainant said that the photographs were private and had been published 
in the article without his consent. He said that they had been taken while he and 
the other woman had been on a private holiday together, at a location they had 
specifically selected because it was private. He explained that at the time the 
photographs were taken, he had been joking with his friend and they were within 
a closed courtyard with no visual access from outside of it.  
 
The newspaper did not accept that the publication of the photograph represented 
an intrusion into the complainant’s private life. It said that the location in which the 
complainant’s photograph was taken was, in this case, irrelevant, because he had 
consented to it being taken, and as far as it was aware, at the time of publication, 
had sent it to his former partner, which limited his expectation of privacy.  
 
IPSO’s Complaints Committee noted that the newspaper had been aware at the 
time of publication that the complainant had not consented to the sharing of the 
photographs either with his former partner or with a wider audience; this was 



    Item                                  3 

apparent from the fact that it had reported that he had forwarded the photographs 
“accidentally”, notwithstanding the complaint’s position that he had not in fact 
done so. He had not placed the photographs in the public domain otherwise. The 
photograph had captured a moment which would have only been seen by a small 
number of people, and had been taken while the complainant had been enjoying 
a private holiday. Photographs have the potential to be particularly intrusive, and 
the newspaper had not identified a public interest that would justify the publication 
of a photograph of the complainant sharing an intimate moment, and the extensive 
speculation and discussion of this moment. The complaint under Clause 2 was 
upheld.  

 
 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX C 
Decision of the Complaints Committee 
02804-18 A woman v Sunday People 

 
Summary of complaint 
 

1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
Sunday People breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), Clause 3 
(Harassment) and Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ 
Code of Practice in an article headlined “For bedder or worse…”, published on 
25 March 2018.  
 

2. The front page of the newspaper referred to a “swingers’ wedding”, and stated 
that a couple were celebrating their wedding “with 100 guests at [a] sex party”. 
The inside article – which was sub-headlined “swingers celebrate their wedding 
with 100-guest sex party” – described the events surrounding the complainant’s 
post-wedding party. It gave the first names and ages of the complainant and her 
husband, and stated his occupation. The article described how “there were tears 
after bedtime as the bride and groom had a blazing 3.30am row outside the 
hotel”, that the night was brought to a “tense and emotional end as [the couple] 
had a blazing argument”, that the complainant was “[left] weeping on the 
pavement clutching her wedding dress while wearing a coat and slippers”, and 
that the complainant’s husband had subsequently “mounted the kerb as he drove 
off leaving [the complainant] weeping on the pavement”.  
 

3. The article reported that the party was advertised on an “online sex-swapping 
forum”, and that the club at which the party took place advertised the party online, 
and anyone was welcome as long as they were members of the club, and the 
online forum. It went on to give the accounts of visitors to the party. One described 
witnessing a sex act on the dancefloor, and seeing guests emerge from an “orgy”; 
another stated that they did not see the complainant and groom “getting frisky”. 
The article stated that “single men were charged £30 to attend, couples had to 
fork out £15, while single ladies got free entry”, and that the venue had a 
“’dogging zone’ with fake vibrating cars…a dungeon with bondage gear, an 
eight-man Jacuzzi and a ‘groping box’”. The article included un-pixelated images 
of the complainant and her husband, and pixelated images of other guests. One, 
captioned “Veil of tears: After the big row”, showed the complainant crouched on 
the floor outside a hotel; another, captioned “Something Blue: Angry bride [first 
name] returns to Premier Inn”, showed the complainant apparently pointing at 
someone out of shot. Another picture showed the groom holding a can of drink.  
 

4. The online article, which was headlined “’Dungeons, a dogging area with fake 
cars, Jacuzzis’: Newlywed couple celebrate in swingers’ club orgy – and it ended 
in tears”, was largely similar to the print article, and included the same images of 
the complainant and her husband. It also included a two-minute video clip 
showing the complainant entering the foyer of the hotel, and kissing and then 
apparently arguing with her husband, and then showed her crouching on the 
ground. The video then showed the complainant apparently arguing with a group 
of people outside the hotel, before walking off. The complainant’s husband could 
not be seen leaving the hotel in the video clip.  
 



    Item                                  3 

5. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1 
(Accuracy) because it suggested that she and her husband were swingers, and 
were promiscuous, and that they were holding a sex party or orgy. She said that, 
although she and her husband were involved in the swinging scene, neither of 
them engaged in “full” partner swaps. She also said it was inaccurate for the article 
to state that she and her husband had a “blazing row”; in fact they had only had 
a brief altercation. In addition, she said it was inaccurate for the article to report 
that her husband drove off from the hotel; in fact, this had been a friend; her 
husband had spent the night at the hotel with her. As the article included an image 
of her husband drinking, she was concerned that this gave the false impression 
that he had been drink-driving. She was also concerned that the article stated that 
guests had to pay to attend the party, when this was not the case, although non-
invited guests could pay to attend, provided they were members of the club, and 
the online forum.  
 

6. The complainant said that the article breached Clause 2 (Privacy) because it 
included un-pixelated images and video of her and her husband which had been 
taken without consent at a private event, in an article which included their names 
and ages, as well as her husband’s occupation. She said that the photographs 
had included images taken within the boundaries of the hotel, and as she and her 
husband entered a private members’ club. Although she acknowledged that these 
were public places, she considered that she had a reasonable expectation of 
privacy in these circumstances. In addition, while details of the event had been 
publicised on websites viewable to anyone, some of the information included in 
the article, such as her and her husband’s ages, had been taken from their profiles 
on an 18+ website, and would not have been accessible without having a profile 
on the site. She said she and her husband were not public figures, and there was 
no public interest in publishing the images and information about them. In 
particular, the article had revealed to the public that she and her husband were 
involved in the swinging community; this was private information about them.  
 

7. The complainant said that the publication had breached Clause 3 (Harassment). 
She and her husband had been approached outside the hotel by a female 
journalist, had declined to comment, and had asked her to leave; nevertheless, 
photos of her husband had been taken at this time. Later, a vehicle had been 
parked outside the club where the party took place; the occupants had denied 
being journalists but had been asked to desist from taking photos and to leave by 
the club security. The female reporter had later questioned guests outside the hotel, 
and called the complainant the following day to ask for comment again; again, 
they declined.         
 

8. The complainant also said that the publication had breached Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge): although she was aware that her husband 
had been photographed entering the club, she had not been aware of 
photographs or videos being taken of her and her husband at the hotel. The 
vehicle from which the photos were taken had blacked-out windows, indicating 
that the photographer was concealing himself from view. She said that the reporter 
and photographer had tried to get membership of the club, as well as the website 
on which the event was advertised, but had desisted when they were required to 
sign a disclaimer indicating that they were not working for the press.  
 



    Item                                  3 

9. The publication denied any breach of Clause 1 (Accuracy). The event had been 
advertised on swingers’ websites, including one which claimed to help people “find 
sex parties…orgies, swinger lifestyle events, swingers clubs…and more”. The 
venue had also tweeted about the event with the hashtags “#singles #couples 
#milfs #wedding #fun”. The article had made clear, in a guest’s comment, that 
the complainant and her husband were “acting like a traditional couple mingling 
at their reception”. The article did not therefore give the impression that they were 
swingers who engaged in partner swapping. The publication said that the 
advertisement for the event had listed prices for guests; it denied that its report of 
this was inaccurate. The publication said that its reporter had believed that the 
complainant’s husband had driven off from the hotel, but acknowledged that the 
video footage did not conclusively show that he was in the vehicle. It did not 
consider that this represented a significant inaccuracy, but did offer to remove the 
relevant paragraph as a gesture of goodwill, and to issue the following 
clarification:  
 
A previous version of this article suggested that the groom drove off after an 
argument during the wedding reception. The bride has since confirmed that this is 
incorrect, therefore we are happy to clarify this. Furthermore, the bride has asked 
us to clarify that herself and the groom did not engage in any sexual activity during 
the wedding reception. We would like to apologise for any upset caused.  
 

10. The newspaper denied any breach of Clause 2 (Privacy). It said that the video and 
photos in the article were not intrusive: they had been taken from a public street 
and what they showed could have been seen by any member of the public. The 
event, including its time and location, had been publicised on a public website and 
on Twitter, and any member of the public – including those not known to the 
complainant – had been free to register to attend. It provided a copy of the 
advertisement and the couple’s profile on the site, which included a posting noting 
that “over 200 guests [were] confirmed” to attend. The complainant and her 
husband had used their real first names and ages on this website. The complainant 
did not have a reasonable expectation of privacy in relation to the fact of the party 
or the nature of the activities surrounding it. In these circumstances, no public 
interest justification was required for publication; however, the publication 
considered that it was a matter of public interest to highlight the fact that a couple 
would allow anyone to come to their wedding celebration. Nonetheless, as a 
gesture of goodwill, it offered to remove the online article, and write a letter of 
apology to the complainant, if this would resolve the complaint.  
 

11. The publication denied any breach of Clause 3 (Harassment). It said that one male 
reporter had been present at the club, who had not been approached at any time. 
A female reporter had been based at the hotel all evening, and had spoken to 
guests and hotel staff. She had approached the complainant and her husband 
outside the hotel prior to the party, and they had declined to comment; she had 
then spoken to them again via telephone the following day, when they again 
declined to comment. No request to leave had been made to the female journalist.  
 

12. The publication denied any breach of Clause 10 (Clandestine devices and 
subterfuge): the complainant had been aware of the presence of a photographer, 
so it could not be claimed that any clandestine activity had taken place. The 
photographer, who had not used a long lens, had been positioned in a public 
parking space for the evening. While the reporter and photographer had 



    Item                                  3 

registered on the club’s website – as any member of the public could do – in order 
to obtain certain information about the event and the complainant and her 
husband, neither of them had attempted to gain entry to the club.  
 
Relevant Code provisions 
 

13. Clause 1 (Accuracy) 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  
iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 
iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact.  
 
Clause 2 (Privacy) 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health 
and correspondence, including digital communications. 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. Account will be taken of the complainant's own public disclosures 
of information. 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public or 
private places where there is a reasonable expectation of privacy.  
 
Clause 3 (Harassment) 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 
ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and 
must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they 
represent. 
iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources.  
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of documents 
or photographs; or by accessing digitally-held information without consent. 
ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or 
intermediaries, can generally be justified only in the public interest and then only 
when the material cannot be obtained by other means. 
 
Findings of the Committee 
 

14. The complainant and her husband’s first names, ages and photographs were 
included in the article, and her husband’s job was included. They were clearly 
identified. The question for the Committee was whether identifying them in the 
context of the material in the article was a breach of their privacy.  
 



    Item                                  3 

15. The complainant and her husband had advertised the party on a publicly available 
website; the advert included their first names, and their profiles showed their 
photographs. The event had also been publicised by the venue on Twitter, 
apparently with the complainant’s agreement. The event was attended by a large 
number of people, including some known personally by the complainant and her 
husband, and others who had seen the advertisement. It was not held in a private 
room or area of the club; it was in an area that was open to the public. In these 
circumstances, the complainant did not have a reasonable expectation of privacy 
in relation to the fact that she had hosted the event. Identifying her as a host, and 
reporting that the event had taken place, was not an intrusion into her privacy.  
 

16. The Committee noted that the article had also reported that the night had “ended 
in tears” after the complainant and her husband had argued; said that the 
complainant had been left in a state of distress; and included photographs and 
video footage of the complainant and her husband apparently having an 
argument and her reaction. The Committee noted that these events had taken 
place in close proximity to the wedding venue, which was open to the public, and 
in full view of the public – on the street and just inside the main entrance to the 
hotel. The Committee did not consider that the complainant had a reasonable 
expectation of privacy in relation to a noisy argument in a public place, and the 
ensuing events, particularly given its proximity to this large-scale public event. 
There was no breach of Clause 2 on these points.  
 

17. The article reported that the complainant’s husband had “mounted the kerb as he 
drove off” after the argument. The journalist, who had been present at the hotel, 
had believed that the complainant’s husband had been driving a car that left the 
hotel shortly after the altercation. The publication had conceded that this was not 
visible from the video. The fact that the newspaper had reported that he was 
driving the car despite this being unclear from the footage represented a failure to 
take care over the accuracy of the article in breach of Clause 1(i). The publication 
had accepted the complainant’s position that the car had not been driven by her 
husband, and that in fact he had remained at the hotel. The Committee considered 
that this inaccuracy was significant as it was presented in the context of 
photographs of the complainant’s husband consuming alcohol, which suggested 
that he had been driving while under the influence of alcohol, particularly where 
the article noted that the vehicle had “mounted the kerb”. A correction was 
required to avoid a breach of Clause 1(ii). The publication had offered to publish 
a correction, which addressed this inaccuracy, and was sufficient to meet the terms 
of Clause 1(ii).  
 

18. The complainant and her husband had advertised their event on a swingers’ 
website, and said that they were active in the swinging community, regardless of 
the precise nature of their involvement. The complainant had not disputed the 
article’s description of the venue, which included reference to a dungeon and 
“dogging zone”, and guests at the event had reported that sex acts had occurred 
at the party. Because the complainant had advertised the event on a swingers’ 
website, and because the complainant did not dispute that sex acts had occurred, 
there was no failure to take care over the accuracy article’s description of the event. 
The article had included a comment from a guest that the complainant and her 
husband were “acting normally” and had not suggested that they had engaged in 
sexual activity with third parties at the event. Describing the complainant and her 
husband, who identified as members of the swinging community, as “swingers”, 



    Item                                  3 

and the event as a “sex party” or “swingers’ wedding” was not misleading such as 
to require correction under Clause 1(ii).  
 

19. The video included in the article appeared to show the complainant and her 
husband engaged in a heated argument, after which the complainant could be 
seen looking visibly upset. The publication was entitled to characterise this as a 
“blazing row”, and there was no breach of Clause 1 on this point.  
 

20. The publication had provided evidence to show that the event had been advertised 
as a paid event, and the complainant had accepted that members of the public 
had been able to pay to attend. There was no failure to take care over the accuracy 
of this claim, nor was this a significant inaccuracy such as to engage the terms of 
Clause 1(ii).  
 

21. The Committee noted the complainant’s position that club security had told 
journalists outside the venue to stop taking photos and had asked them to leave, 
while the publication denied that the male journalist had received a request to 
desist. The Committee was unable to reconcile these differing positions, but it 
noted that there was a distinction to be drawn between a request to desist made 
by an individual, with one made by club security seeking to clear the press from 
outside a venue. The complainant and her husband had not had any interaction 
with the photographer, and the Committee concluded that he had not engaged in 
harassment in breach of Clause 3 (Harassment).  
 

22. The female journalist had approached the couple prior to the party. There was a 
dispute as to whether any request to desist had been made, but, in any event, no 
further approaches were made to the couple until the following day, when the 
journalist contacted them by phone to request a comment. This second contact, 
which was not face-to-face, did not represent harassment: it was legitimate for the 
journalist to contact the couple over the phone to check whether they wished to 
comment. There was no breach of Clause 3.  
 

23. The journalists had not engaged in subterfuge, in breach of Clause 10 
(Clandestine devices and subterfuge) in order to access the website. The 
information was available to any member of the public. The complainant was 
aware of a press presence at the hotel and club prior to the party, and was aware 
during the afternoon that photographs had been taken. She was also aware of the 
vehicle from which photographs were being taken. This vehicle, from which the 
later images outside the hotel were also taken, had not been hidden from view, 
and long lens cameras had not been required. The fact that the vehicle had tinted 
windows did not mean that the publication had engaged in clandestine methods 
to obtain the images. There was no breach of Clause 10 on these points.  
 
Conclusions 
 

24. The complaint was upheld in part under Clause 1 (Accuracy). 
 
Remedial action required 
 

25. Having upheld the complaint, the Committee considered the remedial action that 
should be required. 
 



    Item                                  3 

26. The newspaper had offered to publish a correction in print and online, which made 
clear the complainant’s position that her husband had not driven away following 
an argument. The Committee had found that this offer was sufficient to meet the 
terms of Clause 1 (ii). However, the Committee was concerned by the failure to 
take care not to publish inaccurate information in this case. To ensure an adequate 
remedy to the breach of Clause 1 (i), the Committee required that the correction 
state that it was being published following an upheld accuracy complaint to IPSO.  
This should now be published. 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX D 
Decision of the Complaints Committee 

20360-17 A woman v The Northern Echo 
 
Summary of Complaint 
 
1. A woman complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Northern Echo breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy), and 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) of the Editors’ Code of Practice 
in an article headlined “Women’s boozy hotel sex party”, published on 14 
September 2017. 
 
2. The article was a follow-up report regarding an outbreak of food poisoning at 
a hotel. It reported that a group of unnamed women who had become ill after a 
birthday celebration at the hotel had taken part in a “booze-fuelled orgy with sex 
toys and candle sticks”. The article said that “graphic” CCTV footage had shown 
the women carrying out “lewd sexual behaviour including passing around sex 
toys and taking part in sex acts with hotel candlesticks while climbing on 
restaurant tables and chairs”. 
 
3. The article explained that Public Health England (PHE) had conducted an 
investigation into the outbreak of the food poisoning at the hotel, in order to 
determine whether chicken liver parfait eaten by the women had caused the 
sickness. The article claimed that PHE’s final report had cleared the hotel of “any 
wrong doing”: it said that the report had found that “no obvious defect was 
noted in the production of [the chicken liver parfait] and therefore cannot be 
concluded with certainty why this caused illness, nor why illness was seen only in 
the one large party”. 
 
4. The article was published in substantially the same form online, under the 
headline “Booze-fuelled orgy with sex toys and candlesticks - what really 
happened at Saltburn hotel at the centre of food poisoning claim”. 
 
5. The complainant was one of the women who had attended the birthday 
celebration. She said that the newspaper had published an inaccurate and wildly 
exaggerated account of the evening’s events. She said that the newspaper had 
attempted to draw an association between the outbreak of food poisoning and 
the actions of the group. She said that this was misleading as the environmental 
health department had dismissed the CCTV contents viewed by the Northern 
Echo as irrelevant to the investigation into the cause of the food poisoning. 
 
6. The complainant said that the party was not an “orgy”: there were no sex toys, 
or any sexual activity, and all members of the group had been fully clothed 
throughout. She said that the party had not been drinking to excess. The 
complainant provided video clips and photographs, taken by members of the 
party on their mobile phones; she said that these showed that the group had 
been acting in high spirits only, and not in the manner alleged by the 
newspaper. The complainant noted that two members of the group had imitated 
a sex scene with a candelabra and one member had used a unicorn horn, which 
was a party prop, to imitate a sexual pose, but said that these individuals had 
been fully clothed throughout. 



    Item                                  3 

 
7. During the course of IPSO’s investigation, the complainant provided a copy of 
the CCTV footage from the evening. The complainant had obtained this footage 
from the hotel; it had been heavily pixilated by the hotel in order to comply with 
data protection rules relating to the images of the other members of the group. It 
was not possible to see the entire room, or all the members of the group, on 
account of the heavy pixilation. The complainant said that the behaviour which 
could be seen from the footage did not support the article’s claim that the group 
had been engaged in a “sex party” or an “orgy”. It noted that one woman in the 
group had a unicorn horn in her hand, and suggested that this may have been 
confused with a sex toy by the reporter. 
 
8. The complainant said that the article had also misrepresented the findings of 
the report by PHE. She said that the multi-party investigation into the outbreak of 
the food poisoning was still ongoing, although the PHE element of it had come to 
an end. She said that the article had omitted key conclusions from the PHE 
report, namely concerns about the hotel hygiene. She said that the PHE report 
had said that the samples of parfait from the evening had been destroyed so 
were unable to be tested; however, during the inspection “no obvious defect was 
noted in the production of this food item". She said that this meant that at the 
time of the environmental health inspection the parfait was produced and 
handled correctly; however, the report did not wholly conclude that the hotel had 
not been negligent in the case of the food poisoning. She said in those 
circumstances, it was inaccurate to report that the hotel had been cleared of “any 
wrong doing”. 
 
9. The complainant alleged that the article contained a number of further 
inaccuracies: the party had been located in a private side room, not in a public 
part of the hotel, and the group had not been asked to move there because of 
concerns about their behaviour. 
 
10. The complainant said that the newspaper had viewed CCTV images of her 
and her friends, which had been taken while at a private event, without their 
knowledge or consent. She said that this amounted to the newspaper accessing 
digitally held information without consent. Publishing information taken from this 
CCTV footage was intrusive and unjustified. The complainant said that she was 
identifiable as the subject of the article, because during the birthday celebration, 
members of the group had posted pictures on social media and had “tagged” 
their location as the hotel. 
 
11. The newspaper did not accept that the article had presented a misleading 
account of what took place during the evening. It suggested that the party-goers’ 
drinking and behaviour may have been relevant to the way they handled, 
consumed and reacted to the food, as well as how they recollected the events of 
the night.  
 
12. The newspaper said that it was possible to engage in sexual activity without 
removing one’s clothes. It said that the reporter had viewed the entire un-
pixelated CCTV recording and provided contemporaneous notes in which the 
journalist had recorded that “vulgar sexual behaviour in a public place” had 
occurred. It said the reporter had observed that members of the party took it in 
turn to lie on their back on top of a table in the room where they had been 



    Item                                  3 

eating while other people in the party rubbed a plastic item and candlestick 
between the person’s legs. Following this, the reporter had also observed the 
plastic item being passed around members of the party who took it in turns to 
lick it; other members of the party pushed plastic objects up their skirts. The 
newspaper said that the definition of an “orgy” was a “a wild party characterised 
by excessive drinking and indiscriminate sexual activity”; this was accurate given 
that the group had been dancing on tables, drinking alcohol and using hotel 
property and other objects to imitate sexual activity. 
 
13. The newspaper said that when the reporter had visited the hotel and watched 
the CCTV with senior hotel staff, it had not been pixelated and it had lasted 
approximately 2-3 hours in total. It said that the reporter was therefore afforded 
a full view of what had occurred. It said that the pixelated version of the CCTV 
footage provided to IPSO by the complainant had been shorter than the full 
footage seen by the reporter, and had not disclosed the more boisterous 
behaviour which had occurred; this included members of the party dancing on 
tables and playing with toys in a sexual manner. 
 
14. The newspaper said it was accurate to report that the hotel had been cleared 
of any wrongdoing. It said that the PHE report had found that while “the 
epidemiological study supports the hypothesis that chicken liver parfait was the 
most likely cause of the illness no obvious defect in the production was noted.” 
The newspaper said that the report had concluded that while the parfait was, in 
theory, the most likely source of the food poisoning outbreak, there was nothing 
the investigators found which could make a clear link between the food and the 
illness. The PHE report had noted: “The preparation, cooking, chilling, storage 
and serving of the chicken liver parfait was discussed in detail. No obvious defect 
in the production of the parfait was identified and the temperature probe was 
assessed and correlated well with an independent one used by EHOs. There was 
no obvious difference in the way the food was prepared or served to the large 
party compared to other diners and it is not believed that the chicken liver parfait 
in particular was subject of any different procedure in terms of out of the fridge, 
serving or any other variable.” 
 
15. The newspaper said that when the reporter met the senior members of hotel 
staff he was told by them that the room in which the activity took place was 
clearly visible to people in the adjacent room and there was no mention of any 
curtain or screen obscuring people from seeing inside. It said that the reporter 
had no reason to believe that hotel staff were not telling the truth and when the 
reporter viewed the room there were windows in the room – in the adjoining 
door and leading to the gardens – which would have allowed someone looking 
in to the side room to see what was taking place. 
 
 
16. The newspaper did not accept that the article represented an intrusion into 
the complainant’s privacy. It said that it had carefully considered the public 
interest in reporting all the facts of the case, and balanced this against the party-
goers’ right to privacy. These considerations had formed the basis for the 
newspaper’s decision not to name any of the group in the article. 
 
17. The newspaper said that to the extent that the newspaper’s act of viewing the 
CCTV footage alone could be considered an intrusion, there was a public interest 



    Item                                  3 

in reporting on the full events of the night, given that the outbreak of food 
poisoning had been widely reported on previously. Given the raucous nature of 
the party, it said that it was reasonable to consider how the party-goers may 
have contributed to the ill-effects they had experienced. The newspaper said that 
having made the allegation against the hotel, the complainant and her friends 
could not reasonably seek to impose a one-sided limitation on the scope of 
investigation, nor demand complete privacy for the events of that evening. Such 
events had become a proper matter of public inquiry and concern. 
 
18. The newspaper said that it had viewed the CCTV footage, having been 
invited to do so by the hotel: there was no unauthorised access, no hidden 
camera and no subterfuge so as to engage the terms of Clause 10. It noted that 
the hotel advises guests via signage in the premises that CCTV is used 
throughout the hotel for their safety and security. It said that the public interest in 
reporting on the story, set out above, had been considered prior to viewing the 
footage and before publication. 
 
19. The complainant disputed that the reporter had viewed the CCTV footage. 
Further, she did not accept that the reporter’s notes which the newspaper had 
provided, accurately recorded the actions of the party-goers. 
 
Relevant Code provisions 
 
Clause 1 (Accuracy) 
 
i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 
 
ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 
 
Clause 2 (Privacy) 
 
i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, 
health and correspondence, including digital communications. 
 
ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 
and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 
 
iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 
 
Clause 10 (Clandestine devices and subterfuge) 
 
i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden 
cameras or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile 
telephone calls, messages or emails; or by the unauthorised removal of 



    Item                                  3 

documents or photographs; or by accessing digitally-held private information 
without consent. 
 
Findings of the Committee 
 
20. On its front page, the newspaper had characterised the birthday party 
attended by the complainant as an “orgy” and a “sex party”. The newspaper 
maintained that it was entitled to do so because the event had included 
sexualised behaviour. The Committee accepted that it had demonstrated that it 
had taken care over its claim that items had been used in a sexualised way and 
that there had been a sexual element to the events, including sexualised posing 
for photographs and imitative sexual activity. However, the reference to the 
events as an “orgy” and “sex party”, gave the clear implication that explicit 
sexual activity had taken place, beyond sexualised posing. Clause 1(i) requires 
that headlines must be supported by the text, and in the Committee’s view the 
details included in the article fell well short of justifying the headline claims. This 
was a significant distortion, which created a misleading impression of the 
complainant’s and the other attendees’ actions. The newspaper had failed to 
take care over the presentation of the evening’s events, in breach of Clause 1(i) 
and had then failed to correct the misleading impression created, in breach of 
Clause 1(ii). 
 
21. The PHE report had detailed a number of factors which may have 
contributed to the group succumbing to the illness, including concerns about 
hygiene in the hotel’s kitchen. However, the report had found no evidence to 
establish a causal link between these factors and the outbreak of food poisoning. 
It was accurate to claim that the PHE report had cleared the hotel of any 
wrongdoing, in those circumstances. The article has also made clear that the 
investigation was still ongoing, although the public health element had come to 
an end. There was no further breach of Clause 1 on this point. 
 
22. The area in which the events were alleged to have taken place was a room 
which remained within the hotel building. There was no evidence that this room 
would not have been accessible to other members of the public, and the 
Committee noted that members of staff had entered the room on several 
occasions. It was therefore accurate to describe the area that the group had been 
in as “public”. Whether the group had been asked to move to the room as a 
consequence of “disruptive behaviour”, or whether they had moved their on their 
own accord, was not significant in the context of the article, particularly as the 
alleged behaviour which had been the focus of the article had taken place after 
the women had moved into this room. There was no breach of Clause 1 on these 
points. 
 
23. The Committee then turned to consider the complaint under Clause 2 
(Privacy). There was a public interest in investigating the circumstances of a 
significant public health incident, which had resulted in a damaging effect on a 
local business. Critical to the Committee’s considerations under Clause 2, was 
the fact that the complainant had not been identified in the article, nor had her 
friends. This limited, in a significant way, the extent to which the article had the 
potential to intrude into the complainant’s private life. Further, the article had not 
disclosed personal details about the complainant or revealed any information 
relating to the members of the group which might lead to her identification. For 



    Item                                  3 

these reasons, the Committee did not establish that the article represented an 
intrusion into the complainant’s private life. There was no breach of Clause 2. 
 
24. Clause 10(ii) says that engaging in misrepresentation or subterfuge, 
including by agents or intermediaries, can generally be justified only in the public 
interest. The newspaper had not engaged in subterfuge in order to view the 
CCTV footage; it had been authorised to do so by the hotel. Further, while the 
complainant did not realise that she was filmed using CCTV, this did not render 
these cameras “hidden” for the purposes of Clause 10(i). The terms of Clause 10 
were therefore not engaged. 
 
Conclusion 
 
25. The complaint was upheld. 
 
Remedial Action Required 
 
26. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what 
remedial action should be required. 
 
27. The newspaper had published a significantly misleading, prominent front-
page headline. The newspaper had not offered to publish a correction. Given the 
nature of the claims, the prominence with which they had been published, and 
the lack of any offer of remedy, the appropriate remedy was the publication of 
an upheld adjudication. 
 
28. The Committee considered the placement. The print article had been 
published on the front page and continued on to page 2. Due to the prominence 
of the article, the Committee required that a reference to the adjudication be 
published on the front page. This reference should direct readers to the full 
adjudication, which should appear on page 2. The front page headline should 
appear in the same font size as the front page sub-headline on the article under 
complaint (“Orgy came to light…” etc). A border should appear around the 
headline, to distinguish it from other editorial content. Both the headline to the 
adjudication inside the paper and the front-page reference should make clear 
that IPSO has upheld the complaint, give the title of the newspaper and refer to 
the complaint’s subject matter. The headline, the placement on the page, and 
the prominence, including font size, of both the adjudication and the front-page 
reference must be agreed with IPSO in advance. 
 
29. The adjudication should also be published on the newspaper’s website, with 
a link to the full adjudication appearing on the top half of the homepage for 24 
hours; it should then be archived in the usual way. The terms of the adjudication 
for publication are as follows: 
 
Following an article published on 14th September 2016 in the Northern Echo, 
headlined ”Women’s boozy hotel sex party”, a woman complained to the 
Independent Press Standards Organisation that the newspaper had breached 
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice. IPSO upheld the complaint 
and has required the Northern Echo to publish this decision as a remedy to the 
breach. 
 



    Item                                  3 

The article reported that a group of unnamed women who had become ill after a 
birthday celebration at a hotel, had taken part in a “booze-fuelled orgy with sex 
toys and candle sticks”. 
 
The complainant was one of the woman who had attended the celebration. She 
said that the newspaper had published an inaccurate and wildly exaggerated 
account of the evening’s events. She said that the party was not an “orgy”, 
although she accepted that some members of the party had mimicked poses of a 
sexual nature. 
 
The newspaper did not accept that the article had presented a misleading 
account of what took place during the evening. It said that the definition of an 
“orgy” was a “a wild party characterised by excessive drinking and indiscriminate 
sexual activity”; this was accurate given that the group had been dancing on 
tables, drinking alcohol and using hotel property and other objects to imitate 
sexual activity. 
 
On its front page, the newspaper had characterised the birthday party attended 
by the complainant as an “orgy” and a “sex party”. The newspaper maintained 
that it was entitled to do so because the event had included sexualised behaviour. 
The Committee accepted that it had demonstrated that it had taken care over its 
claim that items had been used in a sexualised way and that there had been a 
sexual element to the events. However, the reference to the events as an “orgy” 
and “sex party”, gave the clear implication that explicit sexual activity had taken 
place, beyond sexualised posing. This was a significant distortion, which created 
a misleading impression of the complainant’s and the other attendees’ actions. 
The complaint was therefore upheld as a breach of Clause 1 (Accuracy). 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX E  
 

Decision of the Complaints Committee 

01444-18 The Department of Health and Social Care v Daily Mirror 

 

Summary of Complaint 

1. The Department of Health and Social Care complained to the Independent Press 
Standards Organisation that the Daily Mirror breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “You’re off your trolley”, published 
on 9 February 2018. The article was also published online with the headline 
“Hospital corridors the new A&E but Jeremy Hunt refuses cash to solve NHS winter 
crisis”. 
 

2. The article reported on an interview the Secretary of State for Health and Social Care, 
Jeremy Hunt MP, had given to ITV News the previous day. The article began on the 
front page, and continued on page 5. The front-page sub headline was “Hunt 
refuses to apologise for NHS inability to cope with the worst winter ever as cuts bite”. 
The front-page text said “A record 1,042 A&E patients endured 12-hour waits on 
trolleys last month – but Jeremy Hunt refuses to apologise for the crisis. The Health 
Secretary arrogantly told staff they ‘knew what they were signing up’ for as the NHS 
suffers its worst winter ever amid Tory cuts”. The article on page 5 reported that Mr 
Hunt “refused to apologise or even thank workers driven to despair by the crisis his 
savage NHS cuts have caused – arrogantly telling them “they knew what they were 
signing up for”.  It later reported: “Asked on ITV News if he would apologise to staff, 
he replied ‘When they signed up to go into medicine, they knew there would be 
pressurised moments. I apologise to patients when we haven’t delivered the care we 
should‘.”  
 

3. The online article reported that Mr Hunt “refuses to apologise” in the sub-headline. 
It reported that he had “arrogantly” told staff “they knew what they were signing up 
for”, in the body of the article, and in a picture caption.   
 

4. The complainant said that the exchange reported by the coverage had been as 
follows:  
 

Interviewer: We have interviewed many people over the winter on the front line of the NHS. I have 
spoken to nurses who ran wards for nine years who quit. I have spoken to paramedics 
who say treating patients in corridors for hours is the ‘new normal’. I have spoken to 
a nurse who says she spends all of her day in the ambulance bay. Do you say sorry 
to them? 

 
Mr Hunt: Well first of all I completely recognise the pressures they’ve been going 

through. When they signed up to go into medicine, they knew there would be 
pressurised moments. But, I also recognise it’s not sustainable and not fair to say to 
them this is going to repeated year in year out.  I think we’re beyond the time when 



    Item                                  3 

words from me will make a difference, they need actions. Things that are changing 
to reduce those pressures that we face. Today’s figures are a sign that some of the 
things we’ve done have made a difference and despite a massive uptick in flu, 
performance has remained broadly stable. But that doesn’t mean to say it’s 
acceptable and there’s a lot more work to do. 

 
Interviewer: So you apologise? 
 
Mr Hunt: Well I take responsibility for everything that happens in the NHS. I apologise to 

patients when we haven’t delivered the care that we should. But I think what they 
want from me, is not words, they want actions and that’s what I’m determined to 
deliver. 
 
The complainant said that it was inaccurate to report, in quotation marks, that Mr 
Hunt had told staff they “knew what they were signing up for”. It said that he did not 
say this, and that it was misleading to paraphrase his remarks in this way, without 
reporting that he immediately went on to say that it was not fair is to ask staff to face 
the pressures referred to year in year out. It also said that it was inaccurate to report 
that Mr Hunt “refuses to apologise for NHS inability to cope with the worst winter 
ever”, when he had in fact said that “I take responsibility for everything that happens 
in the NHS. I apologise to patients when we haven’t delivered the care that we 
should”.  
 

5. The newspaper said the article’s claim that Mr Hunt “arrogantly told staff they ‘knew 
what they were signing up’ for”, accurately paraphrased his response to being asked 
whether he would apologise to “desperate nurses and paramedics”; Mr Hunt could 
only have meant by his comment that the type of pressures they were under is what 
they signed up for, and with which they should cope.  It said it was a matter of 
editorial discretion to refer to his comments as being arrogant.  
 

6. The newspaper said that while Mr Hunt was sympathetic in response to being told 
about NHS staff being unhappy with conditions, and although he apologised to 
patients, he made it very clear that he was not going to apologise to staff, when he 
was invited to do so.  The newspaper said that the article’s reference to Mr Hunt 
refusing to apologise was immediately followed by the claim that he had told staff 
they knew what they were signing up for. It said when these two sentences were read 
in conjunction, it was clear that Mr Hunt was refusing to apologise to staff, on the 
basis that they had signed up for the conditions, and should expect it. It was therefore 
not a distortion that the front page did not say in terms to whom Mr Hunt had 
apologised. In any event, it said that the article on the inside page fully explained 
what he had said.  
 

7. The newspaper said that, if it would resolve the complaint, it would be happy to 
publish the following clarification on page 2:  

Our article headlined 'You're off your trolley' (9 February 2018), about the NHS crisis 
reported that Jeremy Hunt had “told staff they ‘knew what they were signing up’”, 
and that he had “refused to apologise”. These were our paraphrases of his 
comments. The Department of Health has asked us to clarify that Mr Hunt's direct 



    Item                                  3 

quotes were as follows: When asked if he would like to apologise to staff for the 
ongoing crisis, Mr Hunt responded: 'When they signed up to go into medicine, they 
knew there would be pressurised moments. But I also recognise that it is not 
sustainable and not fair to say to them this is going to be repeated year in, year out' 
and 'I apologise to patients when we haven't delivered the care that we should.' 
 
It also offered to publish this wording at the foot of the online article, and to amend 
references to Mr Hunt refusing to apologise to make clear that he had refused to 
apologise to staff.  
 

8. The complainant declined this offer of resolution; it said that it wanted the newspaper 
to publish an apology on its front page.  
 
Relevant Code Provisions 

9. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee  

10. The newspaper had published a front-page headline describing Mr Hunt as “off [his] 
trolley” and “arrogant”. These claims related to an exchange Mr Hunt had had with 
a TV reporter in which, it reported, he had had “refuse[d] to apologise for NHS 
inability to cope with [the] worst winter ever as cuts bite”, and had “told staff they 
‘knew what they were signing up for’”. Both of these elements of the story were 
distortions of Mr Hunt’s comments.  

11. First, he had not refused to apologise for the “NHS[‘s] inability to cope with the worst 
winter ever”; this question had not been put to him. Further, while he had not 
responded to the journalist’s invitation to apologise to NHS staff, he had in fact 
offered an apology: he had apologised to patients who had received substandard 
care. 

12. Second, his reference to staff knowing what they were signing up for related to 
“pressurised moments”; he had immediately qualified this by saying that  “I also 
recognise it’s not sustainable and not fair to say to them this is going to repeated 
year in year out”.   While the article did include, on page 5, reference to Mr Hunt’s 



    Item                                  3 

apology to patients who had received substandard care, it gave no indication that 
Mr Hunt had expressed concern in about the pressures faced by staff in the interview, 
which was misleading.   

13. These claims about Mr Hunt’s comments were used as the basis for personal criticism 
of his position, and this was therefore a significant and prominent failure to take 
care not to publish distorted comments, and a breach of Clause 1 (i) of the Code. It 
was a significant distortion that would mislead readers, and a correction was 
required under Clause 1 (ii).  

14. The newspaper had published two significantly misleading statements, and was 
under an obligation to correct these promptly, and with due prominence, under the 
terms of Clause 1 (ii). A newspaper’s front page is an important forum for editorial 
expression, and publication of a correction, or a reference to a correction on the 
front page, is an interference with this. In applying the “due prominence” 
requirement proportionately, the Committee therefore considers that front page 
corrections, or references to corrections, should only be required in the most serious 
cases, especially where a newspaper has an established corrections column. 

15. In this case, the two misleading statements appeared prominently on the front page, 
as a subheadline and the first sentence of the article. Both errors were serious; they 
were central claims in the article, and its criticism of Mr Hunt. The Committee took 
into account that the newspaper’s corrections column appeared very regularly, and 
prominently on page 2 of the newspaper. However, it considered that this was a 
serious case, where “due prominence” required publication of a reference to the 
correction on the newspaper’s front page. The newspaper’s offer to publish a 
correction in its corrections and clarifications column was insufficient. In addition, 
the Committee considered that the wording of the correction was inadequate. The 
newspaper’s paraphrases of Mr Hunt’s comments were misleading, and the 
newspaper ought to have realised and acknowledged this in its offered correction. 
Instead, the offered correction referred to the complainant as having “asked us to 
clarify” Mr Hunt’s comments. The complaint was upheld as a breach of Clause 1 (ii).  

16. The newspaper’s paraphrases of Mr Hunt’s remarks were misleading. However, the 
comments in question were on a political issue, made in Mr Hunt’s capacity as the 
Secretary of State for Health. Comments of this kind, made by a senior politician 
such as Mr Hunt, will inevitably be subject to close scrutiny and criticism. While the 
Committee had found that the newspaper had distorted Mr Hunt’s comments, it did 
not consider that this was a case where the newspaper had been under an obligation 
to publish an apology to Mr Hunt, in addition to a correction; its refusal to do so did 
not raise a further breach of Clause 1 (ii).  

Conclusions 

17. The complaint was upheld.  

Remedial action required 

18. In considering the nature of the remedy that it should require, the Committee took 
into account a number of factors. The two significantly misleading statements were 
published in a prominent position, both in the article under complaint, and in the 
newspaper as a whole. The misleading statements were serious; they substantially 
changed the meaning of the article, and represented serious claims about Mr Hunt’s 



    Item                                  3 

response to the “Winter crisis”. Both errors were the result of the newspaper’s failure 
to take care not to publish inaccurate information, and in response to the complaint, 
the newspaper failed to offer an adequate correction.  

19. Taking these factors into account, the Committee concluded that the appropriate 
remedial action was the publication of an adjudication. The adjudication should be 
published in full on page five, or further forward, and the headline of the 
adjudication must also be published on the newspaper’s front page - directing 
readers to the adjudication on the page it appears. The front page headline should 
appear in the same font size as the front page subheadline on the article under 
complaint (“Hunt refuses to apologise…”). A border should appear around the 
headline, to distinguish it from other editorial content.  The headline of the 
adjudication should refer to IPSO, refer to the name of the newspaper, make clear 
that IPSO has upheld a complaint, or has ruled against the newspaper, and refer to 
the subject matter of the complaint. The headline must be agreed with IPSO in 
advance.  

20. The adjudication should also be published on the publication’s website, with a link 
to the full adjudication (including the headline) appearing in the top 50% of stories 
on the publication’s website for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. In relation to the online version of the article, if the newspaper intends to 
continue to publish the article without amendment to cure the distortions identified 
by the Committee, the full text of the adjudication should also be published on that 
page, beneath the headline. If amended, a link to the adjudication should be 
published with the article, explaining that it was the subject of an IPSO adjudication, 
and noting the amendments made. 

21. The terms of the adjudication to be published are as follows:  

The Department of Health and Social Care complained to the Independent Press 
Standards Organisation that the Daily Mirror breached Clause 1 (Accuracy) of the 
Editors’ Code of Practice in an article headlined “You’re off your trolley”, published 
on 9 February 2018. The Complaint was upheld, and the Daily Mirror has been 
required to publish this ruling as a remedy to the breach of the Code.  

The newspaper had published a front-page headline describing Mr Hunt as “off [his] 
trolley” and “arrogant”. These claims related to an exchange Mr Hunt had had with 
a TV reporter in which, it reported, he had “refuse[d] to apologise for NHS inability 
to cope with [the] worst winter ever as cuts bite”, and had “told staff they ‘knew what 
they were signing up for’”.  

The complainant said that the newspaper misrepresented the exchange. It said Mr 
Hunt’s actual response to a question on the pressure staff were under was: “when 
they signed up to go into medicine, they knew there would be pressurised 
moments. But, I also recognise it’s not sustainable and not fair to say to them this is 
going to repeated year in year out”. In addition, the complainant said that when 
asked whether he would apologise to NHS staff, Mr Hunt said “I apologise to patients 
when we haven’t delivered the care that we should”. It said the article’s claim that he 
had refused to apologise was therefore inaccurate.   

The newspaper denied any inaccuracy. It said that Mr Hunt could only have meant 
by his comments that the type of pressure staff were under was the pressure that they 
signed up for. It said that the article would be understood as reporting that Mr Hunt 



    Item                                  3 

had refused to apologise to staff, which it said was accurate; Mr Hunt made it very 
clear that he was not going to apologise to staff, when he was invited to do so. 

IPSO found that Mr Hunt had not refused to apologise for the “NHS[‘s] inability to 
cope with the worst winter ever”; this question had not been put to him. Further, while 
he had not responded to the journalist’s invitation to apologise to NHS staff, he had 
in fact offered an apology: he had apologised to patients who had received 
substandard care. Second, his reference to staff knowing what they were signing up 
for related to “pressurised moments”; he had immediately qualified this by saying 
that  “I also recognise it’s not sustainable and not fair to say to them this is going to 
repeated year in year out”.   

These claims about Mr Hunt’s comments were used as the basis for personal criticism 
of his position, and IPSO decided it was therefore a significant and prominent failure 
to take care not to publish distorted comments, and a breach of Clause 1 of the Code. 
Publication of this ruling was required as a remedy.  

 

 
 
 
 
 
 
  



    Item                                  3 

APPENDIX F 

Paper 
No. 

File 
Number 

Name v Publication 

1318 20095-17 Hawthorn v The Irish News 
1319 20096-

17/20315-
17 

Hawthorn v Sunday Life/The Belfast 
Telegraph 

1320 20099-17 Hawthorn v Impartial Reporter 
1321 00209-18 Hawthorn v The Sunday Times 
1323 20796-17 A woman v The Argus (Brighton) 
1326 20829-17 Rossi v The Argus (Brighton) 
1331  Request for review 
1332 00855-18 Dey v The Herald 
1333 01102-18 Phelps v Edinburgh Evening News 
1334 01103-18 Phelps v The Scottish Sun 
1335 20416-17 Burns v The Scottish Sun 
1336 00166-18 Dearlove v Mail Online 
1339  Request for review 
1342 01104-18 Hopkins v mirror.co.uk 
1343 01059-18 Lennox v The Times 
1344 00915-18 The Scottish Government v The Daily 

Telegraph 
1350 01108-18 Mike Ashley and Sports Direct v The 

Times 
1352 01063-18 Gabriel v Mail Online 
1353 01064-18 Gabriel v mirror.co.uk 
1354 01065-18 Gabriel v Daily Star 
1355 01066-18 Gabriel v The Sun 
1356 02148-18 Pswarayi v Swindon Advertiser 
1359 01009-18 Dalton v The Scottish Sun 
1360 00916-18 The Scottish Government v Scottish 

Daily Express 
1361 01593-18 Young v Eastern Daily Press 
1362 02369-18 Hewitt v The Daily Telegraph 
1364 20737-17 Hewson v thetimes.co.uk 
1365 01570-18 Ward v The Sunday Telegraph 
1367 03042-18 Note to Committee: Pearson v Mail 

Online 
1370 02299-18 Brown v The Scottish Sun 
1371  Request for review 
1372 02034-18 Cupis v bathchronicle.co.uk 
1373 01724-18 Nightingale v Mail Online 
1374 03206-18 Note to Committee: Pannett v Daily 

Mail 



    Item                                  3 

1375 01582-18 Little v The Mail on Sunday 
1376  Request for review 
1377 02240-18 Agrawal v express.co.uk 
1379  Request for review 
1382 02869-18 Lamb v shieldsgazette.com 
1384 02623-18 Templeman v dailystar.co.uk 
1385  Request for review 

 
 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present  Alan Moses (Chairman)
	Nazir Afzal
	Richard Best
	Janette Harkess
	Gill Hudson
	David Jessel
	Helyn Mensah
	Andrew Pettie
	Neil Watts
	Miranda Winram
	Peter Wright
	Nina Wrightson
	In attendance: Charlotte Dewar, Director of Operations
	Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Bianca Strohmann, Head of Complaints
	Charlotte Urwin, Head of Standards
	Also present:  Members of the Executive:
	John Buckingham
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Madeline Palacz
	Lauren Sloan
	Hugo Wallis
	Observers:    Jonathan Grun, Editors’ Code of Practice Committee
	13. Clause 1 (Accuracy)


