
 

Paper No. 2888 
 

CONFIDENTIAL 

  
 
 

MINUTES of the COMPLAINTS COMMITTEE MEETING 
Tuesday 24th January at 10.30am, Gate House  

 
 

Present          Lord Edward Faulks  
   Nazir Afzal  
   Andy Brennan  
   David Hutton 
   Alistair Machray  
   Helyn Mensah 
   Asmita Naik  
   Mark Payton 

Andrew Pettie 
Allan Rennie 
Miranda Winram 
 

    
 

In attendance:  Jane Debois, Head of Standards 
Charlotte Dewar, Chief Executive 

   Michelle Kuhler, PA minute taker (remotely) 
Robert Morrison, Head of Complaints  

 
    

 
Also present:  Members of the Executive:  
 

  
Rosemary Douce  
Alice Gould (remotely) 
Sebastian Harwood 
Natalie Johnson(remotely) 
Molly Richards 
Martha Rowe  

 
 
Observers:  Jonathan Grun, Editors Code of Practice (remotely) 

Sir Bill Jeffrey, External Reviewer (remotely) 
            Rebecca Keating, External Reviewer assistant (remotely) 

     
    
      



    Item                                  3 

1.  Apologies for Absence and Welcomes  
 

No apologies were received. The Chairman welcomed, Jonathan Grun, Sir Bill 
Jeffrey and Rebecca Keating who all attended the meeting remotely. 

 
2.  Declarations of Interest 
 

There were no declarations of interest 
 

3.       Minutes of the Previous Meeting 
 

The Committee approved the minutes of the meeting held on 29 November 2022. 
 
4.  Matters arising  
 

There were no matters arising. 

 
5.      Update by the Chairman – oral  

 
The Chairman expressed IPSOs thanks and best wishes to Tristan Davies who had 
now left the Committee. The Chairman also expressed his thanks to Martha Rowe, 
a Complaints Officer, who was leaving IPSO to take up a new role.  
He gave the Committee an update on the Online Safety Bill process, due for a 
second reading in the House of Lords next week. 
The Chairman also updated the Committee on practical arrangements for future 
Committee meetings in 2023. 

 
6. Complaints update by the Head of Complaints – Oral 

 
The Head of Complaints updated members on various operational matters 
including ongoing recruitment and the progress of a large-scale complaint about 
an article in the Sun.  

 
7. Complaint 09841-22 Gloucestershire Hospital NHS Foundation Trust v Sunday 

Mirror 
 

The Committee discussed the complaint and ruled that the complaint should be 
upheld . A copy of the ruling appears in Appendix A. 
 

8. Guidance of the reporting of sex and gender identity – dirscussion of draft    
document 
 
The Head of Standards introduced the draft document, informing the Committee 
of IPSO’s reasoning and contributing factors for the refreshing of the guidance. 

  
 
9.      Complaints not adjudicated at a Complaints Committee meeting  
 
  The Committee confirmed its formal approval of the papers listed in Appendix B. 
 
 
 



    Item                                  3 

10.      Any other business 
 

The Head of Standards informed the Committee members that the Samaritans had 
offered to do training with the Committee in April.  

 
 

11.    Date of next meeting 
 
The date of the next meeting was subsequently confirmed as Tuesday 7th March 
2023 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX A 

Decision of the Complaints Committee – 09841-22 Gloucestershire Hospitals 
NHS Foundation Trust v Sunday Mirror 

Summary of Complaint 

1. Gloucestershire Hospitals NHS Foundation Trust, acting on its own behalf and 
on behalf of two nurses employed by the Trust, complained to the Independent 
Press Standards Organisation that the Sunday Mirror breached Clause 1 
(Accuracy), Clause 2 (Privacy) and Clause 3 (Harassment) of the Editors’ Code of 
Practice in an article headlined “PATIENTS LEFT TO DIE IN HOSPITAL STORE 
ROOM”, as well as the accompanying reader comments, published on 29 May 
2022. 

2. The article - which appeared in print on page 19 - reported on 
whistleblowers’ claims about patient care at Gloucestershire Royal Hospital. It 
stated that “[o]ld people were left to die on a trolley in a hospital store room – 
with only a flimsy screen to protect their dignity, whistleblowers say. Witnesses 
say the miserable fate was endured by at least three brought into A&E at troubled 
Gloucestershire Royal Hospital last month.” It further reported that “[i]nsiders say 
the pensioners, classed as end-of-life patients because of their condition, were 
left in so-called cohort rooms when no relatives could be found while waiting for 
beds. Sources say similar patients with relatives present were dressed and taken 
to private rooms before they died.” 

3. The article explained how “[c]onditions in the cohort rooms may be in breach 
of laws that say patients should be treated equally and with dignity and respect. 
This includes respecting privacy, such as not keeping patients in mixed wards 
overnight, but hospital bosses say the rules do not apply to emergency areas”. 
The article went on to report the salaries of two hospital executives: “The 
hospital’s ex-boss Deborah Lee enjoyed a total pay and pension package 
topping £385,000 in 2020. Current acting boss Mark Pietroni is paid up to 
£195,000 a year.” In addition, the article included a statement from Professor 
Pietroni: “Waiting times for urgent care can be long. We do use cohort areas to 
allow us to release ambulances and paramedics back to the community. These 
are certainly not used as a holding area for ‘end of life’ patients, whether or not 
these patients are accompanied by relatives.” 

4. The article also included an image of a room in the hospital which showed a 
patient behind a blue privacy screen. The caption said: “’UNDIGNIFIED’ Elderly 
patient in one of the rooms”. 

5. The article also appeared online in substantially the same format under the 
headline “EXCLUSIVE: Patients 'left to DIE in hospital storeroom' at troubled A&E, 
say whistleblowers”. The online version included the same image previously 
described; however, it showed a wider perspective of the location, and the 
caption said: “Old people were put into a storage room”. 



    Item                                  3 

6. The complainant said that the article breached Clause 1 as it had reported 
that “at least” three elderly people with no relatives had died in cohort areas at 
Gloucestershire Royal Hospital during April 2022.  It said this was inaccurate; 
at the start of IPSO’s investigation, it said that there had been one death in such 
an area in the month preceding the article’s publication, and that the patient had 
staff with them at all times. During the investigation it said that it had since had 
to further research this issue in order to provide a response to a Freedom of 
Information (FOI) request, and there had, in fact, been no patient deaths in this 
area during April 2022. The complainant also said that the article was 
misleading to suggest that “end of life” patients were routinely put in cohort 
areas within the hospital’s Emergency Department and left to die, and that 
patients with relatives present were treated differently from those who were 
unaccompanied by family members. Patients were treated equally, whether or 
not they had relatives with them and the areas are staffed by a registered nurse 
who could provide care to patients. 

7. The complainant said that the press office of the Trust had spoken to the 
journalist on 27 and 28 May on the phone and had also been contacted by the 
publication for comment via email. During the telephone conversations, the 
journalist had relayed the whistleblowers’ claims about the three deaths in cohort 
areas and was told by the complainant twice that there had been just one death 
in the cohort area in April 2022. The complainant said it did not wish to put this 
information in writing as it was unverified and given that it related to a single 
patient, it had concerns about patient confidentiality. The Trust also supplied 
IPSO with a copy of a press statement issued on 27 May from Professor Pietroni – 
the then interim CEO - which the complainant said refuted the whistleblowers’ 
claims by way of a paragraph which stated: “Although we do use cohort areas to 
allow us to release ambulances and paramedics back to the community, these 
are certainly not used as a holding area for ‘end of life’ patients, whether or not 
these patients are accompanied by relatives.” 

8. The complainant also said the description of the cohort areas in the text of the 
article and in the caption to the photographs was inaccurate; it said that these 
areas are not store cupboards. The complainant explained that a cohort area 
is a clinical treatment room which had been repurposed to support timely 
ambulance handovers and who wait in that space. The complainant reiterated 
that an attending nurse could provide care to patients in these areas. 

9. The complainant also said that the article had inaccurately reported the 
salaries of Deborah Lee and Mark Pietroni. It provided a copy of the Trust’s 
annual report 2020 – 2021 which included both Ms Lee and Professor Pietroni’s 
salaries. The annual report said that Ms Lee’s salary in 2020-21 was between 
£265,000 and £270,000 per year, with additional pension benefits totalling 
between £247,500 and £250,000. The report stated that Professor Pietroni was 
paid between £195,000 and £200,000 per year, with pensions of £52,500-
£55,000. 



    Item                                  3 

10. In addition, the complainant said that the article was inaccurate to report 
that Deborah Lee was the Trust’s “ex boss”. Rather, she was temporarily off work 
prior to the article’s publication and Professor Pietroni, the Deputy CEO, 
was  acting as Interim CEO. The complainant said Ms Lee had returned to her 
role as CEO after the article’s publication. 

11. Furthermore, the complainant said that the article was inaccurate as it 
suggested the Trust had breached NHS Guidance on same-sex accommodation, 
despite a clear explanation having been provided to the journalist that – due to 
the nature of incidents presented in A&E and Emergency Departments – these 
departments were outside the scope of the national same-sex guidance. The 
complainant said that this inaccuracy implied the staff did not respect the dignity 
of patients. 

12. The complainant also said that the user comments posted in response to the 
online article by members of the public had breached Clause 2 and Clause 3, as 
two nurses who worked at the Trust were identified by their first names and 
targeted online with abusive comments and threats – therefore, breaching the 
nurses’ privacy and harassing them. It provided a screenshot of a critical 
comment about the named nurses’ care, and a further user comment which was 
of a threatening nature. The first reader’s comment said: 

I can name the horrible nurses as I had a recent experience with a couple 
of them. My elderly relative was on the same horrible stretcher for 18 
hours without food or water or any pain killers and when I tried to speak to 
them I was literally told “there are other patients who are worse off but 
their relatives don’t moan as much I am and if I want my relative to eat 
and drink I should have get them a meal from Uber eats” what a disgrace. 
[Name] and [name] remember you reap what you sow!!!! When you have 
your loved ones treated like you treat others you will know the pain!!!! 

Another reader responded to this and commented: 

[Name] and [name] sound like they would benefit from a spell in hospital, 
recovering from a multitude of broken bones and assorted injuries 

13. The publication did not accept a breach of Clause 1, firstly noting that 
the claims in the article were clearly attributed to whistleblowers and therefore 
distinguished as comment – in line with the terms of Clause 1 (iv) of the Editors’ 
Code. It further said the reporter had notes from his conversation with one of the 
whistleblowers, who had said they had 'witnessed three deaths' in the cohort 
areas. It said that, after receipt of the complaint from the Trust via IPSO on 14 
June, the publication approached the whistleblower to advise that the number of 
deaths was in dispute. However, it said that the whistleblower confirmed their 
original position that there had been three deaths in the cohort area. 

 



    Item                                  3 

14. The publication said that the description of the cohort areas contained in the 
article had come from a whistleblower who said that – when they began to work 
at the hospital – the cohort area was used for storage and had boxes full of 
equipment, and was also used as a staff tea break area before the A&E came 
under greater pressure later that year. The whistleblower had provided images of 
the hallway outside the cohort area and said the boxes in the hall area were 
previously stored in the room, though these images were not provided to IPSO. 

15. The publication did not accept that it had been relayed twice to the journalist 
that there was only one death in the cohort area in April. It said that, at the time 
they had approached the Trust for comment on the number of deaths that had 
occurred in these areas, the journalist had stressed the need for a formal reply. It 
said that the reporter had referred to a claim that there had been 'multiple' 
deaths in their email requesting comment before publication– a copy of which 
was provided to IPSO by the complainant. The publication said, despite that, the 
Trust’s subsequent statement did not specifically deny that there had been deaths 
in the cohort area, nor did it say that only one death had occurred there. It said 
the article had also included the Trust's response to the claims made in the article 
about the use of cohort areas: “These are certainly not used as a holding area 
for 'end of life' patients, whether or not these patients are accompanied by 
relatives.” 

16. While the publication did not accept that the article was in breach of Clause 
1, during the investigation it offered several iterations of clarifications which it 
offered to publish in print in the Corrections & Clarifications column on page 2, 
and online. However, it said it would not be appropriate to publish a correction 
on the homepage of the website – as it could not say with any certainty whether 
the original online headline appeared on the website’s homepage. On 26 July it 
offered the following print and online footnote correction: 

Clarification: Our article [HEADLINE;DATE] reported as fact that end of life 
patients were left to die in a hospital store cupboards. In fact, this was 
based on the whistle-blower's claim that the room was previously used to 
store hospital equipment. We have since been advised that this disputed 
room is not a store room, but is a cohort area. We are happy to clarify this. 

The publication then offered to update the online correction on 15 August with 
the following wording: 

A previous version of this article reported as fact that end of life patients 
were left to die in a hospital store cupboards and included a photograph 
of patient behind a blue screen which was captioned to have been in a 
'store room'. This was based on the whistle-blower's claim that the room 
was previously used to store hospital equipment. We have since been 
advised that this disputed room is not a store room, but is a cohort/clinical 
area. We are happy to clarify this. 



    Item                                  3 

17. On 23 August it further offered to amend its print correction and online 
correction to: 

A previous version of this article reported as fact that end of life patients 
were left to die in a hospital store cupboards and included a photograph 
of patient behind a blue screen which was captioned to have been in a 
'store room'. This was based on the whistle-blower's claim that the room 
was previously used to store hospital equipment. We have since been 
advised that this disputed room is not a store room, but is a cohort/clinical 
area. The Trust advised in May that there has been a single death in the 
time these cohort areas have been in use. We are happy to clarify this.  

Having been presented with the FOI information that there had been no deaths 
in the cohort areas in the time period referenced in the article , it said it would be 
content to publish the following wording at the top of the online version of the 
article on 16 September: 

UPDATE: As a result of an FOI request, the Trust have since advised that 
there have been no patient deaths during the time these cohort areas have 
been in use. We are happy to clarify this 

18. The publication nevertheless noted that the figure provided in the FOI 
response contradicted the information provided by the complainant at the start of 
the IPSO process. It also added that putting the claim about the number of 
deaths to the complainant for comment prior to publication – which it did – was 
reasonable and that it could not be expected to wait up to 20 days for a 
response to an FOI request to ascertain the correct position. 

19. In response to the alleged inaccuracy in reporting the salaries of senior staff 
members at the trust, the publication said that these figures were publicly 
available and provided the complainant’s annual report for 2019 – 2020. The 
annual report recorded Ms Lee’s salary as £225,000 - £230,000 and her total 
renumeration as £360,000 - £365,000. Professor Pietroni’s salary was recorded 
as £130,000-£135,000, and his total renumeration as £175,000- £180,000. 
The publication said that the article made clear the salary figures were from 
2020 and that – given that the correct salaries were even higher than what was 
published – it was not significantly inaccurate; it did not affect the crux and 
meaning of the story.  

20. The publication also said that the article made clear that Professor Pietroni 
was 'acting boss' at the time the article was published, and the complainant had 
confirmed that – at the time the article was published – Ms Lee was not fulfilling 
the role of CEO. While the publication did not consider this to be significantly 
inaccurate, it said it would be happy to add a further update on 29 September to 
the top of the online article to confirm that Ms Lee had been back in the role of 
CEO since August: 



    Item                                  3 

Furthermore, we have since been advised that Deborah Lee was reinstated 
as CEO in August 2022. 

21. Responding to the complainant’s point that the article inaccurately 
suggested that the Trust had breached NHS Guidance on same-sex 
accommodation, the publication said the article had set out the Trust’s position 
on this allegation: “[H]ospital bosses say the rules do not apply to emergency 
areas” and therefore did not consider the article’s claims to be inaccurate. 

22. The publication made clear it does not pre-moderate reader comments, 
such as those which appeared underneath the article and formed part of the 
complaint. It said that for reader comments to fall within IPSO’s remit, such 
comments must be pre-moderated or remain online once reported to the 
publication with an alleged breach and the publication has had a chance to 
review them. In light of the complainant’s concerns, as a gesture of goodwill the 
publication removed the comments and readers’ ability to make comments on 8 
July, 24 days after it was made aware of the complaint. It did not accept a 
breach of Clause 2 or Clause 3 as it did not consider the user comments to be 
within IPSO’s remit – they had been removed once it had been made aware of 
the alleged breach. 

Relevant Clause Provisions 

Clause 1 (Accuracy) 

i) The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or distorted 
information or images, including headlines not supported by the text. 

ii) A significant inaccuracy, misleading statement or distortion must be corrected, 
promptly and with due prominence, and — where appropriate — an apology 
published. In cases involving IPSO, due prominence should be as required by the 
regulator.  

iii) A fair opportunity to reply to significant inaccuracies should be given, when 
reasonably called for. 

iv) The Press, while free to editorialise and campaign, must distinguish clearly 
between comment, conjecture and fact. 

Clause 2 (Privacy)* 

i) Everyone is entitled to respect for their private and family life, home, physical 
and mental health, and correspondence, including digital communications. 

ii) Editors will be expected to justify intrusions into any individual's private life 
without consent. In considering an individual's reasonable expectation of privacy, 
account will be taken of the complainant's own public disclosures of information 



    Item                                  3 

and the extent to which the material complained about is already in the public 
domain or will become so. 

iii) It is unacceptable to photograph individuals, without their consent, in public 
or private places where there is a reasonable expectation of privacy. 

Clause 3 (Harassment)* 

i) Journalists must not engage in intimidation, harassment or persistent pursuit. 

ii) They must not persist in questioning, telephoning, pursuing or photographing 
individuals once asked to desist; nor remain on property when asked to leave 
and must not follow them. If requested, they must identify themselves and whom 
they represent. 

iii)  Editors must ensure these principles are observed by those working for them 
and take care not to use non-compliant material from other sources. 

Findings of the Committee 

23. The headline to the article effectively made two claims: that a hospital “store 
room” was being used for patient care (a reference to the “cohort areas”), and 
that patients had been “left to die” there. 

24. The publication argued that both claims  were clearly attributed in the 
article to a whistleblower, and therefore were distinguished as comment in 
accordance with Clause 1 (iv). The publication emphasised that it had also 
sought comment from the complainant on the claim about the number of deaths 
before publication. At that point the complainant had told the publication that 
there had been one death in these areas in the month of April, although not on a 
formal basis.  During the IPSO investigation, the complainant had confirmed 
that, in fact, no patient had died in this area. 

25. The Committee acknowledged that the claims had been attributed in the 
article to “whistleblowers”, which it took into account in its consideration of the 
care taken by the publication.  However, given the seriousness and significance 
of the claims, this attribution alone was not sufficient to satisfy the publication’s 
obligation to take care over the accuracy of the information. The Committee 
noted that the claims that the cohort area was a “store room” and how many 
patients were “left to die” in this location appeared to have come from a single 
source and the publication had not put the “store room” allegation to the 
complainant prior to publication. 

26. The Committee understood that, although the cohort areas may previously 
have been used for storage, the areas had been converted to a designated space 
for patients who were attended to by medical staff; at the time it was being used 
for patient care it was not a storage room, a point that the publication now 
appeared to accept. The Committee noted that the article featured a picture of a 



    Item                                  3 

cohort area which showed some characteristics of a clinical area and that the 
article stated that the areas were “intended as holding areas for single, non-
serious patients arriving in A&E in order to free up ambulances”.  However, this 
was not sufficient to offset the significantly misleading impression given by the 
headline and the introductory text of the article. The publication had not taken 
care over the accuracy of the claim that patients had been “left to die” in a “store 
room”, and there was a breach of Clause 1(i). 

27. The claim that the cohort rooms were “storage rooms” was serious and 
significant in the context of the complainant’s public role. The publication was 
required to correct the claim under the terms of Clause 1(ii). 

28. The Committee accepted that, by putting the claim about the number of 
deaths in cohort areas to the complainant before publication, it had taken 
sufficient care in reporting the information provided by the whistleblower, which 
was clearly attributed as such in the article.  The number of deaths which had 
occurred in the cohort areas was significant and upon becoming aware of the 
true position, the publication was required to publish a correction in accordance 
with the requirements of Clause 1(ii). 

29. The Committee then turned to the question of whether the actions 
proposed  by the publication were sufficient to avoid a breach of Clause 
1(ii). The publication had proposed the same print and online correction to 
address the article’s claims that the cohort rooms were “storage rooms”. The 
Committee noted that the first iteration of the correction had identified the 
original inaccuracy and made clear the correct position that the areas referred to 
in the article were not store rooms but in fact cohort areas, and that this had 
been based on a whistleblower’s claim. The Committee was satisfied that both 
the print and online correction on this point was sufficient for the purposes of 
Clause 1(ii). 

30. Turning to the promptness and prominence of the online correction, where 
the publication had been made aware on 14 June that the cohort areas were not 
storage rooms,  the publication’s offer some six weeks later on 26 July to 
publish a correction on this point was not sufficiently prompt.  The Committee 
also did not consider that publication of the correction at the top of the online 
article to be sufficiently prominent where the claim that patients had been left to 
die in storerooms had appeared in the headline. There was, therefore, a breach 
of Clause 1(ii) in relation to the proposed correction to the online article. 

31. The Committee was satisfied that publication of this correction in print in the 
established Corrections & Clarifications column on page 2 was sufficiently 
prominent. However, where the print correction had been offered six weeks after 
the publication had been made aware of the alleged inaccuracy pertaining to the 
location patients had died, the Committee did not consider this to be sufficiently 
prompt, which represented a breach of Clause 1(ii). 



    Item                                  3 

32. The Committee considered that the proposed correction in relation to the 
number of deaths in cohort areas was sufficiently prompt, where the publication 
had been made aware of the true position on 25 August and the correction had 
been offered five days later on 30 August.  Where the inaccuracy had appeared 
in the text of the article, rather than the headline, publication at the top of the 
online article satisfied the requirement for due prominence. However, the 
clarification offered on this point did not make clear the inaccuracy being 
corrected and there was a breach of Clause 1(ii). The publication had not offered 
to publish a correction in print in relation to the correct number of patient deaths 
and this represented a further breach of Clause 1(ii). 

33. Turning to the concerns about the reported salaries of the Trust’s executives 
and their status within the organisation, the Committee noted that there were two 
annual reports from 2019-2020 and 2020-2021 which contained different 
salary information. The Committee also noted that the article made clear Ms 
Lee’s salary package was from 2020 with her total pay and pension package 
reported as “topping £385,000 in 2020”. Where the total renumeration stated 
on the 2019 - 2020 annual report for Ms Lee was £360,000 - £365,000, the 
Committee did not consider the reported figure to be significantly inaccurate in 
the context of the article which reported on whistleblowers’ claims in regard to 
patient care. 

34. The article also said "Current acting boss Mark Pietroni is paid up to 
£195,000 a year”. Where his salary on the 2020 – 2021 annual report was 
recorded as £195,000 – £200,000, and where it appeared that the article was 
referring to his current salary, the Committee did not consider the reported figure 
to be significantly inaccurate. Further, the article’s references to the “[c]urrent 
acting boss Mark Pietroni” and “ex-boss Deborah Lee” were not inaccurate 
where Ms Lee was not the CEO at the time of the article’s publication and where 
Professor Pietroni was acting as interim CEO. There was no breach of Clause 1 
on these points. 

35. In regard to the complainant’s concern that the article suggested the Trust 
had breached NHS Guidance on same-sex accommodation, the article did not 
present this claim as fact but said “the cohort rooms may be in breach of laws 
that say patients should be treated equally and with dignity and respect”. 
Therefore, the claim was clearly presented as speculation on the part of the 
publication. The article also included the Trust’s position on this issue, reporting 
that “hospital bosses say the rules do not apply to emergency areas.” For these 
reasons, there was no breach of Clause 1 on this point. 

36. The Committee next considered complaint made about the online reader 
comments. The complaint had been brought to the publication’s attention on 14 
June and the publication confirmed on 8 July they had been removed from the 
comments section. As the comments had remained available for 24 days after 
the publication had first been made aware of the complainant’s concerns, the 
Committee considered that they were within IPSO’s remit. While the Committee 
acknowledged that the complainant found the comments to be unpleasant and 



    Item                                  3 

expressed sympathy for the named nurses, the comments were made in relation 
to the professional lives of the nurses and did not amount to an intrusion into 
their private lives. The Committee did not consider that publication of the 
comments breached Clause 2. 

37. The Committee then considered whether the comments had represented a 
breach of Clause 3. The clause provides that journalists must not engage in 
intimidation or harassment and generally relates to the way journalists behave 
when gathering news, including the nature and extent of their contacts with the 
subject of the story. As they had been added by readers after the article had 
been published, publication of the comments did not amount to a breach of 
Clause 3. 

Conclusions 

38. The complaint was upheld in part under Clause 1(i) and Clause 1(ii). 

Remedial action required 

39. Having upheld the complaint, the Committee considered what remedial 
action should be required. In circumstances where the Committee establishes a 
breach of the Editors’ Code, it can require the publication of a correction and/or 
an adjudication, the nature, extent, and placement of which is determined by 
IPSO. 

40. The Committee considered that there was a serious breach of Clause 1. The 
publication had published inaccuracies on matters of significance and in 
particular not sought to verify the claim regarding “store rooms” with the Trust. It 
had not taken adequate steps to correct these inaccuracies when they had been 
brought to its attention by the complainant. In light of the newspaper's failure to 
take care over the article's accuracy, and its failure to correct the inaccuracies in 
line with its obligations under Clause 1(ii), the Committee concluded that an 
adjudication was the appropriate remedy. 

41. The Committee considered the placement of this adjudication. The print 
article had featured on page 19. The Committee therefore required that the 
adjudication should be published on page 19 or further forward in the 
newspaper.  The headline to the adjudication should make clear that IPSO has 
upheld the complaint, reference the title of the newspaper and refer to the 
complaint’s subject matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

42. The adjudication should also be published online, with a link to this 
adjudication (including the headline) being published on the top 50% of the 
publication’s homepage for 24 hours; it should then be archived in the usual 
way. 

43. If the newspaper intends to continue to publish the online article without 
amendment to remove the breach identified by the Committee, a link to 



    Item                                  3 

the  adjudication should also be published on the article, beneath the headline. 
If amended to remove the breach, a link to the adjudication should be published 
as a footnote correction with an explanation that the article had been amended 
following the IPSO ruling. The publication should contact IPSO to confirm the 
amendments it now intends to make to the online material to avoid the 
continued publication of material in breach of the Editors’ Code of Practice. The 
headline to the adjudication should make clear that IPSO has upheld the 
complaint, give the title of the publication and refer to the complaint’s subject 
matter. The headline must be agreed with IPSO in advance. 

44. The terms of the adjudication for publication are as follows: 

Following an article published on 29 May 2022 headlined “PATIENTS LEFT TO 
DIE IN HOSPITAL STORE ROOM”, Gloucestershire Hospitals NHS Foundation 
Trust, acting on its own behalf and on behalf of two nurses employed by the 
Trust, complained to the Independent Press Standards Organisation that the 
newspaper had breached Clause 1 (Accuracy) of the Editors' Code of Practice. 
IPSO partially upheld this complaint under Clause 1 and has required the 
Sunday Mirror to publish this adjudication as a remedy to the breach. 

The article reported on “whistleblowers’” claims about patient care at 
Gloucestershire Royal Hospital. It stated that “[o]ld people were left to die on a 
trolley in a hospital store room – with only a flimsy screen to protect their dignity, 
whistleblowers say. Witnesses say the miserable fate was endured by at least 
three brought into A&E at troubled Gloucestershire Royal Hospital last month.” It 
further reported that “at least” three elderly people with no relatives had died in 
cohort areas at Gloucestershire Royal Hospital during April 2022. 

The complainant said the article was inaccurate as there had been one death in 
the allocated area in April 2022 and that the patient had staff with them at all 
times. It later said a Freedom of Information request had found that there had 
actually been no patient deaths in this area during April 2022. The complainant 
also said the article was inaccurate as it had described the cohort areas as “store 
cupboards” in the text and as a caption to an image. 

IPSO noted that the article effectively made two claims: that a hospital “store 
room” was being used for patient care (a reference to the “cohort areas”), and 
that patients had been “left to die” there. 

IPSO acknowledged that the claims had been attributed to the “whistleblowers” 
but given the seriousness and significance of the claims, this attribution was not 
sufficient. IPSO found that claims that the cohort area was a “store room” and 
the number of patients “left to die” there appeared to have come from a single 
source, and the “store room” allegation had not been put to the complainant 
prior to publication. 



    Item                                  3 

IPSO found that the “store room” was, in fact, a “cohort area” - a designated 
space for patients attended by medical staff, and that no patients had died in 
these areas in April 2022. 

The claim that the cohort areas were “storage rooms” was highly significant in 
the context of the claim that they had been used for end-of-life care and that 
patients had died there. The publication had not taken care over the accuracy of 
the claim that patients had been “left to die” in the “store room”. The publication 
had breached Clause 1. 

  

Date complaint received:  29/05/2022 

Date complaint concluded by IPSO:  28/03/2023 

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



    Item                                  3 

APPENDIX B 
 
 

Paper 
no. File number Name v publication 

2561 02441-22 Dimond v Sittingbourne News Extra 

2611 10348-22 Malster v Mail Online 

2619 11103-22 A woman v The Daily Telegraph 

2558 

02264-22, 
02388-22, 
02389-22, 
02390-22 

Williams v dailypost.co.uk, dailyrecord.co.uk, 
dailystar.co.uk 

2614 11061-22 Maclennan v dailyrecord.co.uk 

2597 10780-22 Raeburn v southwalesguardian.co.uk 

2609 11622-22 Duncan v The Sun on Sunday 

2622 11590-22 Lynch v kentonline.co.uk 

2827 11288-22 Baillie v The Mail on Sunday 

2616 11100-22 Banks v boltonnews.co.uk 

2620 10769-22 Edwards v gazette-news.co.uk 

2621 11417-22 Dollimore v Daily Mail 

2612 10205-22 British Pakistani Christians Ltd v The Sun 

2829 
11996-22, 
11997-22, 
11998-22 

Higginson v liverpoolecho.co.uk, 
manchestereveningnews.co.uk, cheshire-live.co.uk 

2831 11525-22 Mitchison v express.co.uk 

 


