
 
Paper No. 1814 

 
CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Wednesday 9 October 2019 at 10.30am  

Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG 
 

 
Present             Alan Moses (Chairman) 

Richard Best 
   Nazir Afzal 
   Andrew Brennan 
   Lara Fielden 

Janette Harkess 
David Hutton 
Helyn Mensah 
Mark Payton 
Andrew Pettie 
Miranda Winram 
Peter Wright 
 

     
 
 

In attendance:  Michelle Kuhler, PA and minute taker 
   Holly Pick, Joint Head of Complaints 
   Lauren Sloan, Joint Head of Complaints 

 
 
 

 
Also present:  Members of the Executive:  

 
Rosemary Douce 
Hanno Fenech 
Darryl Garvey 
Alice Gould 
Vikki Julian 
Sophie Malleson 
Thomas Moseley 
Sean Sutherland 

 
 

 
Observers:            Lord Edward Faulks, QC 

  
     
    
   
   

  



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence 
 

Apologies were received from Matt Tee. 
 
2.  Declarations of Interest 
 

Peter Wright declared an interest in item 11, and left the meeting for this item. 
 
3.       Minutes of the Previous Meeting 

 
The Committee approved the minutes of the meeting held on 4 September. 

 
4.  Update by the Chairman – oral 
 

The Chairman welcomed Edwards Faulks to the meeting. He also welcomed 
Hanno Fenech, IPSO’s new Standards and Communications Officer to the 
meeting.   
 
The Chairman updated the Committee on recent events, reminding the Committee 
of the 5th Anniversary event being held on 29th October at Stationers Hall.  
 

5.      Matters arising 
 

     There were no matters arising.  
 

6. Complaint 04631-19 Conway v dailyrecord.co.uk 
 
The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix A. 

 
7.      Complaint 02851-19 Mulliss v The Sun 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix B. 

 
8.      Complaint 03497-19 Club 1872 v dailyrecord.co.uk 
 

The Committee discussed the complaint and decided that further information 
should be obtained from the newspaper before a decision could be finalized.  

 
9.      Complaint 04850-19 Young v Teeside Live 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix C. 
 

 
10.      Complaint 02021-19 A woman and a man v The Bolton News 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should not 
be upheld. A copy of its ruling appears in Appendix D. 
 



    Item                                  3 

 
 
 

11.      Complaint 05046-19 Powell-Smith v The Mail on Sunday 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld. A copy of its ruling appears in Appendix E. 
 

12.      Discussion paper: Reporting on Islam and Muslims in the UK. 
 

 The Chairman introduced the paper, informing the Committee of the recent 
meeting held with the Society of Editors and a number of newspaper editors. He 
took questions from Committee Members and finished by asking them to submit 
any suggestions on the draft via email to Charlotte Urwin, Head of Standards. 

 
 

13.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting 
 

    The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix A. 
 
 
14.     Any other business 

 
           There were no other business. 
 
 
15.     Date of next meeting  

 
    The date of the next meeting was confirmed as Wednesday 13th November 2019. 
 
   The meeting ended at 13:10pm 

  



    Item                                  3 

 
Appendix A 
 
Decision of the Complaints Committee 04631-19 Conway v dailyrecord.co.uk 
Summary of Complaint 

1. Shawn Conway complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
dailyrecord.co.uk breached Clause 1 (Accuracy) and Clause 10 (Clandestine devices and 
subterfuge) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “Illegal cannabis 
flowers sold by rogue Scottish vape shops flaunting drugs laws”, published on 9 June 
2019. 

2. The article reported that vape shops had been breaking drug laws by selling cannabis 
flowers, which it said contained “mind-altering tetrahydro-cannabinol (THC)” and could 
be “vaped, smoked, or eaten by users to get a high”. It said that “vendors face jail by 
offering customers the Class B substance” and that “cannabis flowers are illegal to sell 
under the Misuse of Drugs Act 1971”. It said that the police had been informed of a 
number of outlets selling the flowers; when a reporter from the publication visited a shop 
in Glasgow, she was able to buy 3.5g of dried cannabis plant cuttings for £30. It said that 
the shop assistant told the reporter “You can smoke this, put it in a dry vape, or even eat 
it if you want”. 

3. The article included a number of quotes – including from a cannabis reform group, an 
MSP, the CEO of the Scottish Drugs Forum – stating that the sale of cannabis flowers was 
illegal. There was also a quote from Police Scotland, stating that “Anyone selling cannabis 
flowers is committing an offence. We’d encourage vendors to make sure they know exactly 
what they are selling”. The article also included a comment from the owner of the shop 
visited by the reporter, who said that the cannabis flowers he sells in his shops are “legal 
to the highest extent of the law” and that the Misuse of Drugs Act 1971 was outdated, 
adding “If we ever got taken to  court for something like this, we’d appeal the case to 
the High Court and then UK Supreme Court. Then it would go to the EU Supreme Court. 
They’d chuck the case out like a rotten tomato.” 

4. The complainant, the owner of the shop visited by the reporter, said that the article was 
inaccurate to report that his business was acting illegally by selling cannabis flowers. He 
said that the flowers sold by his business contained less than 0.2% THC, and as such had 
been ruled by the EU Supreme Court as to be exempt from criminal drugs laws. He 
acknowledged that there was a conflict between the Misuse of Drugs Act 1971 and EU 
law in relation to cannabis products such as the flowers, however he said that EU law 
overrides UK law, and so would render any prohibition set out by the Misuse of Drugs Act 
invalid. He also said that he had received assurances from both Police Scotland and the 
Scottish Government that after inspecting his products, they had “no plans to execute any 
seizures or investigation into [complainant’s business]”. However, he declined to provide 
any written evidence of this. 



    Item                                  3 

5. He also said that it was not the case that the flowers could get people “high” as the 
level of THC they contain is too low to have any mind-altering affect. He said that these 
points were explained to the publication in a phone call prior to publication. Finally, the 
complainant said that the article had fabricated a quote attributed to one of his 
employees; the shop assistant told the reporter when she asked if she could smoke the 
flowers that due to the current legislative grey area, “the products are not for human 
consumption”, and it was in fact a member of the public who had overheard the 
conversation who told the reporter that he had tried smoking and eating the products. The 
complainant also commented on a recent UK court case in which a person appeared to 
have been convicted for selling cannabis flowers, and recent Home Office guidance which 
appeared to state that the flowers were illegal; he said that this guidance was inaccurate 
in light of the recent EU ruling, and should the person wish to appeal his conviction, this 
would be overruled by the EU Supreme Court. 

6. The complainant said that the article and approach by the reporter breached Clause 
10. He said that the reporter visited his shop, posed as a customer, and made journalistic 
enquiries about the flowers, including asking a shop assistant if she could smoke the 
products and whether the product was cannabis. He said that at no time did the reporter 
identify herself as a journalist. 

7. The publication did not accept that there was any breach of the Code. It said that it had 
received information from Trading Standards that a number of vape shops had started 
selling cannabis flowers. It said that the Misuse of Drugs Act clearly listed “cannabis and 
cannabis resin” as a class B controlled drug, and this included cannabis flowers. It said 
that the level of THC in the flower was irrelevant; it constituted part of the cannabis plant 
and was therefore illegal. Furthermore, the publication provided guidance issued by an 
organisation which campaigned to end the prohibition of cannabis entitled “WARNING: 
CBD Flowers, Buds, Weed, Hash Are NOT Legal In The UK” and noted the statement from 
Police Scotland included in the article which made clear that the sale of cannabis flowers 
was an offence. In relation to the complainant’s reference to EU law, the publication said 
that it was not automatic that an EU ruling should override a member state’s domestic 
policy, in particular with regards to topics of national security such as drugs policy. It also 
provided specific guidance from the European Monitoring Centre for Drugs and Drug 
Addiction which made clear that Member States’ responses to the legality of cannabis can 
vary. 

8. The publication did not accept that it was inaccurate to report that the flowers could be 
consumed in order to “get a high”; it noted that the product description for the flowers 
available on the complainant’s business’ website claims it “delivers a soothing, creative 
euphoria”. The publication said that there was no recording of the quote attributed to the 
shop assistant, and did not provide any notes to support the article’s claim. 

9. The publication did not accept that the terms of Clause 10 were engaged. It accepted 
that the reporter visited the complainant’s business in a journalistic capacity for the 
purposes of writing an article, however it said that there were no clandestine devices used 
by the reporter, or deceit or subterfuge in her simply entering a shop and making a 



    Item                                  3 

purchase, the same way any other member of the public would. There was no requirement 
for the reporter to discuss, hide or reveal her identity to the complainant by making a 
transaction in his shop, and said that Clause 10 would only have been engaged if she 
had denied being a reporter after being asked directly by the complainant. Nevertheless, 
it said that there was a public interest in exposing the illegality of selling cannabis flowers. 

Relevant Code Provision 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 10 *(Clandestine devices and subterfuge) 

i) The press must not seek to obtain or publish material acquired by using hidden cameras 
or clandestine listening devices; or by intercepting private or mobile telephone calls, 
messages or emails; or by the unauthorised removal of documents or photographs; or by 
accessing digitally-held information without consent. 

ii) Engaging in misrepresentation or subterfuge, including by agents or intermediaries, 
can generally be justified only in the public interest and then only when the material cannot 
be obtained by other means. 

The Public interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated to be 
in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: 

 Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 
 Protecting public health or safety. 
 Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual or 

organisation. 



    Item                                  3 

 Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any obligation 
to which they are subject. 

 Disclosing a miscarriage of justice. 
 Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of impropriety, 

unethical conduct or incompetence concerning the public. 
 Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public domain 
or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – would both 
serve, and be proportionate to, the public interest and explain how they reached that 
decision at the time. 

Findings of the Committee 
 
10. In relation to the claim that the cannabis flowers which the complainant offered for 
sale were illegal, the article had explained that it was illegal to sell cannabis flowers under 
the Misuse of Drugs Act 1971. The article also included  a quote from Police Scotland, 
that “Anyone selling cannabis flowers is committing an offence. We’d encourage vendors 
to make sure they know exactly what they are selling”. Whilst the Committee noted the 
complainant’s position that the flowers he sold contained less than 0.2% THC and his 
reliance upon EU law, the article had explained the legal position under the Misuse of 
Drugs Act 1971; it was not inaccurate to report that the cannabis flowers sold by the 
complainant’s business were “illegal”. There was no failure to take care over the accuracy 
of the article on this point and no breach of Clause 1(i). The report did not contain a 
significant inaccuracy which required correction under the terms of Clause 1(ii). 
 
11. The article had explained that the buds from cannabis flowers contained THC and 
could be used to “get a high”; the reference was not made specifically in relation to the 
products which were sold by the complainant. Further, the Committee noted that the 
complainant advertised the flowers he sold as delivering “a soothing, creative 
euphoria”.  In these circumstances, it was not misleading for the article to report that 
cannabis flower buds could give “a high”. There was no breach of Clause 1 on this point. 
 
12. The Committee was concerned that the publication had been unable to provide any 
notes or record of the quote attributed to the shop assistant. The Committee noted the 
complainant’s position that his products  were not sold for human consumption, but the 
Committee also noted the advertising for the product which claimed that they could 
produce a “soothing, creative euphoria”. Furthermore, the Committee took into account 
that the alleged inaccuracy did not affect the central claim that the sale of cannabis flowers 
in the complainant’s shop is illegal under the Misuse of Drugs Act 1971  regardless of 
whether they were being sold for consumption. In this context, the attribution of the quote 



    Item                                  3 

to the shop assistant did not represent a significant inaccuracy, and there was no breach 
of Clause 1 on this point. 

13. The Committee then considered the complaint brought under Clause 10. The 
publication had argued that the terms of Clause 10 were not engaged. However, the 
reporter had asked questions in her capacity as a journalist, in preparation of an article 
on the topic of cannabis flowers; the employees of the complainant’s business were under 
the impression that the reporter was a member of the public, and so the Committee was 
satisfied that the terms of Clause 10 were engaged. 

14. The Committee considered that the level of subterfuge or misrepresentation a reporter 
may engage in falls on a sliding scale. In this instance, the reporter had engaged in a 
very low level of subterfuge; she had simply acted as a customer, and had not used hidden 
cameras or clandestine listening devices or accessed information not accessible to the 
general public. Furthermore, she had not actively concealed her identity as a journalist by 
constructing a false identity or denying she was a journalist. 

15. Clause 10 requires a proportionate public interest defence. Therefore having found 
that the Code was engaged to a limited degree, the Committee then turned to whether 
the journalistic activity engaged in, and subsequent publication of the story, both served 
and was proportionate to the public interest. The reporter had received information from 
Trading Standards informing her that businesses had been openly selling cannabis 
flowers, and the complainant’s business was identified as one of these businesses through 
the advertising which appeared on its website. It was reasonable for the reporter to pose 
as a customer where the business was suspected of acting illegally; an open approach 
may not have resulted in the same information being gathered that a customer would 
have received. There was a public interest in publishing the information which had been 
acquired by the approach, namely that cannabis flowers were being sold openly in the 
complainant’s shop. For these reasons, the actions taken by the reporter, and the decision 
to publish the information she gathered, was justified in the public interest. There was no 
breach of Clause 10. 

Conclusions 

16. The complaint was not upheld. 

Remedial Action 

17. N/A 

  



    Item                                  3 

 
Appendix B 
 
Decision of the Complaints Committee 02851-19 Mulliss v The Sun 
 
Summary of Complaint 

1. Joanne Mulliss complained to the Independent Press Standards Organisation that The 
Sun breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article headline 
“Stabbed in heart in love triangle inferno” published on 27 March 2019, and that the 
conduct of a reporter acting on behalf of The Sun breached Clause 3 (Harassment) and 
Clause 4 (Intrusion into grief or shock). 

2. The article reported on an inquest into the deaths of three people who had died in a 
house fire on 1 January 2019: Billy Hicks, and a named man and woman. The inquest 
heard that Billy Hicks had been stabbed in the heart before the fire started, and the article 
reported that the local Detective Chief Inspector had said that the other man who died 
would have been arrested on suspicion of murder if he had survived the blaze. This was 
also corroborated by a quote from a survivor of the blaze, who claimed in the immediate 
aftermath of the fire that this other man whom she described as the woman’s “psycho ex” 
started the fire, yelling “no one else will have you”. The article reported that this version 
of events had not been confirmed at the inquest. The article also briefly set out the 
relationship between the three people who died; it described Mr Hicks as the “knifed” “ex-
boyfriend” and the woman as his “ex” and “ex-lover”. It described the other man who 
died as the “murderer”, “new love” and “new lover”. It reported that the incident occurred 
at a New Year’s Eve party, and that the house was owned by the woman’s parents, who 
rented it out to her and her “pals”. The article also reported that relatives of the three wept 
in court. 

3. The complainant, the sister of Billy Hicks, said that the article was inaccurate in breach 
of Clause 1 (Accuracy). She said that her brother was not the “ex” of the woman who died, 
and the other man who died was not her “new lover”. Furthermore, quoting the survivor 
who had blamed a “psycho ex” could have given the misleading impression that they were 
referring to her brother as he was described elsewhere in the article as the “ex”. She said 
that these descriptions of the three individuals were not heard at the inquest, and neither 
was the claim that the person who had allegedly started the fire had shouted “no one else 
will have you”. The complainant also said that it was inaccurate to state that there was a 
party on the night of the fire, or that the house was rented out to the woman’s “pals” – 
she said that the woman had not known the people she lived with until they moved 
in.  The complainant said that she was present at the inquest, and neither her nor any 
members of her family had cried during proceedings. 

4. The complainant also said that the conduct of a journalist acting on behalf of the 
publication breached Clause 3 (Harassment) and Clause 4 (Intrusion into grief or shock). 
She said that a reporter acting on behalf of The Sun had visited the family home on 3 
January, a day after her brother had died. She said that this reporter had asked to speak 



    Item                                  3 

to her brother; she told him to leave and that she would be making no comment. She said 
that the reporter then asked the complainant whether her brother was dead; he then left. 

5. She said that she believed that the same journalist returned on the morning of the 4 
January, sometime before noon. She said that the person drove towards her house and 
when he got out of his car and approached the property, she told him that she had already 
told him to leave; he then left. She also said that any approach was deliberate as her 
house was remote and at the end of a long private road; furthermore, she knew that this 
was the same person as before as he had a similar appearance and car to the first 
reporter. 

6. The publication expressed its sympathies to the complainant and her family, but did not 
accept that there was any breach of the Code. It did not accept that the article was 
inaccurate. It said that it had been widely reported that Billy was the former boyfriend of 
the woman who died; the article did not say that this had been heard at the inquest. It 
provided examples of where this claim had been published in other articles, and noted 
that one of them included a lengthy quote from a named friend of the complainant’s 
brother, which went into detail about Mr Hicks’ relationship with the woman who died. 
These articles also reported the allegations included in the article about the man who died 
who was described as the woman’s “new lover”; the article under complaint also attributed 
this claim to a survivor of the fire and did not report that this was heard or proved at the 
inquest. The other articles provided by the publication reported that the house was owned 
by the parents of the woman who died and rented out to her and her housemates. The 
publication also said that the reporter spoke to the deceased’s neighbours on the night of 
the fire who said that there had been an “after-party”; nevertheless, it said that any 
inaccuracy on this point was not significant in the context of the overall article. Finally, it 
noted that the article did not state that the complainant or her family cried at the inquest. 

7. The publication did not accept that the reporter’s visit to the complainant’s house on 
the 3 January represented a breach of the Code. It said that the reporter was to trying to 
speak with Mr Hicks as a person known to have been involved in the incident, not with the 
complainant. The reporter was unaware that Mr Hicks may have died, and would not 
have made the approach if he had known this. It said that this was extremely regrettable 
and empathised at how distressing the approach would have been to the complainant. 
The publication said that the reporter asked to speak to Mr Hicks, the complainant told 
him “please leave, no comment” and the reporter responded with “Why? Is Billy not 
here?”. The publication did not accept that this represented a failure to respect a request 
to desist because a further question was reasonable where the reporter had been looking 
to speak with Mr Hicks rather than the complainant, and had been told to leave without 
any explanation as to why he was unavailable. When the complainant asked him to leave 
again, and the reporter realised from her expression that Mr Hicks may have died, he did 
so immediately. The publication said that the reporter did not ask the complainant any 
questions about the fire, and to the best of his recollection, did not ask her whether Mr 
Hicks had died. It said that the reporter did record the conversation, but unfortunately 
switched dictaphones shortly afterwards, so was not able to provide a recording to IPSO. 



    Item                                  3 

8. The publication said that the complainant became distressed following this approach 
and shouted at the reporter as he was leaving, making him feel intimidated. This, coupled 
with the remote location of the house and the Code obligations, meant that he was simply 
too frightened to return a second time. It said that the reporter called another reporter 
from a separate agency and advised him to be careful if approaching the house, and not 
to contact the family on behalf of The Sun. 

9. The publication did not accept that a reporter acting on behalf of the publication visited 
the complainant again on 4 January. The publication said that it was simply not possible 
for the same reporter to have approached the complainant at this time; he was sending 
emails from his laptop throughout the morning of the 4 January, and the longest gap 
between these emails would not have given the reporter enough time to drive to the 
complainant’s house as alleged. Furthermore, it said that as the story was relatively low 
profile, he had commissioned a freelancer to work on the day the complainant alleged a 
second approach took place and that the freelancer had not approached the complainant 
on behalf of The Sun. 

10. The publication acknowledged that the complainant had been distressed by the 
approach, and offered to write her a private letter of apology. This was declined.  

Relevant Code Provisions 

11. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must 
not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 

iii) Editors must ensure these principles are observed by those working for them and take 
care not to use non-compliant material from other sources. 

Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 



    Item                                  3 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Findings of the Committee 

12. The publication had provided examples of other articles where it had been reported 
that Mr Hicks had previously been in a relationship with the woman who died, and noted 
that this had also appeared on Mr Hicks’ Facebook profile. The publication was entitled 
to rely on these sources of information; there was no suggestion that they had been subject 
to a complaint or correction from the complainant. The complainant disputed that the 
other man was the “new lover” of the woman who died, however, she did not provide any 
basis to support this position. There were no grounds to find any breach of Clause 1 on 
this point. 

13. The Committee recognised that describing the other man who died, who was alleged 
to have stabbed Mr Hicks and started the fire, as both the woman’s “psycho ex” and “new 
lover” had the potential to cause confusion; however where the article explicitly described 
the other man as the “murderer” and Mr Hicks as being “knifed”, the Committee 
considered that this made clear the alleged course of events. There was no misleading 
impression as suggested by the complainant, and no breach of Clause 1. 

14. The article did not report that the claim that the other man had started the fire or 
shouted “no one else will have you” was heard at the inquest, and indeed made clear that 
this did not form part of inquest proceedings. There was no inaccuracy on this point, and 
no breach of Clause 1. 

15. The Committee considered that whether there was a party on the night of the fire, or 
whether the house was rented to the woman’s “pals” was not significant to the overall 
story or alleged course of events. There was no significant inaccuracy on this point as to 
require correction, and no breach of Clause 1. 

16. Finally, the article did not report that the complainant’s family specifically had cried 
during inquest proceedings and the complainant did not dispute that families of the two 
other people who died may have been present during proceedings. The article did not 
give the impression as suggested by the complainant and there was no inaccuracy, and 
no breach of Clause 1. 

17. The Committee recognised that reporters often approach family or friends for 
comments following a traumatic incident or sudden death, as people may want to pay 
tribute to a person who has died or tell of their own experiences. In this case, the reporter 
had approached the complainant’s home with the intention of speaking to Mr Hicks 
because he had been in a relationship with the woman who died. 

18. The reporter had spoken with the complainant, asking to speak with Mr Hicks. 
Although it was accepted that he had asked a question regarding Mr Hicks after the 



    Item                                  3 

complainant had told him to leave, the Committee considered that this one further 
question to clarify the situation did not represent a failure to respect a request to desist. 
This question was simply an inquiry as to Mr Hicks’ whereabouts, as the person the 
reporter wished to speak with, and was natural and reasonable in circumstances where 
this was unclear. The conversation then concluded immediately, and the reporter left. The 
Committee was satisfied that the reporter had respected the complainant’s request to 
desist, and there was no suggestion that he had been intimidating or aggressive during 
this approach. There was therefore no breach of Clause 3(i) or Clause 3 (ii) on this point. 
Furthermore, while it was unfortunate that the reporter had asked to speak to the 
complainant’s brother without knowing that he was, in fact, one of those who had died, 
he had handled the approach with appropriate sympathy and discretion in accordance 
with the requirement of Clause 4. 

19. The Committee noted the complainant’s position that the same reporter had returned 
to her home on a different day following his first approach. However, the reporter had 
denied returning to her property and had provided a full account of his activities on the 
morning she alleged he had returned to her home. The Committee was unable to establish 
that it was the same reporter who had approached the complainant’s home on the second 
occasion. There was therefore no breach of Clause 3 or Clause 4 on this point. 

Conclusions 

20. The complaint was not upheld 

Remedial Action 

21. N/A 

 

 
 
 

  



    Item                                  3 

 
Appendix C 
 
 
Decision of the Complaints Committee 04850-19 Young v Teesside Live 
 
Summary of Complaint 

1. Emma Young complained to the Independent Press Standards Organisation that 
Teesside Live breached Clause 4 (Intrusion into grief or shock) and Clause 5 (Reporting 
of suicide) of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “’Ellie fell into the 
darkness – and I heard a thud’: Dangling teen lost grip and plunged 150ft” published on 
18 June 2019. 

2. The article was a report of the complainant’s daughter’s inquest. The article reported 
the height and name of the local viaduct that the complainant’s daughter fell from, and 
reported that she had accessed the viaduct through local woods. This was partly illustrated 
by a photograph of the viaduct. It reported that the inquest heard that a friend had found 
the complainant’s daughter sitting on the edge of the viaduct – when the complainant’s 
daughter took hold of a metal railing at the top of viaduct, the friend grabbed hold of her 
wrist and jumper to try and restrain her. The article reported that the complainant’s 
daughter had “dangled” for a minute over the edge of the viaduct whilst her friend kept 
hold of her wrist. However, the article reported that the friend told the inquest that “I had 
to let go” and “[Complainant’s daughter] fell into the darkness – and I heard a thud”. 

3. The article also reported the details of the complainant’s daughter’s post-mortem, and 
information about her mental health history. It also reported what was heard during the 
inquest about difficulties in the complainant’s daughter’s romantic relationship. 

4. The complainant said that the article breached Clause 5 as it included a level of detail 
as to her daughter’s method of suicide that was excessive and could enable simulative 
acts. She said that she was not previously aware how the viaduct could be accessed – she 
said that the inclusion of the photograph, reporting that her daughter had walked through 
the woods and along the railway track, and then explaining how she climbed across the 
iron railing and sat on the edge, revealed that a jump was possible, and would almost 
certainly end a person’s life.  

5. The complainant also said that the article breached Clause 4. She said that she 
understood that publications were free to report inquest proceedings, but that the headline 
reference to the “thud” that her daughter made when she fell was extremely distressing to 
her family, as was the article’s focus on her daughter’s relationships. Likewise, she said 
that the description of her daughter as a “dangling teen” was sensational and insensitive, 
and noted that these words were not heard during the inquest. 

6. The publication did not accept that it had breached the Code; however it recognised 
that the article had caused the complainant and her family distress. It said that in relation 



    Item                                  3 

to Clause 5, reporting the location of a death or how to access it did not constitute detail 
of a suicide method – any place which was high up was clearly potentially dangerous. It 
said that detailing how to get to a place did not constitute detail as what to do next. In 
relation to Clause 4, it said that the references to “thud” and the complainant’s daughter’s 
relationships were quotations from the inquest; it was entitled to quote freely from 
proceedings. In relation to the description of the complainant’s daughter as a “dangling 
teen”, it said that this was an accurate summary of the complainant’s daughter’s friend’s 
inquest statement, in which she explained how she had held on to the complainant’s 
daughter’s arm for approximately a minute as she was suspended from the viaduct. It said 
that although there was no intention to cause upset, the facts of the complainant’s 
daughter’s death, as told by her friend during the inquest, were upsetting in itself; simply 
accurately summarising this could not be described as insensitive or gratuitous. It noted 
that the article was removed by the publication after it was contacted by the complainant 
directly as a gesture of goodwill, and offered to write her a private letter of apology if this 
would resolve her complaint. 

Relevant Code Provisions 

7. Clause 4 (Intrusion into grief or shock) 

In cases involving personal grief or shock, enquiries and approaches must be made with 
sympathy and discretion and publication handled sensitively. These provisions should not 
restrict the right to report legal proceedings. 

Clause 5* (Reporting Suicide) 

When reporting suicide, to prevent simulative acts care should be taken to avoid excessive 
detail of the method used, while taking into account the media's right to report legal 
proceedings. 

Findings of the Committee 

8. The Committee expressed its sympathies to the complainant, and recognised the 
distressing circumstances surrounding this complaint. 

9. The Committee considered that location may constitute a detail of the method of 
suicide. In this case, where the location of death was central to the method of suicide, 
Clause 5 was engaged. The report of the incident did not include a level of detail which 
was excessive given that, without reading the article, readers would understand that 
jumping from an extreme height could be fatal. The additional details highlighted by the 
complainant, including how her daughter reached the viaduct and that she had climbed 
over the viaduct railings, did not constitute excessive detail in breach of Clause 5. 

10. Clause 4 requires that publication is handled sensitively in reporting cases involving 
grief or shock. Although reporting evidence heard during an inquest can be very upsetting 
to families or friends, deaths affect whole communities and the obligation to handle 



    Item                                  3 

publication sensitively does not restrict the right to report legal proceedings including 
inquests. The word “thud” was a direct quote from evidence heard at the inquest, as were 
the published details about the complainant’s daughter’s relationship. There was no 
breach Clause 4. 

11. The description of the complainant’s daughter as a “dangling teen” was not a direct 
quote from evidence heard at the inquest, and the Committee recognised that this had 
the potential to cause distress to the complainant. The inquest had heard distressing 
testimony about the events leading up to the complainant’s daughter death and the 
Committee considered that the description in the headline was justified as a summary of 
this testimony. The article did not go beyond what was heard at the inquest, and did not 
mock or belittle the complainant’s daughter. There was no failure to handle publication 
sensitively, and no breach of Clause 4. 

Conclusions 

12. The complaint was not upheld. 

Remedial Action 

13. N/A 

 
  



    Item                                  3 

Appendix D 
 
Decision of the Complaints Committee 02021-19  A Woman & A Man v The Bolton 
News 
 
Summary of Complaint 

1. A woman and a man complained to the Independent Press Standards Organisation 
that The Bolton News breached Clause 1 (Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 3 
(Harassment) in the preparation and publication of an article which was published in 
March 2019. 

2. The article reported on a father’s account of “facing the nightmare that his children will 
soon have a convicted paedophile as a step-father”. It said that a convicted child sex 
abuser, who it named as the male complainant, was soon to marry the man’s ex-wife, 
who lives with their three children. It reported that the male complainant “was convicted 
of abusing and grooming a 14-year-old girl in 2011” and said that he had used internet 
chatrooms to groom her before having sex with her on multiple occasions. It noted that 
he was sentenced to seven years in jail with an extended licence of eight years, and was 
placed on the sex offenders’ register for life, and quoted a police officer’s comment at the 
time that his “’propensity for young girls is clear’”. The article stated that he had been 
released on licence in 2014, and that “there is no suggestion he has committed any further 
offences since his release”. 

3. The article described the father’s “horror” at discovering the male complainant’s past 
convictions. It said that the children “were subject to a child protection plan but were 
removed from the register by Bolton Children’s Services earlier this year”; it said that a 
spokesman for the Council “explained that they had reached a point where the plan was 
no longer necessary”, stating that “’the decision to remove a child protection plan…is only 
taken when it is agreed that a child is no longer at risk of serious harm’”. 

4. The article stated that, under the terms of the male complainant’s release “it is believed 
[he] cannot spend a night at his girlfriend’s house when there are children present, 
according to the dad”. The article stated that “when he marries his bride, the pair will only 
be able to be in the presence of the children if there is another adult present, it is 
understood”. The article stated that “the mother” – the female complainant – had declined 
to comment. 

5. The article also appeared online in substantially the same format. 

6. The complainants said that the use of the term “paedophile” to describe the male 
complainant was inaccurate in breach of Clause 1 (Accuracy). They said that this term 
referred to a persistent and focused attraction to prepubescent children, which was not 
reflected by the facts of the male complainant’s conviction. They also said that it was 
inaccurate for the article to state that the children involved in the case were removed from 
the child protection register earlier in 2019, when they had been removed in 2017, as the 



    Item                                  3 

female complainant had stated in a phone call to the editor. The complainants noted that 
social services’ involvement had continued after the children were removed from the 
register, until at least 2018. The complainants also said that it was inaccurate for the 
article to state that the male complainant had to have another adult – distinct from the 
female complainant - present when interacting with the children involved. The female 
complainant said that she had stated this on the telephone to the editor prior to 
publication, and that the Probation Service and Children’s Services had confirmed to her 
that they did not provide this information to the publication. The complainants accepted 
that the male complainant was not able to stay overnight at the children’s home. 

7. The complainants also said that the article breached Clause 2 (Privacy) by reporting 
details of their domestic living arrangements, and repeating the claim that they had to 
have another adult present when in the presence of the children. 

8. The complainants also said that the conduct of the publication’s employees in the 
preparation of the article breached Clause 3 (Harassment). They said that the editor’s 
behaviour during phone calls was antagonistic and intended to cause the female 
complainant distress and upset, for instance by repeatedly referring to the male 
complainant as a “paedophile” or “rapist”. They said that the editor shouted at the female 
complainant on the phone, despite it being clear that her baby was crying at the time. 

9. The publication denied that the use of the term “paedophile” was inaccurate. It said 
that this term was in common usage in relation to any individual who had had unlawful 
sexual relations with a child; it said that the male complainant had been convicted of 
abusing and grooming a child, and engaging in sexual activity with a child, in 2011, and 
was still on licence for these offences, which had led to a seven-year jail term, and to the 
complainant being placed on the sex offenders register for life. The publication said that 
a police officer had stated publicly, in reference to the complainant’s conviction, that his 
“propensity for young girls is clear”. 

10. The publication said that the information regarding the time the children had been 
removed from the register had been provided by the local council, and had been checked 
again prior to publication, following a conversation with the female complainant in which 
she had declined to comment on this point, but stated that it was incorrect. It noted that 
the female complainant had refused to comment on the record, and had not been willing 
to provide the correct position on this point. The publication also denied that the article 
gave an inaccurate account of the male complainant’s licence conditions, with respect to 
his contact with the children. It said that this was supported by a statement provided by 
the Probation Service, and by guidance given by a named official at the Ministry of Justice, 
who, when presented with the facts of the complainants’ case, had commented to the 
effect that the male complainant would be unable to be alone in the presence of the 
relevant children, and that he would not be able to be in their presence with only the 
female complainant present, without a chaperone. The publication said that it had 
attempted to put this point to the female complainant prior to publication, but while she 
had said it was untrue, she had declined to put the correct position on record. The 
publication said that its journalist had made shorthand notes of her conversations with the 



    Item                                  3 

named Ministry of Justice official, which had been used in the publication’s initial 
responses to the complainant, but these had subsequently been misplaced. In its first 
response to the complaint, the publication offered to issue a clarification on these points, 
if the complainants would supply the correct position. When it became apparent during 
the course of IPSO’s investigation that the complainants would consider such an offer, 
and when they had provided the correct position in relation to these points, the publication 
offered the wording below. It said this would appear on its online homepage for 24 hours 
before being archived in the usual way, and on page 5 of its print edition: 

CLARIFICATION: [NAMED PARTY] 

In an article headlined “[headline]”, published in March, we described the case of a father 
whose children would “soon have a convicted paedophile as a step-father”. We said that 
the step-children in question had been removed from the child protection plan “earlier 
this year”, and that the step-father, [named party], “will only be able to be in the presence 
of the children if there is another adult present”, in addition to his wife. Since the article 
was published, the couple have contacted us to say that the step-children were in fact 
removed from the child protection register in early 2017. They also say that [named party] 
can spend time with the step-children supervised only by his wife, and that this contact 
does not need to be supervised by a third adult. We are happy to put their position on the 
record. 

11. The publication also denied any breach of Clause 2 (Privacy). It said that the details 
of the male complainant’s convictions were already in the public domain, and he had 
been extensively identified in relation to them. It therefore denied that the story added to 
the existing risk of identification of the family as being connected to him; any such risk 
arose from the publicly-conducted nature of the complainants’ relationship. The 
publication said that it had nevertheless taken steps to remove identifying details from the 
article, by avoiding using any photographs of the male complainant; by omitting to name 
the female complainant, her children, and the man whose account was reported; and by 
omitting to refer to the number of children involved. It noted that there was a strong public 
interest in the publication of the story, given that it contributed to debate about the 
accommodation of serious child sex offenders in society after their release from prison, 
and about the concerns of divorced ex-partners for the welfare of their children in such 
circumstances. 

12. The publication also denied any breach of Clause 3 (Harassment). It said that there 
was a significant public interest in the story, and that its conduct was reasonable and 
proportionate. It said that its editor had contacted the female complainant by telephone 
on three occasions – firstly, to offer her a chance to participate in the story; secondly, to 
respond to concerns she had raised regarding its publication; and thirdly, to request a 
copy of a court order she had indicated would have bearing on the matter. It said that 
when it was asked to desist contacting the complainant by telephone, it had done so, 
despite further calls from her to its own newsroom. 

13. The complainants declined the publication’s offer of clarification. 



    Item                                  3 

Relevant Code Provisions 

14. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for his or her private and family life, home, health and 
correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life without 
consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, account will be 
taken of the complainant's own public disclosures of information and the extent to which 
the material complained about is already in the public domain or will become so. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave and must 
not follow them. If requested, they must identify themselves and whom they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them and 
take care not to use non-compliant material from other sources. 

The Public Interest 

There may be exceptions to the clauses marked * where they can be demonstrated to be 
in the public interest. 

1. The public interest includes, but is not confined to: 

 Detecting or exposing crime, or the threat of crime, or serious impropriety. 



    Item                                  3 

 Protecting public health or safety. 
 Protecting the public from being misled by an action or statement of an individual or 

organisation. 
 Disclosing a person or organisation’s failure or likely failure to comply with any obligation 

to which they are subject. 
 Disclosing a miscarriage of justice. 
 Raising or contributing to a matter of public debate, including serious cases of impropriety, 

unethical conduct or incompetence concerning the public. 
 Disclosing concealment, or likely concealment, of any of the above. 

2. There is a public interest in freedom of expression itself. 

3. The regulator will consider the extent to which material is already in the public domain 
or will become so. 

4. Editors invoking the public interest will need to demonstrate that they reasonably 
believed publication - or journalistic activity taken with a view to publication – would both 
serve, and be proportionate to, the public interest and explain how they reached that 
decision at the time. 

5. An exceptional public interest would need to be demonstrated to over-ride the normally 
paramount interests of children under 16. 

Findings of the Committee 

15. In relation to the article’s claims regarding the children’s removal from the child 
protection register and the male complainant’s licence conditions, the publication said 
that it contacted the relevant official bodies, although it could not provide notes of the 
telephone conversations, which was regrettable. The publication had also taken steps to 
verify these claims with the complainants, by contacting them directly and at length 
multiple times prior to the publication of the article - but they had declined to make any 
on-the-record comment on these points in order to set out the correct position. In these 
circumstances, the Committee did not consider that there was any failure to take care over 
these claims, and there was no breach of Clause 1(i). The Committee then turned to 
consider whether it was significantly inaccurate or misleading to report these claims. 

16. The Committee noted that the complainants accepted that the male complainant 
would not be permitted to be alone with the children who were referenced in the article 
and to stay in the same house as them overnight, but that they said that it was not a 
requirement that a third individual also be present, as the article had reported. The 
Committee noted that the article had not reported the situation as categorical fact, only 
that it was “understood” that the arrangements were as described. Where it was accepted 
that measures were in place which imposed restrictions on the male complainant’s contact 
with the children, the Committee did not consider that the presentation of the 
arrangements in the article was significantly misleading so as to require correction. 
Nevertheless, the Committee welcomed the publication’s offer to clarify this point, which 
had been made promptly following receipt of the complaint. 



    Item                                  3 

17. Similarly, where it was not in dispute that the children in question had been subject to 
a child protection plan, where it was accepted that social services’ involvement had 
continued until relatively recently after the removal of the plan, and where the article made 
clear the reasons for this plan being removed, based on a statement from the Council, 
the Committee did not consider that the year in which they were removed from the plan 
was significant in the context of the article. The article did not give rise to any significantly 
misleading impression that required correction on this point. There was no breach of 
Clause 1(ii) with respect to either point. 

18. The Committee noted the complainants’ position that the male complainant was not 
a paedophile, because he did not have an attraction to prepubescent children, and the 
offence for which he was committed did not involve such children. However, the term 
“paedophile” is also in common usage to describe individuals who have been convicted 
of a sexual offence against an older child. The complainants did not dispute that, as the 
article reported, the male complainant had been convicted of “abusing and grooming a 
14-year-old girl…before having sex with her on multiple occasions”. Where the article 
made clear the nature of the male complainant’s conviction, it was not misleading to 
describe him as a “paedophile”. There was no breach of Clause 1 on this point. 

19. Turning to the complaint under Clause 2 (Privacy), the Committee noted that the 
publication had not named the female complainant and her children; however, where the 
male complainant was identified by name, there was a possibility that they too would be 
identified. The man whose views were reported in the article had a right to freedom of 
expression in relation to his position. 

20. The Committee noted that the information regarding the male complainant’s 
conviction was in the public domain, and reporting on this matter did not intrude into his 
privacy. The publication said that the information regarding the arrangements concerning 
the complainants’ children had been released by the relevant authorities; however, it was 
not able to provide any evidence to support this position. In these circumstances, the 
Committee considered that reporting details of the arrangements which concerned the 
children was information in respect of which the female complainant and her children had 
a reasonable expectation of privacy, publication of which was intrusive. This information 
was not otherwise in the public domain and, therefore, the publication needed to 
demonstrate an exceptional public interest to avoid a breach of Clause 2. 

21. The Committee accepted that there was a public interest in publishing the concerns of 
the father about the contact his children was having with an individual who had been 
convicted of child sex offences. The question for the Committee was whether the public 
interest was exceptional so as to justify the inclusion of the information concerning the 
arrangements relating to the children. The Committee considered that the report 
contributed to a debate on a subject which had an exceptional public interest given that it 
concerned the welfare of potentially vulnerable members of society.  In all these 
circumstances, the Committee considered that the private information published in the 
article was justified in the public interest. There was no breach of Clause 2. 



    Item                                  3 

22. The female complainant had spoken with the editor by telephone on a number of 
occasions. The complainants had not suggested that the editor had ignored any request 
to desist in contacting them and therefore, with the benefit of the recordings, the 
Committee considered whether the conduct of the editor during these calls amounted to 
intimidation or harassment. At times, the conversations had touched on sensitive and 
difficult topics, and the tone of the conversations had been heated on both sides. However, 
it was clear that the purpose of the phone calls was to give the complainants the 
opportunity to respond to the matters which were to be published in the article.  The 
female complainant had engaged fully in these discussions, continuing the conversations 
for long periods on each occasion, including after they had become heated. While the 
Committee accepted that the phone calls had caused the female complainant distress, the 
Committee did not consider that the editor had behaved in such a way which amounted 
to intimidation. There was no breach of Clause 3 (Harassment). 
Conclusions 

23. The complaint was not upheld. 

Remedial action required 

24. N/A 



    Item                                  3 

Appendix E 
 
Decision of the Complaints Committee 05046-19 Powell-Smith v The Mail on Sunday 
Summary of complaint 

1. Anna Powell-Smith complained to the Independent Press Standards Organisation that 
The Mail on Sunday breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice in an 
article headlined "Corbyn 'war on homeowners'", published on 23 June 2019. 

2. The article reported that the Labour Party had proposed to "grab more inheritances and 
tax profits on family house sales" in a report commissioned by the party entitled "Land for 
the Many". The article’s opening sentence stated that "Homeowners would be taxed on the 
increase in the value of their home under bombshell plans being drawn up by Labour 
leader Jeremy Corbyn". The second sentence went on to explain that "The proposal to 
scrap the Capital Gains Tax exemption on main homes would force owners to pay income 
tax on the profits when they move home – and lead to a ‘double whammy’ levy on their 
estates when the owners die." The article said that Boris Johnson had “described the plan 
as a ‘mad’ house tax which would ‘cripple every Brit who owns or wants to own their 
home’”. The article also quoted Shadow Cabinet Minister Jon Trickett who had “described 
the report as ‘ground breaking’ and ‘part of our policy development process for the next 
General Election’”. It also stated that the Labour Party had “insisted that the homes tax 
‘was not under consideration’ for the next manifesto”. 

3. The article also appeared online under the headline "Corbyn's 'war on homeowners': 
Proposal to grab more inheritances and tax profits on family house sales (this from the 
man who grew up in a 17th Century mansion)". The first subheading said “Proposal to 
scrap capital gains tax exemption on main homes comes in a new report commissioned 
for Labour”; and the second subheading said “Land For The Many proposal would force 
owners to pay income tax on home profits when they move”. 

4. The complainant, who had been involved in the production of the Land for the Many 
report, said that the article was inaccurate. She said that the report did not recommend 
scrapping the current exemption from Capital Gains Tax for main residences at any point 
as reported, and in fact had rejected this policy altogether and acknowledged the 
controversy of such a recommendation. She noted that the report said “Applying a Capital 
Gains Tax to main residences too would allow us to limit the wealth inequality arising from 
the housing boom, but would be controversial and would make it difficult for some 
households to buy properties of equivalent value when moving house”. 

5. The complainant also said that the article claimed that their report had cited, with 
approval, research from a third party organisation advocating the removal of the 
exemption for main residences. She said this was inaccurate as the third party research 
did not make this recommendation. The complainant acknowledged that the cited 
research stated that “This reform would involve removing most exemptions, allowances, 
and reliefs that currently exist for both Capital Gains Tax and dividend taxes”. However, 
the article had excluded a later sentence from the cited research which stated “We propose 



    Item                                  3 

that the exemption on primary residences is retained”. The complainant said that the 
article was misleading by virtue of excluding this sentence. The cited research had 
proposed scrapping the entire Capital Gains Tax system but this was irrelevant in respect 
of main homes, which sit outside of the Capital Gains Tax system, and would remain so 
under the proposed replacement in the cited research. Further, while the report had 
recognised the organisation's report as sensible, it was not recommended by the "Land for 
the Many" report as claimed in the article; the report did not directly or indirectly support 
extending Capital Gains Tax to main homes. 

6. The newspaper denied a breach of Clause 1. It said that the thrust of its article was 
accurate; namely, that the Land for the Many report had advanced the idea that property 
owners should pay tax that is more closely linked to the increase in value of their homes. 
The newspaper noted that in the words of the report one of its functions was to "discourage 
people from treating homes as speculative assets". The newspaper also noted that the 
report had described increases in property value as "un-earned windfalls" and "un-earned 
gains" and had stated that "taxing income derived from asset price appreciation, which 
requires no work to obtain, at a lower rate than income derived from Labour which 
requires significant exertion on the part of the worker, is intuitively unfair". The newspaper 
said that the report did suggest removing the exemption for main homes from Capital 
Gains Tax to address this issue, albeit later noting its controversy. The newspaper said that 
the report approved a proposal by the third party research to abolish the existing Capital 
Gains system through income tax. It said that the complainant's report and the report it 
cited proposed taxing gains through a new "progressive property tax" which was levied 
annually depending on the increase in the home's value. The newspaper emphasised that 
the proposals all amounted to taxing capital gains on house-owners' main residences; it 
was not inaccurate for the article to report that the Land for the Many report proposed a 
tax on the gains in capital value of main homes. 

7. The complainant said that the newspaper's position that the "progressive property tax" 
represented a tax on capital gains was incorrect. The proposed tax is a tax paid on the 
total value of the home, levied annually, and based on regular revaluation, whereas 
Capital Gains Tax is charged as a proportion of the capital gains to the value of an asset, 
levied when that asset is sold. In any event, the report proposed no changes to the Capital 
Gains Tax regime for main homes. 

8. Notwithstanding its position that there was no breach of the Code, the newspaper 
acknowledged that readers may have understood that the report proposed scrapping the 
existing Capital Gains Tax exemption for main residences. It offered to amend the online 
article and add a footnote setting out what the amendments were. It also offered to publish 
the following clarification in its Corrections & Clarifications column in print and online on 
18 July 2019, 13 days after it received the complaint. 

9. A news article on June 23 suggested the Labour Party is planning to charge Capital 
Gains Tax on the sale of main homes, taxing owners when they move house. In fact the 
Labour report, ‘Land for the Many’ does not make this recommendation. It recommends 



    Item                                  3 

taxing increased property values by other methods. We are happy to set the record 
straight. 

10. During IPSO's investigation, the publication offered the following wording on the same 
terms to further clarify matters: 

An article on June 23 said Labour has plans to scrap the Capital Gains Tax exemption on 
main homes, taxing home-owners on increased property values when they move house. 
In fact this idea is rejected by the Labour report ‘Land For The Many’ which, instead, 
proposes a ‘Progressive Property Tax’ based on the current value of homes, levied 
annually and based on regular revaluation. We apologise for our mistake. 

Relevant Code Provisions 

11. Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information 
or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly 
and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases 
involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator. 

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably 
called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between 
comment, conjecture and fact. 

Findings of the Committee 

12. The Committee noted the newspaper's position that the "progressive property tax" 
recommended in the Land for the Many report advocated taxing gains which arose from 
the increase in value of main homes. However, the article reported that it had proposed 
scrapping the existing Capital Gains Tax exemption on main homes, when in fact it had 
categorically ruled this out and had proposed alternative reforms. These would see an 
annual levy on the increase in value of a property, which would be determined by regular 
valuations. This proposal was significantly different to Capital Gains Tax, which is paid on 
the capital gain which arises at the time that an asset is sold. 

13. In addition, the Land for the Many report had not referred “approvingly” to research 
from a third party organisation advocating the removal of the Capital Gains Tax 
exemption for primary residences, as reported. In fact, this third party research had 
recommended the removal of the Capital Gains system in its entirety, which would have 
no impact on main homes given that they are exempted from the Capital Gains Tax 
regime. 



    Item                                  3 

14. The Committee was concerned that the publication had inaccurately reported 
information featured clearly within a publicly accessible policy document. The inaccuracy 
had featured prominently as it formed the central basis of the article, and it had been 
emphasised in the bullet points of the online version. This represented a failure by the 
newspaper to take care not to publish inaccurate information in breach of Clause 1(i). 

15. The Committee considered that readers would understand from the article that the 
Land for the Many report and, by extension, the Labour Party had proposed that Capital 
Gains Tax be paid in respect of main residences, which are currently exempt. The 
Committee considered that the article could cause readers to understand that, under a 
Labour government, they could be liable to pay a tax from which they are currently exempt. 
The newspaper had published significantly inaccurate information, and a correction was 
required under the terms of Clause 1(ii). 

16. The newspaper had offered to publish a correction in print in its Corrections and 
Clarifications column within 13 days of receiving the complaint from IPSO. The wording 
of the correction made clear that the Land for the Many report did not make the 
recommendations, as reported. However, given the prominence of the inaccuracy and the 
fact that it was the central point of the story, the Committee considered that this was 
insufficient to meet the requirement of Clause 1 (ii). 

Conclusion 

17. The complaint was upheld under Clause 1(i) and Clause 1(ii). 

Remedial action required 

18. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial action should 
be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ 
Code, it can require the publication of a correction and/or adjudication. The nature, extent 
and placement of which is determined by IPSO. 

19. The Committee considered that there was a serious breach of Clause 1(i), which was 
not incidental. Reporting that Labour had proposed to remove the exemption for main 
homes from paying Capital Gains Tax had the potential to cause serious and significant 
concerns for readers. The correction offered by the newspaper was insufficient to address 
this significant inaccuracy, which had formed a central point in the article. In light of these 
considerations, the Committee concluded that that an adjudication was the appropriate 
remedy. 

20. The Committee considered the placement of this adjudication. The article had 
appeared on page 16, however the Committee considered that the failure to take care 
over accuracy was significant as to warrant publication on page 2. The Committee 
therefore required that its adjudication be published on page 2, or further forward in the 
newspaper. The headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 



    Item                                  3 

complaint, give the title of the newspaper and refer to the complaint’s subject matter. The 
headline must be agreed with IPSO in advance. 

21. The adjudication should also be published online, with a link to this adjudication 
(including the headline) being published on the top 50% of the publication’s homepage 
for 24 hours; it should then be archived in the usual way. The headline to the adjudication 
should make clear that IPSO has upheld the complaint, give the title of the publication 
and refer to the complaint’s subject matter. The headline must be agreed with IPSO in 
advance. The publication should contact IPSO to confirm the amendments it now intends 
to make to the article to avoid the continued publication of material in breach of the 
Editors’ Code of Practice. If the article remains online, the full adjudication (including the 
headline) should appear below the headline. The terms of the adjudication for publication 
are as follows: 

Following an article published on 23 June 2019 in the Mail on Sunday, headlined "Corbyn 
'war on homeowners'", Anna Powell-Smith complained to the Independent Press Standards 
Organisation that the newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code 
of Practice. IPSO upheld this complaint and has required the Mail on Sunday to publish 
this decision as a remedy to the breach. 

The article said that a report commissioned by Labour named "Land For The Many" had 
proposed scrapping the Capital Gains Tax exemption on main homes, and that the same 
report had “approvingly” cited proposals by another research institute for primary 
residences to no longer be exempt from Capital Gains Tax. 

The complainant said that the commissioned report did not propose scrapping the Capital 
Gains Tax exemption on main homes, nor did it approvingly cite proposals by another 
report to scrap the exemption. The publication said that while the report did not propose 
scrapping the exemption for main homes from paying the existing Capital Gains Tax, the 
article was not inaccurate as the Land for the Many report proposed an alternative tax on 
the gains in capital value of main homes. 

IPSO found that the report had in fact rejected proposals to scrap the Capital Gains Tax 
exemption for main homes, and instead recommended an annual levy on the increase in 
value of a property. The third party report had recommended scrapping the entire Capital 
Gains Tax system, which would not have affected main homes by virtue of them being 
exempt in the first place. The inaccuracy had featured prominently as it formed the central 
basis of the article and IPSO's Complaints Committee considered that the article could 
cause significant concern to readers that, under a Labour government, they could be liable 
to pay a tax they are exempt from under current legislation. 

IPSO found that the publication had failed to take care in reporting the recommendations 
made in a publicly available policy document in breach of Clause 1. 

 


	Gate House, 1 Farringdon Street, London EC4M 7LG
	Present             Alan Moses (Chairman)
	Richard Best
	Nazir Afzal
	Andrew Brennan
	Lara Fielden
	Janette Harkess
	David Hutton
	Helyn Mensah
	Mark Payton
	Andrew Pettie
	Miranda Winram
	Peter Wright
	In attendance:  Michelle Kuhler, PA and minute taker
	Holly Pick, Joint Head of Complaints
	Lauren Sloan, Joint Head of Complaints
	Also present:  Members of the Executive:
	Rosemary Douce
	Hanno Fenech
	Darryl Garvey
	Alice Gould
	Vikki Julian
	Sophie Malleson
	Thomas Moseley
	Sean Sutherland
	Observers:            Lord Edward Faulks, QC

