Ruling

29092-20 Holborow v thejc.com

    • Date complaint received

      2nd September 2021

    • Outcome

      Breach - sanction: publication of correction

    • Code provisions

      1 Accuracy

Decision of the Complaints Committee – 29092-20 Holborow v thejc.com

Summary of Complaint

1. Matthew Holborow complained to the Independent Press Standards Organisation that thejc.com breached Clause 1 of the Editors’ Code of Practice in an article headlined “A shameful day for the UK at the United Nations”, published on 12 November 2020.

2. The article - which only appeared online - was an opinion piece, focusing on seven resolutions which had been passed by the UN’s General Assembly Special Political and Decolonisation Committee, which the UK had predominantly supported. According to the article, three of the resolutions “addressed the United Nations Relief and Works Agency for Palestinian Refugees (UNRWA)” and its mandate was renewed. The article said that “UNRWA’s very existence is designed to perpetuate hostility to Israel, by creating in the classification of Palestinian “refugees’’ a unique category that actually multiplies them over time.” It also said that most of UNRWA’s staff were “under the thumb of Hamas.”

3. The article also noted that one of the resolutions “referred to the Temple Mount solely by its Muslim name, Haram al-Sharif” and that by doing so “it also erased the history of the Jewish people from their holiest place” and, therefore, the UN was “aligned […] with the Palestinians’ strategy of exterminating Israel through attempting to rewrite the Jews out of their own history and religious culture […] They seek to do this above all by erasing the ancient connection of the Jewish people to Jerusalem.”

4. The complainant said that the article was inaccurate in breach of Clause 1. He said that the UNRWA was not “designed to perpetuate hostility to Israel”; rather, it had been established in 1949 for the purpose of providing aid for the support of Palestinian refugees in the “Near East.” He went on to say that the claim in the article that UNRWA’s definition of “Palestinian refugees” was unique on the grounds that it enabled the number of refugees to multiply over time was also inaccurate. The increase in the numbers of Palestinian refugees was, in fact, the consequence of protracted hostility in the region and the “natural procreation” of refugees over the years.

5. The complainant also said that it was inaccurate to refer to most of UNRWA’s staff as being “under the thumb of Hamas.” The top official of the UNRWA was appointed by the High-Commissioner of the UN; it was 90% funded by contributions from UN member states; and its advisory Commission included representatives of 28 different governments, including the UK. He went on to note that, even if the publication was able to demonstrate that there was undue influence by Hamas over Gaza-based UNRWA staff, the majority of UNRWA staff – 17,000 out of a total of 30,000 – are based outside of Gaza. As such, any influence that Hamas may have over staff in the Gaza area would be limited and it would not follow that the organisation would, as a whole, be “under the thumb of Hamas.”

6. The complainant went on to note that, contrary to the article’s assertion that the UN was “aligned […] with the Palestinians’ strategy of exterminating Israel”, a 2016 Jerusalem Post poll had found that 51% of Palestinians supported a two-state solution to the Gaza conflict. He also noted that the views towards Israel of the various Palestinian political factions differed considerably, and that it was therefore inaccurate to state that there was any kind of collective strategy on the part of Palestinians towards Israel.

7. The publication said it did not accept that the article had breached Clause 1. It first noted that the UNRWA definition of what constitutes a Palestinian refugee had been changed in 1982 to extend its scope beyond "persons whose normal place of residence was Palestine during the period 1 June 1946 to 15 May 1948, and who lost both home and means of livelihood as a result of the 1948 conflict" (as defined by the organisation in 1949) to include all descendants of such persons, including adopted children. It said that while there had originally been approximately 600,000 Palestinian refugees under the original definition, there were now over 5 million. It also noted that Palestinian refugees retain their refugee status even after obtaining residency of another country, and that the UNRWA did not work to resettle refugees -  therefore the numbers could only increase and not decrease. It considered these factors to be unique classifications which were not shared by other non-Palestinian refugees and said that these unique factors were what had led to a “multiplication” in the number of refugees. As such, the publication did not consider it inaccurate to state that that the “UNRWA’s very existence is designed to perpetuate hostility to Israel, by creating in the classification of Palestinian “refugees’’ a unique category that actually multiplies them over time.”

8. The publication went on to say that there was sufficient basis to state that the UNRWA was “under the thumb of Hamas”, and it further said that it is “well attested” that “nothing exists in Gaza without Hamas's imprimatur.” It said that it did not exercise control through employing people “but through intimidation, oppression and corruption”. It said there were documented instances of Hamas using UNRWA facilities and said that the UNRWA workers union in Gaza was “dominated” by people with links to Hamas.

9. The publication also provided several instances of reports in which the Palestinian people and political parties had expressed opposition to a two-state solution in Gaza, including a 2020 poll in which 56% of Palestinians said that they wished to “occupy all of Palestine.”

10. The complainant noted that it was not unique to Palestinian refugees under the remit of UNRWA to have inherited their refugee status, and noted that in other cases of long-standing conflict refugee status had been inherited throughout generations. He also noted that UNRWA’s website itself explicitly stated that the transfer of refugee status to descendants was not unique to UNWRA, and this practice is in accordance with the conclusions of the Executive Committee of the United Nations High Commissioner for Refugees (UNHCR), which stressed the need to protect the unity of family groups and stated that “under international law and the principle of family unity, the children of refugees and their descendants are also considered refugees until a durable solution is found.” As such, the complainant maintained that there was no unique category of Palestinian refugee “which led to their multiplication over time.”

11. The complainant did not dispute the individual examples of Hamas collaborating with members of UNRWA staff based in Gaza. However, he noted that the article did not state that there were examples of staff collaboration with Hamas; rather, it stated that “most” of the organisation’s staff was “under the thumb of Hamas.” The complainant considered that isolated examples of collaboration were not sufficient to support the article’s assertion on this point and noted that the UNRWA had released a statement making clear that it, as an organisation, was committed to maintaining the political independence of its staff. He also said that a single union could not be said to represent the entirety of the UNRWA’s 30,000 staff.

12. The complainant said that, regardless of reports showing that some political parties and Palestinian individuals wished to occupy “all of Palestine”, there was a diversity of opinion amongst Palestinian people and it remained inaccurate to ascribe a “strategy” to “Palestinians” of “exterminating Israel.”

Relevant Code Provisions

Clause 1 (Accuracy)

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted information or images, including headlines not supported by the text.

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the regulator.

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when reasonably called for.

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly between comment, conjecture and fact.

Findings of the Committee

13. The Committee first noted the context of the article; it was an opinion piece by a well-known columnist and was explicitly partisan and intended to argue a specific point. It is not against the terms of the Editors’ Code of Practice to be partisan, or to express an opinion which may cause offense or be considered inflammatory, and Clause 1 (iv) makes explicit that publications are entitled to campaign and editorialise. However, regardless of whether an article is an opinion piece, there is an obligation upon the publication to take care not to print inaccurate, misleading, or distorted information. In the context of opinion pieces, such as the article under complaint, publications must still take care over claims of fact within the article.

14. In relation to claim “that most of UNWRA’s staff are under the thumb of Hamas”, the Committee noted that the phrase “under the thumb” is a phrase which can be interpreted in many different ways, and was the writer’s characterisation of the relationship between Hamas and the UNRWA. Notwithstanding this, there must be some basis for the characterisation, to avoid the publication of inaccurate, distorted, or misleading information. The Committee accepted that the publication was able to demonstrate that there had been reports of Hamas exerting influence over UNRWA staff in the Gaza area; however, it did not consider that this was sufficient to support the article’s assertion that “most” of UNRWA’s staff was ”under the thumb” of the organisation; it had not provided any material to indicate that this applied either to senior staff at the organisation or to the majority of UNRWA’s 30,000 staff, most of whom operated outside of Gaza. The publication was not able to demonstrate a basis for the claim that “most of UNRWA’s staff are under the thumb of Hamas”, where the articles it provided demonstrated only that there were reports of Hamas influence in the Gaza area, and where the majority on UNRWA’s staff are not based in Gaza.  This led to a breach of Clause 1 (i), as the publication could not demonstrate that it had taken care over this claim nor verified it. This was a significant inaccuracy, as it related to serious allegations against both the organisation and its staff and it was a matter of public record that the UNRWA had expressed a commitment to political neutrality, and so corrective action was required to avoid a further breach of Clause 1 (ii). No correction was offered, and there was therefore a further breach of Clause 1(ii).

15. The Committee also considered the complaint about the reference in the article to UNRWA having created “in the classification of Palestinian ‘refugees’ a unique category that actually multiplies them over time". In response to the complaint, the publication  had provided a number of examples of the respects in which the columnist considered the category could be described as unique, which included UNRWA extending the classification to descendants of refugees even if they gain citizenship elsewhere and the fact that UNRWA has  no policy to resettle refugees. The publication had also noted that UNRWA’s definition of a Palestinian refugee has been revised twice in a manner that increased the numbers of people who were categorised as such refugees. Taking into account the nature of the article, the Committee was satisfied that the reference to UNWRA having created a "unique category” of Palestinian refugees had been presented as the writer’s characterisation, and that the publication had been able to demonstrate that there was an arguable basis for the characterisation. There was no breach of Clause 1 on this point.

16. The Committee then turned to the final point under complaint: that by referring to the Temple Mount solely by its Muslim name, the UN was aligning itself with “the Palestinians’ strategy of exterminating Israel through attempting to rewrite the Jews out of their own history and religious culture”. The Committee did not agree that this amounted to statement that a unified Palestinian position existed on promoting a single Palestinian state, but rather considered that it was presented as the columnist’s comment on the practice of referring to religious and cultural landmarks of importance to both Jewish people and Palestinians purely by their Muslim or Palestinian name. The Committee was satisfied that readers would understand this claim to reflect the columnist’s interpretation of a particular practice, rather than a statement of fact that there was an established and unified strategy held by Palestinians to “exterminate Israel”. There was no breach of Code on this point.  

Conclusions

17. The complaint was upheld in part.

Remedial Action Required

18. Having upheld a breach of Clause 1, the Committee considered what remedial action should be required. In circumstances where the Committee establishes a breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or an adjudication, the terms and placement of which is determined by IPSO.

19. The Committee found that the publication had not demonstrated that it had taken any steps to verify the accuracy of the article’s claim that “most of UNRWA’s staff is under the thumb of Hamas”. This led to the publication of inaccurate information. The Committee considered that the appropriate remedy was the publication of a correction to put the correct position on record.

20. The Committee then considered the placement of the correction. As the article appeared online only, it considered that the correction should be added to the top of online article. The wording of the correction should be agreed with IPSO in advance and should make clear that it has been published following an upheld ruling by the Independent Press Standards Organisation.

 

Date complaint received: 17/11/2020

Date complaint concluded by IPSO: 03/08/2021